Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 1 vecka sedan

Öresavrundning i Årsredovisning – Hur ska man göra?

Vad är mest rätt att göra i en årsredovisning när det blir avrundningsfel?

Exempel

Egenkapitalet var 2024  100 100,40 kr  i årsredovisningen har jag angett EK 100 100 kr.

2025 blir resultatet 1, 40 kr 

I årsredovisningen vill jag ange resultatet till 1 kr….. men när jag ska redovisa EK är det ju egentligen 100 100,40 + 1,40 d v s 100 101,80  och jag skall redovisa EK 100 102 kr  

Ska jag ange som nedan och "medvetet räkna fel" i summerringen?:

EK 2024: 100 100 
Resultat 2025:  1
EK 25:  100 102

Ska man avrunda ören på varje plats .... även om det sen ser ut som räknefel ……. eller ska man fuska med örena så att summeringarna blir rätt?

Det mest korrekta enligt praxis är att avrunda konsekvent på varje rad och inte "fuska" med örena för att få summeringen att stämma exakt.
Årsredovisningen ska vara upprättad i hela kronor, och det är helt normalt att totalsumman ibland skiljer sig med någon krona p.g.a. avrundning.
Det viktiga är att avrundningsprincipen tillämpas konsekvent genom hela rapporten — alltså att du avrundar varje post till närmaste krona.
Om differensen blir tydlig (t.ex. 1 krona upp eller ner i eget kapital) så kan du lägga till en rad med texten "Avrundningsdifferens" för att förklara skillnaden.
Så kort sagt:
– Avrunda varje belopp till hela kronor.
– Justera inte siffrorna för att få summeringen att “gå ihop”.
– Om det behövs, förklara skillnaden som avrundningsdifferens.
Det är helt normalt och accepterat i redovisningen.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.

Svarar till: