Att ge bekräftelse och beröm till dina anställda kan bidra till många bra saker. Elaine Breske Hirscher lyfter fram att du som ledare får medarbetare omkring dig som mår bra genom att ge konstruktiv feedback. Du får lägre sjukskrivningar, det vill säga friskare personal. Du får mer motiverade medarbetare som också blir mer inspirerade av företaget och de kommer att leverera ett arbete med högre kvalité. Det leder i sig till nöjdare kunder. Lönsamheten kan bli så mycket som tre gånger så stor som den företaget har idag, bara genom att ledaren börjar berömma sina medarbetare.

Elaine berättar att många människor har psykisk ohälsa på sina arbetsplatser idag på grund av att de inte känner att de duger och att de inte blir bekräftade och sedda. Om de anställda får kritik så är det ofta negativa saker de får höra, vad de har gjort mindre bra. Om man bara får höra det som ska förbättras och aldrig det som redan är bra blir vi människor vetenskapligt nedstämda och då får vi en psykisk ohälsa. Vi får lägre självkänsla.

- Självförtroende handlar om självkänsla, den inre tryggheten som vi behöver förstärka, och den stärks ju inte av att man bara får höra vilka fel man gör. Den stärks när man får höra vilka rätt man gör, förklarar Elaine.

Vissa kan vara rädda för att ge beröm då de inte vill verka fjäskiga. Men Elaine förklarar att fjäsk säger man med avsikten att man vill ha någonting. Beröm ges för att man verkligen tycker någonting genuint och äkta, och beröm får man för att man gjort något specifikt och förtjänar det. Om man ger beröm som inte är ärlig, eller bara för att man ska berömma så kan det däremot ge motsatt effekt, enligt Elaines erfarenhet.

- Det finns alltid något gott att säga om alla människor, men det behöver också nyanseras, man kan inte berömma alla för allt utan det ska ges när någon gjort något speciellt, förklarar hon.

Det är svårt att ge beröm och ännu svårare att ta emot, men det är något man behöver träna på menar Elaine. Vi ledare, kollegor och medarbetare bör börja med oss själva genom att träna hemma. Till exempel råder hon att du kan träna genom att ställa dig framför spegeln och ge dig själv beröm för något du gjort, varje dag. Du kan också skriva ner positiva saker om dig själv i en bok. Om du blir bättre på att berömma dig själv så kommer du plötsligt även se det som är positivt hos andra.

Att ge beröm på jobbet kommer att bli allt mer viktigt. Idag arbetar vi mycket på olika ställen, vi träffas inte så ofta, vi jobbar digitalt och online. I en sådan arbetsvärld blir det ännu viktigare att träffas och ge positiv uppskattning om vi vill behålla våra anställda.

- Vi kommer att behålla de medarbetare som känner sig sedda och berömda och vi kommer att förlora de som känner att de inte syns, säger Elaine.

Hon tillägger att även om man inte ses dagligen så går det bra att ge beröm via till exempel telefon, Skype, e-mail och även vanliga brev. Det går att säga "hej idag ses vi inte live men jag vill gärna ge dig lite positiv kritik och beröm ändå". Sedan är det inte bara chefen som har ansvar över att berömma sina medarbetare utan medarbetare har ansvaret att berömma sina kollegor och även sin chef. Det är något som man både ger och tar.

Många medarbetare kan tycka att det är svårt att ge just chefen beröm eftersom att man inte vill uppfattas som fjäskig inför denne. Men alla behöver uppskattas. Har man en chef som berömmer så är det heller inte så svårt att ge tillbaka till den personen. Hon beskriver att det blir till en kultur som sitter i väggarna, att det är okej att ge beröm och då uppfattas det inte som fjäsk.

Elaine tipsar om att berömmet ska vara tydligt och det ska sticka ut. Beröm är en färskvara, så ge det snabbt efter att det som du vill berömma för har inträffat. Det ska vara genuint, äkta och ärligt. Hennes bästa tips på att ta emot beröm är att bara säga tack. Du behöver inte ursäkta dig. Sedan njut av att bli sedd och uppskattad.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.