Bokföra maskiner och inventarier?

5
Hej,
Ska precis börja med bokföring för första gången i ett nystartat företag.
Jag har övertagit en lokal där maskiner ingick i själva priset /överlåtelseavgiften.
Behöver jag eller bör jag bokföra maskiner och inventarier som ingick i inkråmet som tillgångar, och hur räknar jag i så fall ut värdet?

Tacksam för svar 🙂
1468
246
Hur har du bokfört själva företagsköpet då? Ja, maskinerna tycker jag du ska bryta ut och sätta upp som inventarier, bilar .. eller vad det nu är. Priset får du själv bedöma i relation till det totala priset du betalat. Mellanskillnaden ( om det blir en sådan ) dvs det som man betalat för själva *verksamheten* kan man bokföra som Goodwill, om det är ett företag som funnits ett tag och det finns kundregister osv. Ofta har man ju betalat mer än vad själva maskinerna är värda, eftersom man tar över ett befintligt företag, och då måste ju den här mellanskillnaden ta vägen nånstans. Tillgångar och skulder måste balansera. Alltså om man lånar 1 miljon köper ett företag för 1 miljon, och maskinerna är värda 500 000, så måste man kunna boka in de resterande 500 000 nånstans också.
5
Tack för svar! Angående lånet så är det ett privat hypotekslån, så det tänkte jag bokföra som en skuld i företaget. Säg gärna till om du tycker att det inte hör hemma i bokföringen.
1468
246
Det beror på lite... Är det ett AB eller en enskild firma..? Om vi börjar där
5
Det en enskild firma
1468
246
Ok. Det beror lite på vad man tror om framtiden och var man har nytta av ränteavdragen. Grundprincipen är att lån och räntor ska bokföras där dom hör hemma, dvs ett lån som är till näringsdelen, ska också bokföras där. Men ibland kan man ju vilja tänja lite på det där beroende på situation. Har du en verksamhet som beräknas ge överskott, och du inte har några andra inkomster, så bokar man ju alla räntor, och lånen, i företaget. Har du däremot en verksamhet som kanske är lite mer tveksam, du kör den på fritiden och har dessutom en annan anställning.. då kanske man vill behålla ränteavdragen på sig själv, för att kunna få tillbaks på skatten. De första 5 åren av din verksamhet, får du ändå kvitta eventuella underskott i den enskilda firman mot andra inkomster från t.ex en anställning, så den tiden spelar det ingen roll, du får fullt utnyttjande av ränteavdragen ändå. Men det ser lite konstigt ut om man börjar bokföra räntorna i näringen, och sen plötsligt efter 5år lägger om princip och tar dom på sig privat. Därför ska man helst planera från början.
5
Tack för bra info!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.