Ska du skriva en artikel inom ditt expertisområde, kanske till företagande.se eller Linkedin? Då är det bra att känna till hur en artikel är uppbyggd, och i vilken ordning du bör skriva den. Här kommer tips till dig som ofta fastnar i skrivprocessen, eller som är helt ny på att skriva artiklar.
När du ska skriva en artikel behöver du följa strukturen för hur en artikel ser ut. Det underlättar för läsaren att känna igen sig och veta vad som väntar. En vanlig artikel består av fem delar, som ligger i den här ordningen:
- Rubrik
- Ingress
- Inledning
- Fördjupning
- Avslutning
Det är så slutresultatet av en artikel ska se ut – men det är inte den bästa ordningen för själva skrivandet. Om du ofta fastnar i skrivprocessen beror det förmodligen på att du har börjat i fel ände. Det är nämligen omöjligt att sammanfatta texten (skriva en ingress) innan du har skrivit texten som du ska sammanfatta. På samma sätt är det svårt att skriva en inledning om varför man ska läsa din artikel, innan du har skrivit innehållet.
För att kunna skriva effektivt och få det väntade slutresultatet kan du prova att göra i en annan ordning. Börja inte från början, utan börja med kärnan i texten.
Här är mitt recept för en lyckad artikel:
1. Skriv det du vill berätta (fördjupning)
Hoppa rakt in i texten och börja skriva det som är huvudsyftet med din artikel. Om du till exempel ska ge fem tips inom ditt expertisområde – börja med att formulera de här fem tipsen. Det är de som är kärnan i artikeln och som alla andra delar ska kretsa omkring. Först när du är klar med innehållet, kan du skriva resten.
2. Förklara bakgrunden (inledning)
När du är färdig med det egentliga innehållet i din artikel ska du förklara bakgrunden till det du vill berätta – vad är syftet med att läsa artikeln? Här kan du till exempel berätta varför det är så viktigt att följa dina fem tips eller vad resultatet blir av att följa dem.
Relaterad läsning: Skriv en artikel som proffsen – 10 tips och 3 fallgropar
3. Runda av (avslutning)
Nu är det dags att skriva avslutningen. I den kan du exempelvis upprepa varför dina fem tips är så bra, skriva dina slutsatser och/eller utmana läsaren att göra någonting.
4. Sammanfatta (ingressen)
Din artikel är så gott som klar, så nu behöver du skriva en ingress. I ingressen sammanfattar du vad din text handlar om, så att läsaren kan besluta om hen vill läsa texten eller inte. En viktig sak att komma ihåg om ingressen är att den inte får innehålla exklusiv information. Allt som står i ingressen ska också finnas i resten av artikeln, på något sätt. En läsare ska kunna hoppa över ingressen utan att missa något viktigt.
Missa inte: Hur du skriver en debattartikel: 10 tips och 3 fallgropar
5. Ge artikeln ett namn (rubriken)
Först när hela artikeln är färdig kan du bestämma vad rubriken ska vara. Syftet med rubriken är främst att förklara vad artikeln handlar om. Den kan vara fyndig och rolig för att locka till läsning, men den får inte tappa sitt syfte. Rubriken ska vara lätt att förstå och stämma överens med innehållet i artikeln. Annars kan läsaren bli både förvirrad och besviken. Visst kan du locka några nyfikna läsare med en klurig rubrik – men du kan också missa många som inte vill lägga tid på något som de inte vet vad det är.
Det är lätt att fastna i skrivprocessen när du börjar från början. Om du istället följer den här ordningen kommer du märka att det är enklare och roligare att skriva. Slutresultatet kommer förmodligen bli bättre också. Din artikel kommer att få en tydlig röd tråd och läsaren kan känna sig trygg med att du håller vad du har lovat.
Lycka till med artikelskrivandet – och berätta gärna för mig hur det går!
Eva Berg, textvårdare & skrivcoach