Den nya lagen har klubbats igenom i EU-parlamentet och kallas European accessibility act, EAA. Den omfattar bland annat webbplatser, appar och e-handel. Företag som inte uppfyller kraven riskerar böter och skadat kundförtroende. Undantag görs för mikroföretag med färre än 10 anställda och en omsättning under 20 miljoner kronor, men för de allra flesta aktörer på marknaden är det hög tid att agera.

– Att bygga tillgängliga digitala tjänster handlar inte bara om att följa lagen – det är också en investering i ett mer inkluderande och hållbart digitalt samhälle. Genom att integrera tillgänglighet i företagets långsiktiga digitala strategi blir det dessutom enklare att utveckla nya kundgrupper och öka kundnöjdheten, säger Aisha Petter, vd på STRATO.

Så gör du webbplatsen tillgänglig

För att möta kraven bör företag bland annat säkerställa att deras sajter fungerar med skärmläsare, har god färgkontrast och tydlig struktur, samt att bilder och filmer kompletteras med alternativ text och undertexter. De tekniska riktlinjerna bygger på WCAG-standarden (Web Content Accessibility Guidelines), som redan idag är ett etablerat ramverk för digital tillgänglighet.

Aisha Petter delar här med sig av fyra viktiga saker att tänka på inför att tillgänglighetslagen träder i kraft:

Se över hela din hemsida
Tillgänglighetslagen gäller för alla sidor på en webbplats, inte bara startsidan. Lagen omfattar hela kundresan – från det att någon söker efter en produkt, lägger något i varukorgen, går till kassan eller kontaktar kundtjänst. Även villkorssidor, hjälpavsnitt och kontaktformulär omfattas. Det handlar alltså om mer än bara design – det handlar om att se till att varje steg på din sajt är tillgängligt för alla.

Ta hjälp av verktyg för tillgänglighetskontroll
För den som inte är insatt kan det kännas svårt att bedöma huruvida ens webbplats eller webshop lever upp till de kriterierna i tillgänglighetslagen. Det finns flera verktyg online, vissa kostnadsfria, som kan användas för att testa din webbplats tillgänglighet. Exempelvis kan verktyg som WAVE, AXE Accessibility Checker eller Google Lighthouse vara till stor hjälp för att identifiera många tillgänglighetsproblem. I slutändan krävs dock viss manuell verifiering, såsom navigering med tabbtangenten, testning med skärmläsare och kontroll av färgkontrast.

Skapa tydliga element
Navigering på sajten ska fungera med skärmläsare och tangentbord. Alla interaktiva element, som knappar och bilder, behöver ha tydliga och beskrivande alternativtexter (alt-text). Tänk även på att använda färger som skiljer sig tydligt mellan text och bakgrund. Undvik svaga kontraster som ljusgrå text mot vit bakgrund. Se också till att texten fungerar vid förstoring.

Använd tillgängliga mallar

Flera tjänster för hemsidesbyggande erbjuder färdiga designmallar som inte bara är visuellt tilltalande utan också uppfyller tillgänglighetsprinciperna, oavsett om det gäller optimering för skärmläsare, möjligheten att integrera alternativ text för bilder eller användbarhet via tangentbordskommandon. Har du redan en befintlig webbplats bör du ta reda på om programmet du använder erbjuder detta, medan du som ska skapa en ny webbplats med fördel söker efter en leverantör som tillhandahåller sådana mallar.

Om STRATO

STRATO är ett av Europas största webbhotell med tjänster inom domän, e-post, webbplats och server till verktyg för marknadsföring online och molnlagringstjänsten HiDrive. STRATO grundades i Berlin 1997 och har över 4 miljoner domäner och 1,6 miljoner kunder med över 2 miljoner kontrakt. STRATO AG är en del av börsnoterade IONOS Group SE.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.