Senaste inläggen

Ritning/CAD/3D-designer söker uppdrag!

Hej!

Jag är en kille som gått en teknisk utbildning med en hel del fokus på design och har därmed gått flertalet kurser i allt från ritningsteknik till CAD och produktutveckling. Jag använder mig av Autodesk Inventor Professional och hoppas kunna ta uppdrag från privatpersoner eller företag som vill ha hjälp med att skapa modeller el...

Kategori: Söker/eftersöker

Uppsägningstid avtal vårdcentral

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Lån från förening till AB?

Om man bedrivit en förening över en lång tid och nu bestämt sig för att dra igång ett aktiebolag istället. Kan man då låna ut pengar från den ideella föreningen till det nya aktiebolaget? Eller är detta förbjudet? Måste lånevillkor uppfylla vissa marknadsmässiga krav eller kan man enkom låta det vara räntefritt?

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Driven Projektsäljare sökes

Vi skall utöka på säljsidan och söker en projektsäljare med placering i Göteborg. Du kommer att utgå från vårt kontor i Partille och bedriva uppsökande verksamhet i Västra Götaland. Mockfjärds Fönsterentreprenad jobbar med kompletta fönsterbyten på totalentreprenad och vi vänder oss mot Bostadsrättsföreningar, privata fastighetsbolag och offentliga...

Kategori: Söker/eftersöker

Hur ska jag registrera mitt framtida bolag m.m?

Hej!

Jag ska inom ett år starta en webbutik med en medpartner.
Vi bor inte i samma land.
Jag bor på Kreta (skriven i Sverige) och partnern bor i Sverige.
Vi har en affärsidé som är lite långsiktigt planerad (i hopp om att det skall gå vägen såklart, behöver dra in kapital att fortsätta idéns storlek)

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Importmoms

Kategori: Företagande över gränserna

Bokföra uttag i ab som ej finns med på bankkonto

Jag har ab. Som jag förstått det måste alla verifikationer stämma med mitt bankkonto.
Nu har jag bokfört utgifter för milersättning, traktamente och verktyg jag köpt av kollegor kontant.
Bokför jag det som kortsiktiga skulder och sedan kan jag ta ut dom pengarna under nästa år?

Importmoms

Hej,

Jag har börjat kika på att börja importera och då framförallt från Kina. Jag har kikat runt på olika sidor så som tullverket och andra sidor för information om hur tull och allt däromkring fungerar. Det jag inte riktigt förstår är vad importmoms är. Är det en extra momssats (importmoms) utöver den momssats man lågger på när man...

Flytta enskild firma till Polen?

Tjena!

Jag har en enskild firma sedan början på 2017 registrerad i Sverige med F-skatt, moms å hela bunten.

Mina kunder just nu är endast andra företag inom EU och då förstår jag att det är momsfria intäkter.

Jag har funderat på att flytta till Polen, för att testa på landet personligen, och då hela min...

Bokföra förmån utan löneuttag

Hej,

Jag har nystartat AB inom konsulting och har ännu inte fått igång ekonomin så jag kommer inte ta ut lön i maj, kanske inte i Juni heller.
Dock har jag i maj fått en faktura på sjukvårdsförsäkring som innebär lite förmånsbeskattning.

Antar att jag skall köra ut löneunderlag med bara förmånen i Maj, det blir...

Hitta kunder

Jag är webbutvecklare som har startat enskild firma inom webbutveckling. Jag sysslar med att skapa avancerade hemsidor, webbutiker, webbapplikationer, samt seo-optimerin. Jag har portfolio samt goda referenser! Hur ska jag leta efter kunder. Om någon kan ge tips vilka vägar finns? Är det lönsamt att gå på olika mötesbokningar eller någonting likna...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Få tillbaka moms på saker man köpt innan momsregistrering?

Hej!

Jag har gjort några köp till mitt företag som inte är momsregistrerat än då jag varken trodde jag skulle komma upp i över 30 000kr eller kunna dra in mer pengar på att ta moms. Har gjort 2 köp en så länge och verkar bli 2 till innan momsregistreringen är godkänd. Det handlar om runt 600 - 700kr. Kan jag ta med dessa två kvitton...

Hur ska jag/Hur vill lokala företagare bli kontaktade?

Hej!

Jag driver ett företag där jag erbjuder hemsidor för priser rimliga för den mindre restaurangen eller frisören. Är endast 17 år så driver detta bredvid skolan och på lov.

Har för tillfället två kunder. Båda två fick jag genom att jag kontaktade dem via Facebook messenger då jag tyckte det var det mest personliga...

Kategori: Allmänt

Obeskattade reserver. Tjänar man verkligen något?

Något som har tänkts på är om man verkligen tjänar på att avsätta till periodiseringsfond eller göra överavskrivningar då det måste återföras. Bolagsform AB.

Exempel 1:

Vinst år 1 med 100 000. Avsätta 25 000 till periodiseringsfond. Kvar 75 000. Skatt 0,22*75 000=16 500.

Förlust år 2 med 25 000....

Opiat beroende

Hej jag har en affärsidé jag skulle behöva hjälp med att hitta investerare.

Min plan är den att öppna ett drogfritt opiat behandlingshem då det inte finns nått i Sverige. Till det ska det finnas en privat avgiftning för just opiat användare i anslutning. Tänkte att landstinget är har över öronen och långa köer till laro programmet....

Kategori: Affärsidéer

Lån från bolag i samma koncern

Hej,

vi har lånat pengar av ett bolag som ingår i samma koncern.
På vilket balanskonto i kredit ska lånet bokföras?

Tack på förhand!

Bokföra som personalkonferens?

Hej!
Jag har en liten fråga angående bokföring. Företagets vd samt en kollektiv anställd har under en dag hyrt en sal på ett hotell för att ha ett fackligt möte. Kan man sätta det på konto 7615 Interna personalkonferenser, eller finns det något mer passande konto?

Tack på förhand!

Återbetalning av villkorat aktieägartillskott

Hej, en klient gjorde en stor förlust ett tidigare räkenskapsår och tillförde aktieägartillskott för att hålla eget kapital uppe. Nu har klienten precis avslutat ett räkenskapsår med stor vinst och vill börja återbetala aktieägartillskottet. Måste man vänta tills årsredovisningen och årsstämman är klar för att göra detta eller är det tillåtet att t...

Bokföra köp av annat bolag

Har en fundering kring hur man ska bokföra köp av ett annat aktiebolag.

Tanken är att jag har ett investmentbolag och ska köpa upp ett mindre aktiebolags. (nuvarande ägare vill sälja).

Köpesumman ligger vid 1 miljon, men bolagets egna aktiekapital är 100.000.

Hur ska jag redovisa i mitt investbol...

Skatteåterbäring i juni

Får enskilda näringsidkare också sin skatteåterbäring i juni? Förut så dröjde det ju till augusti/september innan deklarationerna var klara....