Ekonomi

Skattefria ränteintäkter per balansdagen

Hej till alla,

Hur redovisas  skattefria ränteintäkter per balansdagen? Ska man göra återföringen av skattefria ränteintäkter i det nya räkensk...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

smidigt admin.program?

Hej!
det är som så att jag ska köpa ett företag här på orten som säljer reservdelar till bilar och industrier, det finns ett ganska stort lager som...

Egenavgifter

Betalas egenavgifter på hela vinsten eller endast på det beloppet man tar ut?

Ska man bifoga samtliga kvitton/fakturer etc till skatteverket?

Som Topic säger! När jag skickar in min "deklaration" till skatteverket med hur mycket egenavgifter/moms/skatt jag ska betala, ska jag då bifoga samtl...

Prel skatt funderingar

Varför inte ändra netto intäkter till 0, därefter sätta in skatten ändå på skattekontot ( vad jag förstått att man också får ränta på ).
De pengarn...

Räkenskapsår?

Hur startar jag min bokföringen när jag startar mitt företag tex 1 juli vilken är min momsperiod om jag har månadsvis momsredovisning. Blir räkenskaps...

Kundfodringar och bokföring

Hej,

Om mina kunder betalar in till mig i förväg för att kunna använda tjänsterna i min e-handel  hur ska jag bokföra det? Pengarna (småsummor...

Hur bokföra rabatter / värdinnegåvor?

Jag har precis startat upp ett litet företag som sysslar med homepartyförsäljning av smycken. Om jag väljer att ge mina närmaste vänner rabatter på si...

Hur bokföra ( bara jag som stör igen)

Om jag sålt en vara för 2000 :- och frakten kostar 61:-, då får jag ju in 2061:- på BG, men hur bokför jag det då kunden själv betalat sin frakt? :-\<...

NMT går i graven

efter 26 år... Är det någon som använder det fortfarande?  :-\

Kom ni ihåg väskan med mobilen som man kunde ha i bilen?
Den vägde sisåd...

Kategori: Inköp

Några bokföringsfrågor Visma SPSC

Halloj alla glada företagare!

Är alldeless ny i företagardjungeln med mitt lilla företag. Har ett antal frågor om bokföring som jag hoppas någo...

traktamenten

om jag utför ett jobb i en annan stad och vill ta upp kost och logi enligt schablon. kan jag då ta båda de under traktamente, har nämligen hört att tr...

Hur ska jag göra?

Jag sålde på nätet och åkte på en skatterevision och dom ansåg att jag bedriver näringsverksamhet. Så nu har jag startat en enskild firma. Hur i hela...

Fråga angående provisionsbaserad anställning.

Jag kommer snart behöva anställa en person som får provisionsbaserad lön.

Denna person har ett annat heltidsarbete och kommer endast jobba delt...

Avdrag för bredbandet?

:-[
Jag håller på med näthandel och undrar om jag får dra av abonnemanget på mitt bredband? Utan bredband kan jag ju inte sälja. Bredbandet kostar...

Makens uppdrag i min firma?

Jag har en enskild firma som är min heltidssysselsättning. Min make har ett annat heltidsjobb, men har några uppdrag han skulle behöva fakturera. Kan...

Den nya byggmomsen

Här finns ju fler redovisningskonsulter så min fråga till er är kort och gått, hur kommer ni att förfara med den nya momsen?

Kommer ni helt att...

En fråga om restskatt

Hej 

Jag har en enskild firma vid sidan om en heltidstjänst

Min revisor medelade att jag hade gått med vinst 160000 kr och skulle betal...

Filsynkronisering

Hej!

Det är väl fler än jag som använder både stationär dator och en bärbar och vill ha synkroniserade filer i dessa. Jag undrar vad Ni använde...

Kategori: Inköp

Påminnelseavgift samt räntepålägg

HeJ!
Har en fråga angående en obetald faktura. Har skickat en faktura och kunden är 10 dagar försenad, går det enkelt att skriva ut en påminnelsefa...