Idag används berättelser flitigt av företag och marknadsförare för att t.ex. bygga upp ett varumärke och få kunderna att välja just deras produkt. Det används också för att sammansvetsa företagets medarbetare och lyfta fram värderingar, vision och mål för företaget.
En bra berättelse berör och skapar engagemang. Den skapar bilder hos åhöraren och kan bygga broar till förståelse och handling.
I praktiken så innebär storytelling att istället för att göra ett påstående eller rada upp fakta i din marknadsföring så beskriver du fördelarna med hjälp av en berättelse.
Har du t.ex. B&B så kan du ju alltid beskriva er goda service, sköna bäddar, den avkopplande miljön och goda maten etc. Det kan du göra med ord och bilder mer eller mindre lockande och effektivt. Använder du metoden storytelling så beskriver du allt detta med en berättelse om något som hänt och där allt detta finns med. Använd en sann berättelse något som faktiskt har hänt då blir din berättelse trovärdig och du kan också stå för den. Och tänker du efter så har du säkert flera sådana på lager.
Storytelling kan naturligtvis användas både i skrift och som muntlig presentation.
Prova att göra din ”hisspresentation” (en kort presentation av dig och ditt företag på ca 1 minut) som en berättelse. Då får du garanterat fler som kommer ihåg dig.
Många gånger får jag som utbildare i ämnet frågan; ”Men hur skall jag komma på en berättelse, jag kan inte komma på något?”
Jag vill påstå att vi alla har berättelser som vi går omkring och bär på, det är bara att vi kanske inte är så vana vid att använda dem.
Matts Heijbel som är en av Sveriges kanske mest framstående storyteller bruka använda uttrycket att ”skörda” sina berättelser. Det handlar om att ta tillvara det som finns. Har du anställda så ta för vana att låta dina medarbetare berätta om dagens händelser, samlas i fikarummet och berätta för varandra. Ett knep ni kan använda för att komma igång är att skriva några olika rubriker på kort och sedan dra ett kort och berätta med den rubriken som tema. På ett kort står det kanske; något kul som hänt i dag, min mest nöjda kund i dag etc.
När du sedan behöver en berättelse så plockar du från din skörd.
När du skall använda din berättelse så är det på sin plats att fundera på vad du skall ha den till, vad du vill berätta och till vem du vänder dig. Då kan du få putsa lite på den och renodla berättelsen så att den blir så tydlig som möjligt med sitt budskap.
Nedan följer 5 tips du kan tänka på när du vill använda storytelling som marknadsföring:
- Ta för vana att ”skörda” berättelser. Berätta i fikarummet och dela dina berättelser med dina medarbetare. Då får du ett ”berättarkapital” som du kan använda då du behöver.
- Använd berättelsens dramaturgiska P för att få din berättelse spännande att lyssna på. Dessa är: Person (vem handlar det om) Plats (var utspelar sig berättelsen) Problem (vad har Personen för problem (som ditt företag löser)).
- Använd målande beskrivningar och känslouttryck. T.ex. Kalle kände sig ängslig då han klev in genom den tunga, stora porten. Då skapar du bilder och lyssnaren blir berörd.
- Vad vill du förmedla med din berättelse? Använd berättelsens tre V. Till Vem riktar sig berättelsen. Vad är målet med din berättelse? Varför berättar du den, vad är syftet?
- Träna din berättelse genom att berätta både högt för dig själv och till andra.
Lycka till!