1. Besvara alltid en fråga från en kund inom 48 timmar
Det kan låta självklart. Om du ger kunden snabb återkoppling håller du en hög servicenivå. Då kan kunden tänka sig att göra affärer med dig.
2. Boka in tidiga (8:00) och sena (16:00) kundbesök
Den stora fördelen med ett tidigt morgonmöte är att kunden inte har hunnit fylla huvudet med stress eller besvärliga frågor. Han eller hon är avslappnad och har tid att både lyssna och tänka på det du säger. För din del är det bra att komma igång direkt. Börjar du 8:00 får du in två möten till före lunch.
Om du bokar ett sent möte, som är det sista som händer på kundens arbetsdag, kan du få till ett avspänt och koncentrerat möte. Börja alltid med att kontrollera hur mycket tid kunden har, så att det inte blir stressigt.
3. Skicka Tackbrev, överenskommelser och offerter så fort du kan
Låt kunden märka att han eller hon är viktig för dig. Visa respekt genom att alltid vara snabb i ALL kundkommunikation. Är du snabb med detta kan det leda till att kunden bestämmer sig snabbare.
4. Boka två nya kundmöten varje dag
Undvik bokningspanik på måndagarna för att fylla veckans möteskvot. Fyll istället almanackan varje dag med nya möten. Om du bokar två möten varje dag slipper du dessutom stressen att alltid ligga efter.
5. Lura inte dig själv
Säljare är experter på att hitta undanflykter och skylla på otur, eller att chefen inte förstår eller att företagets produkter är för dåliga. Kom ihåg en sak. DET ÄR DU SOM HAR ANSVARET. Sluta skyll ifrån dig. Se verkligheten som den är.
Det är bara genom att vara ärlig mot dig själv som du kan skapa en stark grund att stå på inom din försäljning. Ta avstamp från den grunden när du bygger din säljkarriär.
6. Skapa en känsla av brådska i all din kommunikation med kunderna
Om kunden känner att du är en person som ser till att saker händer, är det lättare för honom eller henne att själva agera. Sätt upp deadlines och milstolpar. Driv dina säljprocesser framåt så fort du kan. Det leder till att kunden behöver kortare betänketid och snabbare bestämmer sig för att göra affär med dig.
7. Var ärlig
Det är så lätt att lura sig själv inom säljyrket.
Och att lura andra. Gör alltid det du har lovat att du ska göra. Både det du lovat dig själv och kunden.
8. Prata regelbundet säljstrategi med chefen eller en kollega
Använd din säljchef/kollega som bollplank. Lär dig av honom eller henne och följ råden. Räkna fram din väg mot dina säljmål tillsammans.
Vet förresten chefen dina mål? Och vet du vilka mål chefen har för dig? Sätt upp en regelbunden mötesrutin. Och du ser till att ni håller den.
Det är ditt ansvar.
Lästips: Så sätter du mål och når dem
9. Lär dig minst tio framgångsrika kundcase utantill
Berätta för dina prospects hur dina kunder lyckas med det du säljer. Om du kan många bra kundhistorier utantill blir din säljpresentation levande.
Kan du dessutom krydda den med att lämna några av kunderna som referenser blir kundcasen ännu starkare.
10. Bestäm din öppningsfråga innan du går in på mötet
Om du vet vad du ska börja med att fråga får du en fokuserad och bra start på mötet. Ta initiativet direkt. Du gör dessutom ett stabilt och säkert intryck, och behöver inte vara rädd för nervositet.
11. Bestäm vilket som är nästa steg och fråga efter det
Vart vill du komma med mötet eller telefonmötet? Vilket är nästa steg i just den här kundens köpprocess? Eftersom det är du som ska driva mötet framåt är det lika bra att du har en plan för vad du vill att ni ska komma fram till.
12. Försök alltid att se till att den andra personen lovar att göra något
Håll dina kunder och prospects aktiva. Du lovar ju själv att göra många saker till nästa möte. Vad lovar kunden dig att han eller hon ska göra? Om du har gjort det du lovade och kunden har gjort detsamma kommer din säljprocess att gå snabbare. Och om du aktiverar kunden ökar chansen för att det blir affär.