Hållbarhet möter siffror: Förebygg svinn med smart uppföljning
Idag kämpar många företag för att hinna ikapp med uppföljning och se vart resurser tar vägen (eller rent av försvinner). Det är dags att den papperstunga redovisningen, där kvitton staplas i tjocka pärmar, får ett slut. Inte minst blir det allt svårare att analysera och hålla koll på utskrifterna, men också svårare att arbeta hållbart när hyllorna överflödas med en röra av pappersark. Målet borde vara att optimera dessa system, och därför bör fler företag koppla ihop sin inköpsdata med realtidsrapporter. På så sätt upptäcker man avvikelser tidigt och kan lägga krut på rätt saker.
Exempel på detta kan vara att tidigt märker av överbeställningar och andra ekonomiska avvikelser i företaget, som lätt går för långt och innebär onödiga kostnader för företaget.
Återvinn smart med datadriven analys
Återbruk har hos många företag blivit något av ett buzzword. Man använder ordet väldigt lättvindigt och vill framhäva sin verksamhet som grönt och hållbart. Men återvinningskedjor är ofta mer komplexa än att kommunicera en hållbarhetskampanj. Vilka leverantörer har egentligen bäst pris på returmaterial? Vilka fraktlösningar ger lägst klimatpåverkan? Detta är vanliga frågor som företag idag kämpar med för att hålla nere sin klimatpåverkan. Och det är här en datadriven dashboard kommer in i bilden. Att kunna visualisera kostnaderna i företagets alla led betyder att man kan prioritera det som ger störst miljöeffekt per satsad krona. Därför behöver fler företag implementera smarta ekonomisystem för att säkerställa en hållbar inriktning.
Ta ett snickeri som exempel. Om man sorterar träspill i tre olika fraktioner kan man med hjälp av digital rapportering lyckas sälja visst material för återbruk och bränsle, istället för att allt behöver skickas till förbränningen.
Optimera inköpen och se vinsterna växa
Inköpsavdelningen är ofta den största posten i många bolag. Genom en kort analysperiod kan du identifiera vilka varor som bäst kan köpas i bulk eller via samarbetspartners med gröna profiler. Det kan handla om att skifta från engångsmuggar till återanvändbara, men också om att teckna avtal med leverantörer som kompenserar koldioxidutsläpp. På många sätt kan man agera för en hållbar förändring i företag – vilket också tenderar att leda till ökade vinster på sikt.
För att hållbarhetsarbetet ska bli en naturlig del av de dagliga rutinerna och system på olika företag behövs kraftfulla system som arbetar för företaget. Med rätt grundpelare blir det enklare att följa upp nyckeltal, sätta upp hållbarhetsmål och rapportera detta, både internt och externt. Istället för att använda flera separata och krångliga plattformar bör man därför samla allt på en och samma plats, för att samla påminnelser, notiser och avvikelser.
Enligt chefsorganisationen Ledarna är strategisk hållbarhetskommunikation och ett hållbarhetsfokus idag A och O för företag som möter framtidens krav. Det stärker både företagets varumärke och attraktionskraften som arbetsgivare.
Ny era för företag som vill göra skillnad
Allt fler företagare och ledningsgrupper inser att hållbarhet inte är en kostnad utan en viktig investering i framtiden. Smarta flöden och insyn i varje transaktion skapar en kultur där medarbetare engageras – de ser resultatet av sitt arbete tydligt i både grafen och i vår planets hälsa. Genom att kombinera digitala verktyg, återvinningsstrategier och inköpsoptimering är det möjligt att minska utsläpp, trimma kostnader och bygga en brandstory som attraherar nya kunder och talanger till företaget. I den gröna ekonomin är det de företag som vågar förena kalkylark med klimatmål som leder vägen.
Och som kommer lyckas på lång sikt.