Vems ansvar är det egentligen att hålla motivationen uppe på jobbet?
Jag ställde frågan i en omröstning på LinkedIn.
64 % svarade att det är ett delat ansvar.
27 % menade att det ligger hos medarbetaren själv.
Bara 5 % ansåg att det är chefen eller ledaren som bär ansvaret.
Samtidigt visar Gallups senaste undersökning att endast 16 % av svenskarna känner sig engagerade i sitt jobb.
Det är en intressant och lite oroande kombination.
Alla tycker att “någon” borde ta ansvar, men nästan ingen vet hur.
Varför de vanliga lösningarna inte fungerar
Vi har testat det mesta.
Höjda löner, flexibla tider, fredagsfika, kickoff-resor, hybridlösningar och nya HR-policyer.
Men trots allt detta står engagemanget still.
Kanske för att motivation sällan föds av förmåner, utan av mening.
För några år sedan var jag själv fast i en arbetsvardag där allt kändes tungt.
Jobbet i sig var inte dåligt, kollegorna var trevliga, och chefen gjorde sitt bästa. Ändå vaknade jag varje morgon med en känsla av att jag gick till fel plats.
Jag försökte lösa det logiskt: jobba smartare, byta uppgifter, läsa böcker om motivation.
Inget hjälpte.
Tills min fru en dag, över frukost, ställde en fråga som förändrade allt.
“Vem vill du vara på jobbet?”
- Vem vill du vara på jobbet?
Den landade hårt.
Inte vad jag ville göra, eller hur jag ville jobba – utan vem jag ville vara.
Jag insåg att jag hade tänkt på jobbet som något jag utförde, inte något jag uttryckte mig genom. Jag var så fokuserad på prestation och resultat att jag tappat kontakten med mig själv.
Den frågan flyttade mitt fokus från uppgiften till identiteten.
Från ”hur ska jag motiveras?” till ”vilken person vill jag vara när jag går in på kontoret?”
Och där hände något.
När jag började agera utifrån svaret, istället för att vänta på motivationen, kom energin tillbaka av sig själv.
Motivation börjar inifrån – men växer i mötet
Det här fick mig att se motivation ur ett nytt perspektiv.
Motivation är inte något man kan “ge” någon annan.
Den kan bara väckas.
Men ledare har en unik möjlighet att skapa förutsättningarna för att den ska tändas.
Inte genom fler möten, utan genom nyfikenhet.
Inte genom målformuleringar, utan genom frågor.
En bra fråga väcker ansvar och självinsikt.
Och när en medarbetare börjar fundera över vem de vill vara på jobbet, skapas något kraftfullt:
Inre motivation.
Tre frågor varje ledare kan ställa
Vill du prova själv? Här är tre frågor att börja med:
Vem vill du vara på jobbet – på riktigt?
(Inte vad du ska vara enligt rollen, utan vem du vill vara som människa.)När känner du dig som mest levande i ditt arbete?
(Där hittar du ofta nyckeln till motivationen.)Vad hindrar dig från att vara den personen oftare?
(Här dyker de verkliga hindren upp, ofta något enklare än man tror.)
De här frågorna kräver inga workshops eller manualer. Bara tid, lyssnande och ärlighet.
Slutsats
Motivation på jobbet är inte ett HR-projekt, det är en mänsklig process.
Vi motiveras inte av instruktioner, utan av mening.
Och ibland räcker det med en enda fråga för att få syn på den.
Så nästa gång någon i ditt team verkar ha tappat gnistan – ställ frågan som fick allt att vända för mig:
👉 ”Vem vill du vara på jobbet?”
Du kommer bli förvånad över vad som händer när människor får möjlighet att svara.
Bli medlem och hjälp oss försvara företagarnas villkor
Vi är en fri röst för företagare – utan presstöd eller särintressen. Med ditt stöd kan vi fortsätta granska
myndigheter, dela kunskap och driva debatt i frågor som påverkar dig som företagare.
Tillsammans gör vi skillnad för landets värdeskapare.