Senaste inläggen

Negativt eget kapital, aktiebolag

Hej, en snabb fråga. När mer än hälften av aktiekapitalet i AB är förbrukat så ska kontrollbalansräkning upprättas och om det inte görs eller om läget inte förbättras så kan personlig betalningsansvar uppstå.
Min fråga är om det blir ytterligare konsekvenser i fall att det egna kapital blir helt förbrukat och negativt? Jag kan inte hitta att...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Avdrag för moms

Hej
Jag driver enskild firma och har hemmakontor. Behöver köpa möbler, ritbord, stolar mm för min verksamhet. Nu har jag "hört" att man inte längre får dra av momsen för detta eftersom verksamheten är i den egna bostaden! Stämmer det eller finns det vägar att gå?

Mvh Marianne

Starta förtag som 14 åring

Vet inte om det passar in här men, det verkade som bästa stället!

Iallafall jag är 14 år och skulle vilja starta företag. har två idér den ena lite bättre än den andra. Förrut så läste jag och en kompis på nätet att det gick att starta företag som 14-åring så jag och en kompis började kolla mer om företag vi kollade på företagsforme...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Inkomstdeklaration 4 Hjälp med eget kapital

Hej jag har fastnat i bokföringen och undrar om ni kan utläsa av bilderna vad jag ska skriva i Eget kapital delen?
Om någon vet hade jag blivit otroligt glad.
Det som är ifyllt redan vet jag inte om det stämmer så se rutorna som tomma

Här är bilderna (2st): Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Moms Amazon Uk

hej
Jag sälja varor via amazon uk. Måste jag betala moms i sverige?

Bokföra studioinspelning

Hejsan,

Är ny till att bokföra och driver en liten firma där jag bland annat hyr ut min studio för inspelning av diverse musik och ljud. Min första kund var precis förbi för att spela in en gitarrslinga som skulle läggas på en befintlig låt. Jag assisterade med inspelningen och mixning av slingan, varpå jag levererade ett gäng .wav f...

Någon som jobbar med samarbeten? Behöver din hjälp!

Hej på er företagare som jobbar mycket med samarbeten!

Jag är just nu i uppstarten att starta eget och behöver hjälp av er som varit med lite längre och kan detta.

Jag undrar hur ni från allra första början gick tillväga för att få in samarbeten? Dvs. precis vid uppstarten. Vad bör jag tänka på om jag vill förs...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

dinhjalp.com

Hej,

Jag har drivit företag inom fastighetsservice sedan 2010 under varumärket Din hjälp. Med domän dinhjalp.com

Ett beslutet togs under 2016 och företaget är idag nedlagt. Dock finns domän och hotell kvar och lockar fortfarande trafik, upp till åtta tusen besök per månad.

Prisidé är inte fastställt.

Kategori: Domäner till salu

Vilken typ av företag?

Hejsan!
Till och börja med så visste jag inte vilken kategori så tog allmänt.

Okej, Så jag har en produkt ide som jag håller på att rita på. Mäter ut måtten m.m. Om jag får till produkten riktigt bra till ett lågt tillverknings pris så funderar jag på att tillverka den själv (förhand). Och sälja den till företag som (okej lite...

Kategori: Allmänt

Fotbollströjor Grossist butik - http://www.18fotbollsbutik.se

Köpa billiga fotbollströjor på nätet. Njuta Hemmatröja/Bortatröja/Tredjeställ/Målvaktströja/Tröja Långärmad med snabb leverans. Köp fotbollströja billigt med eget tryck! - http://www.18fotbollsbutik.se

Kategori: Till salu

Registrera inköp till firma som inhandlats före innan start.

Man får enligt lag registrera inköp från kalenderåret företaget startade och året dessförinnan.
Snart ska jag starta upp enskild firma. Och jag har köpt dator, kamera, kontorsartiklar m.m. som ska registreras som inköp till företaget.
Hur går det till när detta görs? Görs det vi registreringen eller i bokföringen när registrering är k...

Bytt bokföringsprogram, bokföra moms

Lite sent ute, men momsen är i alla fall betald och bokföringen har varit katastrof fram tills nu så jag hoppas ni har överseende med detta 🙂

Jag bytte bokföringsprogram vid årsskiftet, och alla ingångsvärden överfördes till det nya programmet.

Betalade in momsen till Skatteverket i februari i år för år 2016.
...

Restparti smycken

[attachment=325]IMG_1661.png[/attachment]

[attachment=326]IMG_1663.png[/attachment]

[attachment=327]IMG_1661_2017-06-07.png[/attachment]

Fina smycken från nedlagd webshop.
Detta är nya nikelfria smycken, flera med äkta pärlor, fina strasstenar i silver och guldlook av god kvalité och snygg design,...

Kategori: Till salu

Fondvärde

Hejsan,

Jag undrar vilket värde man ska bokföra på konto 1354 fonder, är det omkostnadsbeloppet som räknas som jag ska lägga mot konto 1354 och mellanskillnaden på konto 8331 respektive 8336 beroende om dem har gått upp eller ner, för har dem gått upp ska man väl betala skatt på dem?

Glömde skriva att det avser ett ab...

Ritning/CAD/3D-designer söker uppdrag!

Hej!

Jag är en kille som gått en teknisk utbildning med en hel del fokus på design och har därmed gått flertalet kurser i allt från ritningsteknik till CAD och produktutveckling. Jag använder mig av Autodesk Inventor Professional och hoppas kunna ta uppdrag från privatpersoner eller företag som vill ha hjälp med att skapa modeller el...

Kategori: Söker/eftersöker

Uppsägningstid avtal vårdcentral

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Lån från förening till AB?

Om man bedrivit en förening över en lång tid och nu bestämt sig för att dra igång ett aktiebolag istället. Kan man då låna ut pengar från den ideella föreningen till det nya aktiebolaget? Eller är detta förbjudet? Måste lånevillkor uppfylla vissa marknadsmässiga krav eller kan man enkom låta det vara räntefritt?

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Driven Projektsäljare sökes

Vi skall utöka på säljsidan och söker en projektsäljare med placering i Göteborg. Du kommer att utgå från vårt kontor i Partille och bedriva uppsökande verksamhet i Västra Götaland. Mockfjärds Fönsterentreprenad jobbar med kompletta fönsterbyten på totalentreprenad och vi vänder oss mot Bostadsrättsföreningar, privata fastighetsbolag och offentliga...

Kategori: Söker/eftersöker

Hur ska jag registrera mitt framtida bolag m.m?

Hej!

Jag ska inom ett år starta en webbutik med en medpartner.
Vi bor inte i samma land.
Jag bor på Kreta (skriven i Sverige) och partnern bor i Sverige.
Vi har en affärsidé som är lite långsiktigt planerad (i hopp om att det skall gå vägen såklart, behöver dra in kapital att fortsätta idéns storlek)

Importmoms

Kategori: Företagande över gränserna