Positiv räntefördelning, villkor?

6
Hej, jag har kört Visma Enskild Firma några år och jag har missat fältet för positiv räntefördelning och ser nu att jag ansamlat mig ca 160kkr där efter några år. Vad jag förstått kan man nyttja denna summa för att minska ner sin skatt. Det hade jag behövt för inkomståret 2011.

Men frågan är, vad är det för villkor att utnyttja detta?

Låt mig försöka förklara:

Jag har haft goda vinster för ett par år sedan som jag skatteplanerat och satt i en periodiseringsfond, samt expansionsfond, för att helt enkelt minska skatten en aning det första året. Nu betar jag av detta.

Nu är det bara periodiseringsfonden kvar och den minskas för varje år. Den är snart helt borta, var det tänkt.

Men problemet jag har, kanske mest är moraliskt, är att jag fått lov att nyttja periodiseringsfondens pengar förra året för att fixa en tidigare miss i deklarationen (skulle betala mer skatt än programmet sa). Så pengarna finns inte på kontot, och jag har fått lov att beta av periodiseringsfonden successivt i lite mindre skala än tänkt.

Jag har inte tagit ut någon lön ur företaget senaste året, så all vinst har istället gått till att så kraftigt som möjligt beta av periodiseringsfonden så allting blir rätt på alla håll.

Nu fann jag alltså fältet för positiv räntefördelning, och den nätta summan på 160kkr, kan göra relativt stor skillnad för mig.

Är det OK att jag använder positiv räntefördelning, även fast summan inte funnits på mina konton hela tiden?

Ska notera, att jag alltid betalat in slutlig skatt enligt deklarationen, så skatteverket har alltid fått sina pengar så siffrorna stämt på skattekontot.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.