Lån till eget aktiebolag - underlag vid amortering

1
Hej,

Jag har ett nystartat aktiebolag och har för avsikt att finansiera detta (utöver aktiekapital) med ett aktieägarlån från mig själv. I skuldebrevet skulle jag vilja skriva "Lånet löper utan amortering. Dock kan låntagaren välja att amortera hela eller delar av lånet innan löptiden för lånet har gått ut."

Detta skulle innebära att jag betalar tillbaka delar av lånet när jag känner att företaget har råd och att jag inte är beroende av en förbestämd amorteringsplan. Jag skulle behöva er hjälp med att ta reda på om:

1. Är detta OK ur skatteverkets synvinkel?
2. Vilka underlag kräver en revisor vid eventuella "extra-amorteringar"?

Tack på förhand,
Oscar
1009
206
Hej Oscar, Att som ägare låna in pengar till sitt AB är ok. Om och när lånet ska amorteras är upp till dig. Vad som brukar vara uppe för granskning är den ränta man som ägare tar ut. Skatteverket brukar säga 1-3%-enheter + statslåneräntan (0,64% just nu). Vilket tillägg man kan ta beror lite på förutsättningarna. Nu tror jag man snarare säger 1%-enhet + SLR, ifall man har en rimlig chans att få ett liknande lån från utomstående. Det kan även finnas anledning att såtta en ännu högre ränta. Jag skulle rekommendera att du skriver en revers på lånet där du specar när betalning ska ske (som du var inne på) och också hur ränta beräknas. Som underlag för en extra amortering kan ett utdrag från banken där betalarens konto framgår räcka.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
Anonym
Vi erbjuder också lån för alla typer av juridiska affärer. Lån till småföretag och investeringar av alla slag finns också tillgängliga. Alla belopp av lån är tillgängliga både säkrade och osäkrade. För mer information kontakta oss nu via e-post: [email protected] telefonnummer: + 1-631-858-5422 webbplats: https://europafinancialgro.wixsite.com/euro

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.