Det är mänskligt och naturligt att vilja försvara sig när man blir kritiserad. Men eftersom reflexen att skydda sig är omedveten märker vi sällan när vi gör det. Vi tror oss veta att det inte är vårt fel, vi anser att den som kritiserar oss är orättvis eller överdriver eller så förändrar vi verkligheten så att obehaget försvinner.

”Jag ville ändå inte ha den där affären”. På så vis är det ofta svårt att upptäcka sina egna brister och ta sitt ansvar när något går fel.

En säljare som är medveten om sina svagheter och tränar för att bli bättre, lyckas alltid snabbare än andra. Problemet är att många säljare inte vet vad de gör för fel.

Kanske har de inte någon säljchef eller säljcoach som följer med på sambesök eller lyssnar när de talar i telefon eller så tycker de att de är såna naturtalanger att de knappast behöver någon som hjälper dom. Kungsvägen till en lyckad säljkarriär är alltid att ha någon i sin närhet som ser och hör vad du gör när du säljer och dessutom vågar ge dig feedback.

Om du vill lyckas snabbare och sälja ännu bättre, är mitt absolut bästa råd: skaffa dig en tuffing som ger dig duktigt med feedback.

Det krävs dock en hel del självinsikt och kunskaper om mänskligt beteende för att verkligen kunna höra vad andra säger, utan att fastna i olika typer av försvar. Så här kommer två exempel på hur du kan bli ännu bättre på att utvecklas av kritik och motgångar.

1. Det finns skäl som låter bra. Och så finns det de verkliga skälen

Det skäl som låter bra, styrs av logiken och det verkliga skälet styrs av känslor. Och det är alltid känslorna som styr vårt beteende när vi får kritik och upplever ett obehag.

Exempel: Vi kan säga att vi inte hunnit ringa ett samtal, vi kan till och med tro att vi inte hunnit ringa samtalet på grund av att vi haft så mycket att göra, men det verkliga skälet är att vi tycker det är obehagligt och därför inte ringt samtalet. Ibland är vi inte medvetna om vad det verkliga skälet är.

Det är rätt vanligt att vi glömmer obehagliga saker som till exempel att ringa en besvärlig kund. Ofta kommer vi på det precis lagom när det är för sent att ringa. Många tror att de bara är vanlig glömska, men det kan också vara ett skydd att slippa göra något som man drar sig för.

Tips: Ta för vana att börja varje dag med det som du drar dig för mest. Vänd på ”Att göra listan” vi har oftast skrivit längst ned det som vi minst av allt vill göra.

Gör det först och du kommer att frigöra massor av energi som du kommer att kunna ha nytta av hela dagen. Be gärna någon annan lyssna när du ringer samtalet. Det blir dubbelt obehagligt, men dubbelt så bra i träningssyfte.

2. Förklaringar, förklaringar, förklaringar…

Det är vanligt att säljare som får kritik svarar med en förklaring:

”Det där har jag aldrig hört förut att jag skulle göra”, ”Ja men då hade kunden blivit irriterad, jag ville inte ligga på…”, ”Jag tänkte att det var bättre att jag väntade till på måndag”

Du har säkert även någon gång mött en person som inte fått ett jobb han eller hon sökt och sedan för dig förklarar: ”Att det var lika bra, jag ville ändå inte ha det!”.

I säljorganisationer är det vanligt att man i konkurrens med andra förlorat en affär eller en upphandling och sedan säger: ”Men det var lika bra, det hade bara blivit strul med den kunden”.

Tips: I fortsättningen när du hör dina egna försvarstal: Säg till dig själv: ”Finns det något jag kan lära av detta? Fanns det något jag kunde ha gjort annorlunda?”

Om jag alltid lägger skulden på någon annan eller förändrar verkligheten så att olusten försvinner riskerar jag att stanna i utvecklingen och också bli en rätt besvärlig person för andra att ha göra med. 

Du kan säkert komma på någon i din omgivning som lever efter devisen ”Att de aldrig har fel, aldrig gör fel eller misslyckas” Det är alltid någon annans fel till att saker och ting går snett. Roligare människor finns det att umgås med. Inte vill du vara en sådan?

Lycka till!

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.