Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 3 dagar sedan

Moms på hotell i Danmark - får jag dra av?

Jag bodde en natt i köpenhamn och bokade via booking.com

Vid beställningen fick jag mejl med prisuppgifter:
1 rum DKK 1 828
moms DKK 457
Totalkostnad DKK 2 285

När jag loggar på booking står där:
1 rum SEK 2 697
25 % moms SEK 675
Pris cirka SEK 3 372

Draget på kontot är -3 432,53

Hur ska jag bokföra detta? Det blir ju liksom inte samma som kvitto och draget belopp.
Jag tror inte du får dra av moms på hotell utomlands.

Så du ska bokföra hela beloppet. Men någon som jobbar med detta får gärna bekräfta så det blir rätt.

När jag söker efter svar hittar jag detta som exempel på hur du bokför summan:
Debet 5830 Logi och hotell 3 432,53
Kredit 1930 Företagskonto 3 432,53

Att beloppet varierar beror på växelkurs från när du bokade och från när pengarna drogs.
Tack för svaret. Ja det ser så ut. Mejlade hotellet två gånger för att be om kvitto men de hörde inte av sig. indecision
Det var illa. Men det räcker nog med kvittot du fick när du beställde. Jag brukar med boka via Booking eller Hotels.com och jag vet att det ibland är svårt att komma fram till hotellen om man använder deras tjänst för kontakt. Det bästa är att ringa hotellet direkt.
Det där är ett kapitel för sig, inte helt lätt att begripa sig på.  Även om det råkar stå moms på betalningsbekräftelsen från Booking, så menar vissa att det inte är en avdragsgill moms.  Och det baseras då på att dom bara är en förmedlare, affären har du med hotellet.
Det kommer man ju då runt genom att bara boka via dom, och sen betala på hotellet och få ett kvitto där.
Detta blir å andra sidan knasigt om man har många anställda och dom ska betala med sina egna kort på hotellen.

Får man sen ett kvitto på ett hotell utomlands ( EU ) och det står moms på det, så kan man begära tillbaka den momsen genom skatteverkets tjänst för återbetalning av utländsk moms.
Det är en oerhört knölig tjänst, och det tar evigheter att få tillbaka nåt, så där rekommenderar jag att man struntar i momsen och drar hela summan istället.
Moms på hotell i Sverige är 12%, och bolagsskatten är drygt 20%, så det blir inte att man 'förlorar' nån större summa på att göra så.
I synnerhet om man anlitar någon för att sköta bokföringen.  Då blir det långt mycket dyrare att låta den försöka få tillbaka några hundralappar, jämfört med vad det kostar.

När det gäller själva ursprungsfrågan om de olika beloppen så handlar det om valutakurser som ändrats. Vill man vara noggrann så finns det konton att bokföra den skillnaden på.  Annars går man på facit, dvs summan som drogs från kontot.
Tack Ingvar för en bra förklaring!
Nu vet jag hur jag ska göra nästa gång yes
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.

Svarar till: