När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej, om det här ämnet hamnat fel får någon moderator gärna flytta till ett lämpligt underforum.
2005 utvecklade jag en mjukvara som en del i mitt examensarbete. Denna mjukvara används sedan dess av ett större svenskt/schweiziskt bolag som har ett liknande namn som en mycket känd svensk popgrupp….
Mjukvaran är en central del i produktionen av några av företagets mest kända produkter.
Det har aldrig funnits något service/supportavtal för mjukvaran (de blev erbjudna ett serviceavtal á ~5000kr/månad strax efter mjukvaran var klar men tackade nej) och jag har heller inte haft någon kontakt med företaget för att ge dem support - den har bara funkat…
I våras blev jag dock kontaktad för att de behövde hjälp för att åtgärda ett fel samt hjälpa till med några andra saker. Vi kom överens om en dag när jag kunde komma och jag löste deras problem inom 20 minuter.
För några veckor sedan hörde de åter igen av sig, denna gång för att produktionen stod stilla. Jag var på plats på en timme och löste återigen problemet på ~20 minuter.
Förutsättningarna är alltså:
- Det finns ingen överenskommelse eller avtal om att jag ska hjälpa till med detta. Det är enbart “good will” från min sida.
- Jag är den enda i världen som kunde lösa problemet inom en rimlig tid. (kaxigt men det är så..)
- Jag jobbar överhuvudtaget inte med denna mjukvara längre och har inte rört den sedan 2006.
- Jag avvek från mitt ordinarie jobb samt avbröt min semester för att hjälpa till med detta.
- Ett produktionsstopp på företaget kostar uppskattningsvis några 100 000kr i timmen.
- Vid båda tillfällena stannade jag kvar ca 2h för att övervaka så produktionen gick som den skulle.
Min fråga är nu:
Hur prissätter jag mina insatser baserat på dessa förutsättningar? Kan man prissätta arbetet baserat på ett uppskattat värde hos kunden snarare än vad jag vill ha i timpenning?
Tack!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.