Värdebaserat prissättning?

1
Hej, om det här ämnet hamnat fel får någon moderator gärna flytta till ett lämpligt underforum.

2005 utvecklade jag en mjukvara som en del i mitt examensarbete. Denna mjukvara används sedan dess av ett större svenskt/schweiziskt bolag som har ett liknande namn som en mycket känd svensk popgrupp….

Mjukvaran är en central del i produktionen av några av företagets mest kända produkter.

Det har aldrig funnits något service/supportavtal för mjukvaran (de blev erbjudna ett serviceavtal á ~5000kr/månad strax efter mjukvaran var klar men tackade nej) och jag har heller inte haft någon kontakt med företaget för att ge dem support - den har bara funkat…

I våras blev jag dock kontaktad för att de behövde hjälp för att åtgärda ett fel samt hjälpa till med några andra saker. Vi kom överens om en dag när jag kunde komma och jag löste deras problem inom 20 minuter.

För några veckor sedan hörde de åter igen av sig, denna gång för att produktionen stod stilla. Jag var på plats på en timme och löste återigen problemet på ~20 minuter.

Förutsättningarna är alltså:
- Det finns ingen överenskommelse eller avtal om att jag ska hjälpa till med detta. Det är enbart “good will” från min sida.
- Jag är den enda i världen som kunde lösa problemet inom en rimlig tid. (kaxigt men det är så..)
- Jag jobbar överhuvudtaget inte med denna mjukvara längre och har inte rört den sedan 2006.
- Jag avvek från mitt ordinarie jobb samt avbröt min semester för att hjälpa till med detta.
- Ett produktionsstopp på företaget kostar uppskattningsvis några 100 000kr i timmen.
- Vid båda tillfällena stannade jag kvar ca 2h för att övervaka så produktionen gick som den skulle.

Min fråga är nu:
Hur prissätter jag mina insatser baserat på dessa förutsättningar? Kan man prissätta arbetet baserat på ett uppskattat värde hos kunden snarare än vad jag vill ha i timpenning?

Tack!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.