Ekonomi

Från enskild firma till handelsbolag

Hej!

Vi har planer att göra om vår enskild firma till handelsbolag. Vet att man måste stänga ena formen och starta en ny form. Det jag...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bokföra inköp från kina 2014 men tull och moms i 2015?

Hej helt ny här och rätt färsk inom företagssvängen.

Beställde och betalde en inventarie i dec 2014 men maskinen kommer i feb 2015 från...

Bokföra köp hemsida (anläggningstillgång?)

Tjenare, och gott nytt alla!

Jag har en enskild firma och köpte en hemsida under året (2014) och bokförde den "rakt av" så att säga, al...

Bokföring elektroniska tjänster via MOSS från och med 2015 ?

Är det någon som kommit fram till hur man bäst skall hantera bokföringen efter årsskiftet 2014/2015 när moms reglerna förändras vid försäljning av ele...

Bokföra öresavrundning..?

Hur bokför ni öresavrundningen som finns med på var och varannan faktura :blink

Ett exempel.. antag att jag betalat fakturan från m...

Vinstutdelning och löneutbetalning

Hej
En kort bakgrund. Vi är fem personer som avser att starta ett aktiebolag där vi kommer arbeta med projektverksamhet samtidigt som vi har kv...

hjälp sökes

Hejsan.

Jag har via ett känt suf ´bolag startat eget..som nu har gjort att jag nu är ägare till en filial inom entreprenörs branschen (...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Småbarnsförälder konsultar mot Luxemburg

Hej,

Jag står inför en situation där jag emellan två jobb (än så länge på obestämd tid men troligen ca 6 mån under 2015) behöver start...

Redovisning av egna uttag i förenklat årsbokslut?

En fråga kring eget uttag i enskild firma. Egentligen inte hur jag bokför det, utan snarare hur det redovisas gentemot balansräkning/skuld på det före...

Ingående balans, vad ska med?

Mitt gamla bokföringsprogram har brakat ihop och jag ska nu starta med ett nytt. Jag kommer att behöva bokföra om 2014, men hur mycket behöver jag ha...

För mycket återbetalt på kreditfaktura

Hejsan, jag har en liten utmaning i bokföringen som jag hoppas att någon vänlig själ kan hjälpa mig med.

Vad som har hänt:
...

Hur fungerar det när man köper in varor på loppis?

Hej!
Jag har länge funderat på att starta ett antikvariat. Men hur fungerar det om man köper in böcker på till exempel en loppis? Det verkar li...

Hjälp med målkostnad av en produkt

Jag undrar om det finns någon här med erfarenhet inom klädbranschen som kan hjälpa mig?

Jag håller på att starta ett eget klädmärke och...

Kategori: Inköp

Pengar sparade på AB

Hej,

Jag har två barndomsvänner som äger 50% av aktierna var i ett AB. Jag har nu börjat jobba som egenkonsult och fakturerar från mina...

Bokföra Kreditfaktura

Hej alla på forumet!

Jag bokförde en leverantörsfaktura som verifikation D13 och bokförde sedan en leverantörsfaktura till efter...

Rådgivning!

Hej
Jag är musiker och använder mitt företag för att kunna fakturera främst, samt inköp av material.
Jag har fått hem ett brev från skat...

Delägare i flera bolag - hur skall jag äga? Privat eller bolag?

Hej! Har två delägareskap á 10% i två olika bolag som är knutna till det bolag jag är anställd i (nedan kallat bolag A)! Kommer troligtvis att flytta...

Bokföra fakturering av försäkringsjobb

Hej,

Vårt företag har utfört ett försäkringsjobb åt en privatperson och ska fakturera dennes försäkringsbolag med avdrag för självriske...

Bokföring av sponsring

Hej!

Skulle behövt lite hjälp med hur jag ska bokföra sponsring. Hoppas det finns någon snäll själ här!

Jag driver föret...

Företagare/anställd i samma bolag, risk räknas som anställd?

Jag var företagare i en lokal och anställd i en annan på olika dagar. Sedan bara anställd och därpå som företagare en dag per vecka där jag är anställ...