Att arbeta flexibelt har många av oss gjort sedan länge. Ibland på kontoret, ibland hemma, ibland någon annanstans. För min del sedan 2007. Pandemin lärde så många fler hur bra det kan fungera och vi lär aldrig få dem alla frivilligt tillbaka till kontoren på samma sätt som tidigare, om vi nu skulle få för oss att försöka med det.


Frågan är inte OM det flexibla arbetet kommer att fortsätta.

Frågan är HUR vi bäst arbetar flexibelt.


Den som envisas med att kräva att alla alltid ska arbeta på kontoret, även de med arbetsuppgifter som lika bra kan göras någon annanstans, kommer – om inte förlora medarbetare – att få svårt att rekrytera nya när det behövs.


Flexibiliteten gynnar inte bara medarbetaren utan företaget också.

Medarbetare har insett hur flexibelt arbete underlättar livspusslet, spar tid, pengar och miljö. Men många har också lärt sig att vissa arbetsuppgifter löser de minst lika bra om de gör dem hemma. Att de blir mer produktiva för att de kan arbeta mer ostört.

Andra, kanske mest trångbodda småbarnsföräldrar, har kommit fram till att de är mer ostörda på kontoret än hemma. Men även de skulle ofta uppskatta att slippa långpendling och kunna arbeta på något lokalt coworkingställe.

Vilken företagare kan säga nej till ökad produktivitet och mer nöjda och engagerade medarbetare, åtminstone på rationella grunder?


Är inte flexibelt arbete "Aktivitetsbaserat arbete 2.0"

För de flesta är nog grejen inte att alltid arbeta hemma utan att kunna anpassa var man gör sitt arbete efter uppgiften, situationen och det egna livet – flexibiliteten, autonomin, den visade tilliten.
Det har blivit tydligt att vi alla inte är stöpta i samma form vad gäller var vi arbetar som bäst, liksom vilka arbetsuppgifter vi gör bäst var.

I mångt och mycket är det tanken bakom aktivitetsbaserat arbete som fått ny luft under vingarna:

Arbete görs bäst i en miljö som passar uppgiften.

Men tidigare lät vi vanligtvis den tanken begränsas av kontorets ytterväggar. Nu har den fått så mycket luft under vingarna att många insett att för dem är den där miljön någon annanstans än på kontoret.


Flexibelt arbete är inte utan utmaningar, så klart

Som vi borde vara vana från allt möjligt annat nytt, fungerar inte allt perfekt från början. Vi vet ofta inte hur vi ska få saker att fungera när närvaron är mer flytande, eller någon kanske jobbar helt på distans. 

Hur leder vi? Hur samarbetar vi? Hur skapar vi sammanhållning? Hur får vi processer att fungera smidigt? Hur får vi mötena att fungera? Hur styr vi och ger feedback? Frågorna är många. Ofta är svaren också många och olika.

Men det är bara att testa, lära sig av erfarenheterna, justera och testa igen. Vi ska inte vänta oss att allt fungerar lika smidigt som vi tyckte det gjorde förut (men som medarbetarna kanske inte håller med om att det gjorde - särskilt inte när de nu fått erfarenhet av alternativet).


ETT grundtips löser mycket

En generell iakttagelse leder till en enkel slutsats:

Det som fungerar för distans, fungerar också på kontoret – men inte tvärt om.

  • Om du anpassar ditt ledarskap till dem som är på distans, fungerar det bra även för dem på kontoret.
  • Om ni arrangerar samarbetet till att fungera på distans, kommer samarbetet på kontoret också att få sig ett uppsving.
  • Och så vidare.
För bättre flyt i flexibelt arbete och i en hybridorganisation: TÄNK DISTANS/DIGITALT FÖRST!
För bättre flyt i flexibelt arbete och i en hybridorganisation:

TÄNK DISTANS/DIGITALT FÖRST!

Med ett mindset som är "distans först" plus digitaliserade verktyg och arbetssätt kommer du väldigt långt.

Några exempel:

  • När du presenterar för en publik som både sitter framför dig i rummet och tar det av presentationen digitalt – fokusera på dem på distans. De framför dig i rummet lär du inte glömma bort.
  • När du arrangerar ett hybridmöte, designa det så att deltagarna på distans kan delta på lika villkor som de på kontoret.
  • När du designar en process av något slag, designa den för de kollegor som nästan aldrig kommer till kontoret. Pappersfritt, till att börja med.
  • När du funderar på vem som ska erbjudas den där chefsrollen som ska tillsättas, leta efter den med bäst ledaregenskaper utan att begränsa dig till vem du oftast ser vid kaffemaskinen.


Ingen quick fix

Sedan länge är vår erfarenhet och våra tankemodeller fixerade vid kontoret. Tänk bara på att vi säger "gå till jobbet" när vi egentligen menar "gå till kontoret".

De tankemodellerna kommer vi att ha kvar länge och det är, som i fallet med föreläsningen, bra mycket svårare att glömma bort dem du ser på kontoret än de som arbetar hemma, så de som gärna sitter på kontoret behöver inte känna sig bortglömda.

Min enkla tumregel kanske inte löser riktigt allt, men förenklar väldigt och ger en tydlig princip att arbeta efter.

--------------------------------------------------------------------

❓Vilka är dina bästa knep för att underlätta flexibelt arbete?

❓Håller du inte med eller vill komplettera min bild? Kommentera gärna!


Vinjettbild av Adolfo Félix via Unsplash

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.