Hur kom du in på din nisch?
– Vägen att hitta just min nisch har varit lång och jag har sökt, testat, observerat, upplevt, inspirerats, påverkats, insett, ändrat, lyckats, misslyckats och letat på vägen innan allt föll på plats. Att det till slut blev just klänningar beror på en massa olika saker men några viktiga anledningar till att det hamnade där det hamnade är att många av mina kunder är ”Jeans och T-shirt-tjejer” precis som jag och klänning blir ofta lite uppklätt och man känner sig obekväm. Jag har letat efter klänningar som är mera avslappnade och som man kan använda varje dag, säger Lena Aspemar mycket entusiastiskt.
Vilket ”problem” är det som du försöker lösa hos kunden?
– Genom mina år som stylist och kostymör har jag ofta stött på problemet då man vill klä kvinnor kvinnligt men de ska samtidigt känna sig bekväma och snygga, inte utklädda. Mina kunder säger att de använder alltid en Belle Epoque klänning om de inte är riktigt säkra på hur uppklädda de förväntas vara då de aldrig känner sig för upp eller ner klädda i en av mina klänningar. Många säger att de aldrig får så mycket komplimanger som i en de klänningar jag designat heller.
Ett annat problem hon har stött på är att klänningar och kläder i allmänhet inte har så bra passform. Alla märken gör sina mönster efter måttlistor i datorn och tar sedan in provmodeller som har just de måtten, vilket inte är så lätt att hitta i vänskapskretsen, man får annonsera efter de få som finns. Ofta är de 18-22 år unga och besitter inte den kvinnliga formen direkt.
– Jag har alltid inspirerats väldigt mycket av min kund och drivits av att lösa de problem de har. När tjejer provar så lär jag mig hela tiden om alla möjliga problem de olika kroppstyperna har med kläder och i den processen föds ofta nya modeller för att lösa någons problem. Jag tycker att designers borde arbeta mer utifrån kvinnokroppen än utifrån måttlistor. Min filosofi är att designers ska vara snälla mot kvinnorna och höja kvinnan och den kvinnliga formen istället för att ge henne ångest och ätstörningar för att hon inte passar in i datasystemets måttlistor fortsätter Lena.
Det roligaste i hela processen menar hon är när någon provar ett plagg och man ser på hela kroppsspråket och i ögonen att de känner sig snygga i plagget. Det är hennes belöning.
Finns det något annat som också kännetecknar din nisch?
– Ja det är också mitt tyg och materialval som har blivit en del av min nisch. Jag arbetar nästan uteslutande just nu med trikå i viscose/elastan. Först och främst gör jag det för att det är en riktigt bra kombination kvalitetsmässigt. Viscosen tappar inte färg och form efter några tvättar som bomullen gör. Bomull är dessutom en av de största miljöbovarna inom textil produktion. Några % elastan i tyget gör det ännu bättre i kvaliteten.
– Om jag ska sammanfatta det hela så vill jag att mina plagg verkligen ska höja kvinnan samtidigt som det är tidlöst och priset ska vara överkomligt. Jag strävar också efter att mina klänningar ska vara kundernas favoritplagg som ska användas mycket och ofta till alla typer av tillställningar. Jag vill också alltid ha en bra kvalité på mina klänningar. Helt enkelt vill jag att mina plagg ska ”höja kvinnan”.
Varför tror du att det är viktigt att inte göra allt när man är företagare?
– Jag tror att det är bra att ha en tydlig profil när man är ett litet företag. Då vet kunden vad den får när den vänder sig till dig och det är lättare att bli känd inom ett område än att vara en i mängden, säger hon.
Hon tror också att det blir allt nödvändigare i framtiden att inte tro att man som företag kan sälja allt till alla.
– Att vara bäst på en sak är viktigare än att vara sådär bra på många saker då alla marknader blir övermättade. Mitt tips är att först och främst bara göra det man älskar och låt det sedan ta tid att komma fram till din egen speciella nisch. Lyssna på marknaden och leta efter behoven som behöver fyllas avslutar Lena Aspemar.