Vad är inventarier i ett företag?
Som inventarier räknas de anläggningstillgångar som anses ha en lång livslängd och som kommer behövas i företaget under ett antal år. Häribland finner man diverse maskiner, datorer och andra saker som kan behövas i företaget under en längre tid.
Om du köper in inventarier i företaget så ska dessa bokföras som tillgångar. Dessa i sin tur brukar bokföras under olika konton beroende på vad det är för något som exempelvis:
- Maskiner, 1211
- Byggnadsinventarier, 1222
- Bilar och transportmedel,1240
- Datorer, 1250
Tänk även på att i anskaffningsvärdet ingår också kostnader för emballage, transport, montering och installation.
Avskrivningar
Då inventarier kan ha en lång livslängd på många år ska inköpet oftast inte kostnadsföras direkt. Företaget ska då istället dela upp kostnaden genom årliga avskrivningar på det antal år som den beräknas nyttjas i företaget.
Inventarier av mindre värde
Vissa inventarier som räknas in i kategorin inventarier av mindre värde får dras av redan samma år som de köps in till näringsverksamheten. I denna kategori finner vi:
- Så kallade korttids- eller treårsinventarier dvs. inventarier som bedöms ha en ekonomisk livslängd på högst tre år.
- Inventarier av mindre värde på maximalt ett halvt prisbasbelopp.
Exempel på bokföring av inköp av inventarier
Säg att du köpt in inventarier för 10 000 kronor inklusive moms då kan detta bokföras enligt följande.
Konto |
Kontonamn |
Debet |
Kredit |
1220 |
Inventarier och verktyg |
8000 |
|
2641 |
Moms |
2000 |
|
2440 |
Leverantörsskulder |
10000 |
Exempel på bokföring av försäljning av inventarier
Då det finns några faktorer att ta hänsyn till vid försäljning av inventarier tar vi det här i ett exempel så att du enkelt ska kunna följa med i hur man ska tänka.
- Vid årets början hade du inventarier som anskaffats för 190 000 kronor.
- De ackumulerade planenliga avskrivningarna ligger på 75 000 kronor.
- Det ingående bokförda värdet är 190 000-75 000=115 000 kronor.
- Du säljer nu inventarier för 90 000 kronor. De säljs med vinst på 61 000 kronor då anskaffningsvärdet var 70 000 kronor och de planenliga avskrivningarna ligger på 41 000 kronor. 90 000-(70 000-41 000)=61 000.
- Kvar har du sedan inventarier för 190 000-70 000=120 000 kronor.
- De planenliga avskrivningarna för dessa är 75 000-41 000=34 000 kronor.
Detta kan du sedan bokföra så här.
Konto |
Kontonamn |
Debet |
Kredit |
1229 |
Ackumulerade avskrivningar på inventarier och verktyg |
41000 |
|
1930 |
Konto |
90000 |
|
1220 |
Inventarier och verktyg |
70000 |
|
3970 |
Vinst vid avyttring av immateriella och materiella anläggningstillgångar |
61000 |
Ingångsinventarier
Om du tar med dig privata inventarier in i ett nystartat företag kallas dessa för ingångsinventarier. Detta är något som ofta händer om man går från hobbyverksamhet till företag. Dessa inventarier får du föra över till företaget och göra avskrivningar på dessas marknadsvärde.
Tänk dock på att det är bra att be en opartisk värderingsperson sätta marknadsvärdet på inventarien. Det är även bra att göra ett öppet yrkande i din inkomstdeklaration där du beskriver hur värderingen ägt rum.
Avskrivning av inventarier
Du bör månadsvis bokföra månadens värdeminskning på inventarier för att inte den löpande balans och resultaträkningen ska vara missvisande. Har du ett redovisningssystem så kan de bokningarna oftast läggas in som automatkonteringar.
Månatliga avskrivningar räknar du ut genom att ta 1/12 av den procentsats som används för årsavskrivningen. Säg att du har en livslängd på din inventarie på 5 år. Värdeminskningen blir då 20 procent per år vilket är 1,67 procent per månad.
Även om du gör detta så måste du sedan räkna ut årsavskrivningen när du upprättar ditt bokslut, vilket ofta leder till en rättning på grund av små differenser. I bokslutet bör du tänka på att göra den skattemässiga avskrivningen och inte den planenliga avskrivningen som sker månadsvis. Den skattemässiga avskrivningen gör du genom att öka eller minska anläggningsreserven.
Tänk även på att alla anläggningstillgångar värderas för sig så avskrivningsplanen måste läggas upp för varje inventarium eller för varje grupp inventarier. Avskrivningstiden bestäms sedan efter inventariens livslängd. Här är några vanliga procentsatser som ofta används i mindre företag:
- Kontorsinventarier, 15%
- Maskiner och fordon, 20%
- Datorer, 25 eller 30%
Exempel på avskrivningar av inventarier
Ditt företag har inventarier för 21 000 kronor som skrivs av månadsvis på 350 kronor i månaden.
Konto |
Kontonamn |
Debet |
Kredit |
7830 |
Avskrivningar på maskiner och inventarier |
350 |
|
1229 |
Ackumulerade avskrivningar på inventarier och verktyg |
350 |
Exempel på bokföring av överavskrivningar
Ett företag kan göra avskrivningar utöver plan som kallas för överavskrivningar eller i vissa fall avsättning till anläggningsreserv. Väljer du att göra detta så ska dessa bokföras som en bokslutsdisposition. Säg att ditt företag väljer att göra avskrivningar över plan med 10 000 kronor då kan det bokföras så här.
Konto |
Kontonamn |
Debet |
Kredit |
8850 |
Förändring av överavskrivningar |
10 000 |
|
2150 |
Ackumulerade överavskrivningar |
10 000 |
Skattemässiga avskrivningar
Det är viktigt att skilja på de skattemässiga och redovisningsmässiga avskrivningarna. När det gäller de skattemässiga avskrivningarna så kan man välja mellan 2 olika regler. En huvudregel (30 procentsregeln) och en kompletteringsregel (20 procentsregeln):
- 30 procentsregeln: 30 procentsregeln innebär att du får ta upp inventarier till lägst 70 procent av förra årets utgående oavskrivna skattemässiga restvärde + inköpsutgifter - försäljningsinkomster och försäkringsersättningar i deklarationen.
- 20 procentsregeln: 20 procentsregeln innebär att du får ta upp kvarvarande inventarier till lägst det restvärde som det blir om du skriver av med 20 procent av anskaffningsvärdet varje år i deklarationen.
Tänk dock på att båda reglerna kräver att du i de fall räkenskapsåret är längre eller kortare än 12 månader ska jämka procentsatserna.