Den omstridda designen inkluderar ett "Chameleon Heart" - ett hjärta som ska kunna anpassa sig och reflektera värdlandets identitet. Logotypen skapades av European Broadcasting Union tillsammans med den brittiska designbyrån PALS och bygger på den välkända designen från 2004. Den nya versionen har en mer rundad och handskriven karaktär som många anser vara en försämring jämfört med föregångaren.

Fansens reaktioner har varit brutalt negativa. "Den största nedgraderingen i Eurovisions 70-åriga historia" skrev en besviken fan, medan andra påpekat allvarliga typografiska inkonsekvenser mellan "Eurovision" och "Song Contest". Många menar att den nya logotypen saknar den ikoniska karaktären och ser mer ut som en TikTok-rebrand än identiteten för en internationell musiktävling.

"Jag har aldrig sett så enhälligt ogillande för en rebrand," lyder en kommentar på X.

Den nya logotypen kommer vid en tid då Eurovision redan står inför omfattande kritik. Tävlingen anklagas för politiska dubbelstandarder gällande olika länders deltagande, röstmanipulation i juryröstningen, och att manipulera publikljud under kontroversiella framträdanden. 72 tidigare Eurovision-artister har krävt utredningar av tävlingens hantering, medan flera länders TV-bolag ifrågasatt röstningssystemets trovärdighet.

I detta klimat framstår den hårt kritiserade logotypförändringen som ännu ett exempel på organisationens bristande förståelse för sin egen publik.

Direktör för Eurovision Song Contest, Martin Green, försvarar den nya loggan med orden: "Jag ville ha evolution, inte revolution."


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.