Vad är sociala medier?
Utgångspunkten i sociala medier är att det är användarna som skapar innehållet, till skillnad från traditionell media där de flesta var mottagare. En annan stor skillnad är att sociala medier är platser där människor kan interagera. Många trodde att internet skulle vara en “fluga”, att man aldrig skulle kunna tänka sig att “köpa” eller beställa något från nätet. Jag kommer fortfarande ihåg att människor sa “jag ska inte skaffa Facebook, det är bara unga som är där”. Detta “uttalande” är snarlikt, “Mina kunder finns inte på Facebook, Instagram, Snapchat, Youtube eller Linkedin”.
- 96 % av Sveriges befolkning använder internet. (Svenska befolkningen är snart tio och en halv miljon - 10 496 511).
- Nära 9 av 10 (87 %) är internetanvändare och uppger att de har e-handlat, det vill säga köpt något på nätet.
- 89 % av internetanvändarna använder sociala medier.
- 76 % av de arbetande i Sverige använder sociala medier dagligen.
- Under årets första kvartal (Q1) ansåg drygt 7 av 10 internetanvändare att både de själva och andra tillbringade för mycket tid framför en digital skärm på fritiden. I Q3 hade motsvarande siffra vuxit till runt 8 av 10.
- Drygt 9 av 10 (93 %) av de arbetande använder sociala medier.
Svenska internetanvändare (12+ år) besöker sociala medier minst en gång per dag (2010–2019).
Det här är inget jag hittar på eller drar som en kanin ur hatten som en trollkarl utan det är statistik. Informationen är hämtad från rapporten “svenskarna och internet”, en rapport som bland annat visar:
Olika sociala medier
På Facebook skapar du en personlig profil och lägger till andra användare som vänner. Du kan dela med dig av texter, bilder, filmer och länkar och även följa och kommentera vad dina vänner delar med andra. Du kan också ansluta dig till grupper för exempelvis olika intressen, skolor eller organisationer. Det finns även något som heter Marketplace, som fungerar som en modern second hand. Den populäraste modulen Facebook har är Messenger som fungerar som en chattfunktion där man även kan ringa. Facebook har även lanserat en dejtingtjänst nyligen.
Snabbfakta om Facebook
- Det största sociala nätverket som 8 av 10 använder. Arbetande internetanvändare befinner sig oftast på Facebook (85 %).
- Facebook är det mest använda sociala nätverket i åldersgrupper 26 år eller äldre.
- Nästan 9 av 10 internetanvändare (26–45 år) använder Facebook.
- 58 % av internetanvändarna använder Facebook dagligen.
- Marketplace används mycket flitigt.
Instagram fungerar ungefär som Facebook där du bygger upp ett nätverk. Den stora skillnaden är att Instagram är i huvudsak baserat på bilder och filmer. Du lägger upp bilder och filmer och kan se andras. Interaktionen sker genom kommentarer på bilder och videos, “gillningar” och privata meddelanden. Instagram har även en populär “story”-funktion som man skulle kunna säga fungerar som en “vlogg”.
Snabbfakta om Instagram
- 9 av 10 internetanvändare (16–25 år) använder Instagram och Snapchat.
- Instagram har nästan lika många kvinnor (61%) som män (63%) som är dagliga användare.
- Instagram växer mest hos pensionärer.
Snapchat
Snapchat fungerar som en kommunikation med bilder och korta videos som försvinner efter ett antal sekunder. I bilderna och filmerna kan man rita eller/och lägga till texter. Det går även att ringa via snapchat.
Snabbfakta om Snapchat
- Om din målgrupp är yngre är Snapchat ett måste då tre av fem 12-15 åringar använder snapchat dagligen.
- 9 av 10 internetanvändare (16–25 år) använder Instagram och Snapchat.
- De yngsta föredrar Snapchat och väljer bort Facebook.
Linkedin är snarlikt Facebook men med större fokus på arbetslivet bland annat nätverkande mellan arbetssökande och företag. Man skapar sin egen profil med ett “cv” som innehåller arbetserfarenheter, ålder, bakgrund m m. På Linkedin “bygger” man sitt nätverk.
Snabbfakta om Linkedin
- Linkedin används mest av tjänstemän, högutbildade, personer som bor i höginkomsthushåll samt personer som jobbar i privat sektor.
- 2 av 3 tjänstemän (65%) svarade i Q3 att de använder Linkedin en gång per dag vilket är en stor skillnad mot arbetare där motsvarande siffra är 22 procent.
YouTube
På Youtube skapar du en användarprofil. På den profilen kan du ladda upp filmer. Youtube tillåter dig att ladda upp längre och mer detaljerade videos vilket ger dig en möjlighet till nya typer av innehåll. Vloggar är ett ett exempel på en ny sorts innehåll. Många människor tittar på vloggar idag. Dessa vloggar kan vara från kända “influensers” och varumärken. Många användare spelar in och lägger dessutom ut podcasts. Sedan finns mängder med kattvideos och instruktionsvideo. Precis som på Facebook och Instagram finns en “live”-möjlighet.
Snabbfakta om Youtube
- Strömmade videotjänster används av drygt 9 av 10 internetanvändare (16–45 år).
- Youtube har ökat från 86 % (2019) till hela 91 % under 2020. 31 % tittar på Youtube dagligen.
- Även pensionärer har börjat använda strömmade videotjänster och playtjänster.
Blogg
Ordet blogg betyder egentligen weblog, dagbok eller journal på nätet. Man kan ofta dela in bloggar i olika kategorier som t.ex. resebloggar, dagboksbloggar, livsstilsbloggar, företagsbloggar, marknadsföringsbloggar eller affärsbloggar. Några kända namn i bloggvärlden är t.ex. Isabella Löwengrip (blondinbella), Bianca Ingrosso (Wahlgren), Kenza Zouiten, Kissie och Linn Eklund. En blogg är en hemsida med inlägg eller artiklar som oftast är sorterade efter datum. Om man vill få någon typ av interaktion med sina läsare kan det vara bra med en kommunikationsportal annars blir det inte så mycket av ett socialt media. Det finns olika alternativ och sätt att blogga på. Antingen genom en stor bloggportal som… eller så kan man skapa sin egen hemsida och blogg. Det finns fördelar och nackdelar med båda enligt mig. Det stora genombrottet för bloggen kom 2004 enligt Wikipedia efter Tsunamin i Indiska oceanen.
Mikroblogg: Det är en blandning av en chatt och en blogg där man skriver max 140 tecken per inlägg. Twitter är ett exempel på en mikroblogg.
Snabbfakta om Bloggar
- Det finns idag dryga 135 000 bloggar i Sverige. Enligt beräkningar från .SEs undersökning ska ungefär 97 000 av dessa vara aktiva i dagsläget.
- I Sverige kan vissa bloggar locka upp emot 100 000 besökare per dag.
- Åldersmässigt tycks bloggar vara mest populära bland 26–45-åringar än i andra åldersgrupper.
- Enligt rapporten “Svenskarna och internet 2019” uppger ungefär hälften (49 %) av internetanvändarna att de läser bloggar. En av tio läser bloggar varje dag.
Vilket/vilka ska du välja av alla dessa sociala medier?
Hur ska du profilera dig?
Var finns dina kunder tror du?
Hur ska du “prata” med dina kunder?
Hur ska du få dem intresserade och engagerade?
Hur ska du få dem att köpa av just dig?
Sociala medier: marknadsföring och strategi
Att säga att sociala medier och marknadsföring är viktigt är verkligen i underkant. Vad jag ser och upplever är mer som “telefonförsäljning” i de olika sociala medierna. Företag skriker i stort sett “kom och köp” i ren frustration eftersom de inte vet hur de ska göra. Att inte veta hur du ska göra gör så att din marknadsföring i dina sociala medier inte fungerar. Det är inte så att det inte fungerar utan du kan även göra dig själv och ditt företag en otjänst genom att marknadsföra dig på detta sätt.
Strategi
Användandet av internet, internetförsäljning och sociala medier ökar. Därför är det viktigt att ha en strategi för användandet av sociala medier. Många börjar i helt fel ända anser jag. De flesta verkar inte förstå varför människor befinner sig på sociala medier. Människor är inte på sociala medier för att de vill ha annonser kastade i ansiktet eller för att de vill köpa saker men likt förbannat annonserar de flesta företag på samma sätt. Ett sätt som är mycket likt telefonförsäljning där säljaren ringer “kalla” samtal och försöker “stänga” kunder som aldrig kommer att köpa.
En strategi startar inte med att du postar två inlägg om dagen på instagram med femton hashtags, kör live på Facebook och lägga ut på tiktok. Utan jag anser du ska starta din strategi på sociala medier i ditt eget huvud. En strategi börjar med en tanke, inte på vilka sociala medier du ska vara på, när du ska posta ditt inlägg, hur ofta, vilka bilder, video eller texter du ska lägga in. Du måste börja med en tanke, en planering. En tankegång som kommer bidra till att du sticker ut. Ett “tänk” som kommer göra så att du bygger tillit, auktoritet och “goodwill”. Ett “tänk” som det flesta företag inte verkar förstå sig på eftersom deras uppdateringar och annonser fortfarande skriker “KOM OCH KÖP”! Det betyder kanske inte ordagrant “kom och köp” men i stort sett. Det är anledningen till att deras annonsering eller internetnärvaro inte fungerar.
En bättre strategi enligt mig är denna:
Hur kan jag…
- Vem är min kund?
- Vart befinner de sig?
- Vad är konversationen inom dem? Rädslor? Driv? Frustrationer?
- Kan jag dela med mig av något som de tycker är värdefullt?
- Dela med mig av något som mina potentiella kunder kan ha nytta av?
- Utbilda mina kunder?
- Ge mina kunder ett mervärde?
- hjälpa?
Utbilda dem? Ge dem något mer? Vad menar du?
Exempel A:
Om du har en webbshop som säljer hundprylar kan du kanske göra detta:
Blogga om hundträning
-Visa hur du tränar din hund på att sitta
-Visa hur du kan få hunden att bli bättre på att lyda
-Dela med dig av ditt hundliv
-Känner du inte att skriva är din grej kan du kanske ha en Youtubekanal i stället.
Exempel B:
Om du säljer tjänster via internet kan du utbilda dina potentiella kunder:
Hjälpa dem att undvika onödiga misstag som är enkla att åtgärda. Kan du ge dem råd som de kan applicera direkt?
Exempel C:
Om du är en Coach kan du:
Dela med dig av verktyg och mindset. Utbilda dina potentiella kunder i de vanligaste misstagen.
Exempel D: (ett bolag som jag varit konsult för)
“Hej Tomas! Jag måste bara berätta det här.”
“Vi fick en ny kund förra veckan. Hon sa: “Jag hade funderat på att anlita ett städbolag, men var lite osäker. Sen kom ni upp på Facebook med era tips och jag läste på er blogg. Någon dag efter kom ett “prova på erbjudande”. Det var som menat.” Hon blev supernöjd med vår städning och har redan refererat oss till flera. Hon älskar oss, sa VDn till företaget.
“Vad var det jag sa” svarade jag och log.
För honom var det som om att jag hade uppfunnit elden, vilket jag inte hade gjort utan jag hade medverkat till att skapa en digital närvaro som gav företaget lokala kunder genom att bygga auktoritet, trovärdighet, “goodwill” och att aktivera “sociala triggers”.
Genom denna marknadsföringsstrategi och byggs:
- Tillit
- Auktoritet
- Relation
- ”Goodwill”
Du aktiverar även “sociala triggers” som t.ex. viljan av att ge tillbaka, du ger även säkerhet, en bekvämlighet, lär människor att få resultat (snabba förhoppningsvis) och om de applicerar dina tips löser det en del av sina problem. Vad du gör är att du ger dem ett värde i form av hjälp vilket bevisar att du är kapabel att hjälpa dem. Du använder ett av de äldsta “sälj tricken” i boken, du hjälper dina kunder på riktigt och på så sätt ser de att du har kompetens.
Detta är en del av vad jag skulle kalla, professionell, strategisk och hållbar marknadsföring
Fråga dig själv, vem tror du det är störst chans att ev. kunder anlitar eller köper av?
Den som har en hundshop och som även utbildar och “ger mervärde” eller enbart annonserar sina varor med “kom och köp”?
Den som utbildar och hjälper potentiella kunder inom sitt område eller postar en bild med texten: “Kom till oss, vi är bäst”
Jag vet svaret. Du vet troligtvis också svaret och enligt mig är det just här du börjar med din marknadsföring i sociala medier. Det handlar först om ett mindset. Ett mindset där du ger först vet vem kunden är, sen börjar du att ge innan du tar, innan du frågar, innan du begär, innan du tror. Det är en del av vad jag skulle kalla smart marknadsföring och strategi i social media.
Lyssnar du hellre än att läsa? Se inlägget här: