Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 3 dagar sedan

Hur bokför jag flytt av innehåll i HB till AB

Hej, jag håller på att omvandla mitt HB till AB. Jag har förstått att man 1. Startar ett AB (detta är snart klart) 2. Flyttar allt innehåll från HB till AB och 3. Avvecklar det nu tomma HB.

Men hur bokför jag flytt från HB till AB? Går jag igenom konto för konto och sätter dem som uttag? Hur påverkas skatten om jag säljer allt till AB? Det känns som jag saknar en stor del av förklaringen på hur det här ska gå till.

Mitt HB har inga större inventarier men några förbrukningsinventarier. Det finns ett lager men det är i princip allt.

Jag skulle önska råd om hur jag ska påbörja den bokföringsmässiga flytten. Tex i vilken ordning jag borde börja.

Tacksam för hjälp
Myra

Hej Myra!
Du tänker helt rätt i stegen – men själva överföringen mellan HB och AB kräver lite struktur, särskilt för att undvika skattemässiga problem.
Grundprincipen:
Ett HB och ett AB är två olika juridiska personer, så du kan inte bara “flytta” tillgångar och skulder. Du måste antingen sälja eller överföra till marknadsvärde.
Stegvis hantering:
Starta AB och se till att det har eget organisationsnummer, bankkonto och bokföring.
Gör en inventering av allt i HB – tillgångar, lager, kundfordringar, skulder, eget kapital.
Upprätta ett överlåtelseavtal mellan HB och AB där du anger vad som förs över och till vilket värde (helst marknadsvärde).
Bokför i HB:
Tillgångarna säljs (eller förs över) → intäkt.
Om du säljer till underpris kan det räknas som uttag, vilket påverkar din beskattning.
Bokför i AB:
Samma värden förs in som inköp eller apportegendom.
Skatt:
Om du säljer tillgångarna från HB till AB till marknadsvärde beskattas eventuell vinst i HB.
Om du i stället överför till underpris kan det bli uttagsbeskattning – så det är klokt att ta hjälp av redovisningskonsult eller revisor för just värderingsdelen.
Ordningen:
Gör värdering av tillgångar/lager.
Upprätta överlåtelseavtal.
Bokför försäljningen i HB.
Bokför inköpet i AB.
Avveckla HB efter att allt är överfört.
Det kan verka krångligt, men det går smidigt om du tar det steg för steg, särskilt med hjälp av en redovisningskonsult som kan stödja med överlåtelsepapper och skatteberäkning.
Lycka till med omvandlingen!
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.

Svarar till: