Därför gör många rätt i att ta hjälp av ett annat bolag som jobbar med internetmarknadsföring och förhoppningsvis lyckas man då med sin framgång online. Det skiljer sig en del från företag till företag för vad man har beslutat att satsa på gällande marknadsföringsbiten online men SEO eller sökmotoroptimering är ett vanligt förekommande område som man gärna lägger en del av sin budget på.
Bra tycker jag. För visst är det viktigt med närvaron i sökmotorerna så att fler potentiella kunder kan hitta till ditt företag genom sökningar. Men vägen till ökad söknärvaro kan göras på många sätt och inte alltför ofta känner man till vilka metoder detta kan ske på. Därför har jag skrivit denna artikelserie i två delar om investeringstyper, taktiskt och strategiskt i SEO.
Investera i en högrisk eller lågrisk lösning
Det finns en del risker beroende på hur man väljer att jobba med SEO. Som med all investering så är det avkastningsmässigt sett oftast inte riskfritt. En viktig skillnad i din investering i SEO är att det även finns en risk att det kan skada din webbplats för framtiden om det sker på ett visst sätt. Men känner du till hur SEOarbetet kommer ske på er webbplats så kan du i alla fall minska riskerna och välja den lösningen eller arbetssättet som passar er.
Vad är det för risker jag pratar om då? Riskerna kan vara sådana aktiviteter som bryter mot sökmotorernas riktlinjer. Riktlinjerna kan du läsa hos respektive sökmotor men följer SEOarbetet Googles riktlinjer så är risken låg att det bryter mot någon annans sökmotors riktlinjer. Tänk på att riktlinjerna uppdateras och ändras med tiden så det kan vara bra att uppdatera dig kring dessa. En enkel fråga att ställa till företaget du anlitat som ska hjälpa er med SEO kan vara:“Följer ni sökmotorernas riktlinjer när ni genomför SEOarbetet?” till att börja med.
Svarar de ja så kan man kan tänka sig att man inte behöver oroa sig något mer. Men sanningen är inte alltid det man hör. Ibland krävs det en djupare förståelse i hur arbetet utförs och framförallt om de jobbar med länkar till din webbplats.
Just länkar har en ganska stor betydelse för hur det påverkar webbplatsens synlighet hos sökmotorerna. Det är oftast här som det kan bli komplicerat och där största riskerna finns. Det finns däremot en del olika sätt att arbeta med länkar. Vissa sätt som det ligger inom ramarna för sökmotorernas riktlinjer och andra sätt som bryter mot riktlinjerna. Så det är absolut inte fel att jobba med länkstrategier men det finns stora risker om man jobbar på ett sätt som bryter mot riktlinjerna.
Fråga dig själv, “Hur stor risk är jag beredd att ta för att vår webbplats ska få bättre synlighet?”. Om du är beredd på att ta höga risker så ska du även vara medveten om att det då finns risken att delar av ditt webbinnehåll på webbplatsen tas bort från Googles sökindex eller att synligheten blir negativt påverkad ifall något otillåtet gjorts. Detta kan därefter vara under flera månader. Skulle konsekvenserna som dessa vara värt investeringen då? Det finns möjligheter att det fungerar men i de flesta fallen gör det inte det i längden.
I slutändan är risken din och ingen annans att ta. Så var uppmärksam om vilka metoder det anlitade bolaget jobbar med och om det är lågrisk eller högrisk. I de flesta fall har det anlitade bolaget en viss förväntan av investeringen från din sida och de har i sin tur kravet att leva upp oftast till dessa. Det kan innebära att högre risker tas än vad som är bra i det långa loppet för dig.