Privat abonnemang på aktiebolag

8
1
Läste i något inlägg här på forumet att man inte kan ha privat abonnemang som aktiebolaget betalar.

Jag har kört både privat telefoni och internet i minst 10 år som jag bokför och företaget betalar för att det sparar mig minst tusen kronor per månad. Internet är särkillt dyrt med företagsabonnemang.

Är detta inte ok?
7
1
Att låta aktiebolag betala privata abonnemang är i regel inte okej utan man måste förmånsbeskatta detta. Om företaget ska betala för detta så måste man säkerställa att det är nödvändigt i ditt arbete.

8
1
Fast jag har mitt privata abonnemang för att det sparar mycket pengar. Det är ju dessutom fastpris så varför då inte få använda det privat med. Det gäller både telefon och internet. Företagsabonnemang kostar ca tre gånger mer.
8
1
Jag sökte faktiskt lite mer och hittade att jag kan ha rätt att använda det privat utan att förmånsbeskattas.

Skatteverket skriver så här:

"Om du får använda arbetsgivarens mobiltelefon, dator, surfplatta, router och mobiltelefon eller har möjlighet att skicka sms, mms eller surfa på jobbmobilen behöver du inte betala skatt för förmånen om utrustningen är nödvändig för ditt arbete. Får du ta med utrustningen utanför arbetsplatsen utan att den har väsentlig betydelse för dina arbetsuppgifter blir det en förmån du ska betala skatt för.
Arbetsgivaren ska göra en bedömning om vilken utrustning som är av väsentlig betydelse för ditt arbete."

Även installation av bredband verkar vara ok om det krävs i jobbet.
Som ägare av aktiebolag räknas jag som anställd så bör vara ok. angel

Källan på skv

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.