Den pågående debatten om arbetstidsförkortning möter starkt motstånd från Sveriges småföretagare. En STRATO-undersökning utförd tillsammans med Sifo visar att fler än hälften, 54 procent, av dem uppger att de inte kan tänka sig att införa en arbetstidsförkortning med bibehållen lön. Endast en liten andel, 13 procent, ser det som en möjlig väg framåt. Samtidigt uppger 26 procent att de inte vet om det är något de kan överväga.

– Mindre företag står inför en rad utmaningar. Den största utmaningen idag är att få verksamheten att gå runt i ett tufft ekonomiskt klimat. I en tid som denna kan tanken på att kunna erbjuda kortare arbetstider utan lönesänkning visa sig vara ganska utmanande, särskilt för små företag, säger Katharina Oriefe-Briand, varumärkeschef på STRATO.

Kompetensbristen förvärrar situationen

Undersökningen belyser även en annan stor utmaning: bristen på rätt kompetens. Fler än var tredje (35 procent) småföretagare upplever att de har svårt att hitta personer med rätt kunskaper.

– Denna rekryteringsutmaning, i kombination med begränsade resurser, gör frågan om arbetstid ännu mer komplex för landets småföretag, säger Katharina Oriefe-Briand.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 6–17 augusti 2025. Totalt intervjuades 336 personer med sysselsättning som egna företagare.

Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).

Hur väl stämmer följande in på dig? - Jag kan tänka mig att införa arbetstidsförkortning med bibehållen lön för mina anställda

(1) Inte alls

49%

(2)

5%

(3)

8%

(4)

5%

(5) Instämmer helt och hållet

8%

Vet ej

26%

Top 2 (4+5)

13%

Bot 2 (1+2)

54%

Bas

336

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 6–17 augusti 2025. Totalt intervjuades 336 personer med sysselsättning som egna företagare. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).

Om STRATO
STRATO är ett av Europas största webbhotell med tjänster inom domän, e-post, webbplats och server till verktyg för marknadsföring online och molnlagringstjänsten HiDrive. STRATO grundades i Berlin 1997 och har över 4 miljoner domäner och 1,6 miljoner kunder med över 2 miljoner kontrakt. STRATO AG är en del av börsnoterade IONOS Group SE.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.