Jakten på finansiering är en utmaning för nästan alla framgångsrika företagare, vilket också visas i dramatiserad form i den nya storfilmen ”The Social Network”. I Sverige har antalet nystartade företag sjunkit de senaste åren, från knappt 43 000 under 2007 till 32 537 under 2009, enligt statistik från Nyabolag.com. Jim Pulcrano, vd för den schweiziska handelshögskolan IMD, har sammanställt några tips till företagare som behöver kapital.
Jim Pulcrano har skrivit sin doktorsavhandling om nätverksbyggande i näringslivet. Här är hans tio bästa tips till entreprenörer som är på jakt efter kapital för att förverkliga sina idéer:
1. Tiden är knapp.
Tänk på att det inte är någon företagspresentation du ska göra. Den som söker riskkapital måste fånga åhörarnas uppmärksamhet med de första tre Powerpoint-bilderna, annars börjar de bara knappa på sina mobiler.
Allt du behöver veta om riskkapital har du HÄR.
2. Kom till saken.
Berätta både om investeringsmöjligheten och produkten. Framåt den tredje bilden bör lyssnaren ha klart för sig vad det hela handlar om – kanske inte i detalj ännu, men spänningsmoment är överskattat i dessa sammanhang. I många fall vet riskkapitalister mer om ett företag efter fem minuter än vad entreprenören har hunnit berätta eftersom de kopplar ihop de nya uppgifterna med de tusentals andra företagsidéer som de har fått presenterade för sig. Det handlar om att känna igen mönster och god kommunikation.
3. Anpassa din presentation.
Berätta din historia på ett sätt som känns naturligt för dig och som passar åhörarna. Du bör veta någonting om dem som sitter i rummet, vilka erfarenheter de har, vad de tycker om och inte tycker om, vad de har investerat i tidigare och vilka deras första tre frågor kommer att bli. Det kan du ta reda på om du anstränger dig lite och utnyttjar dina nätverk. Att inte ha den kunskapen tyder på bristande respekt för dina potentiella framtida partner.
4. Kom ihåg att det inte är fienden du möter.
Du kommer att vara stressad och de kanske är tuffa mot dig, men det handlar om att få fram fakta. Om du inte kan kommunicera dessa fakta så kommer riskkapitalisterna att ställa samma frågor om och om igen, och till slut kommer de hårda orden fram. Riskkapitalisterna är inte ute efter att ställa dig i dålig dager (normalt sett). De behöver bara veta om det här är någonting som de bör föra vidare till sina partners och om det kan vara värt att investera i.
5. Var säker på din sak, men försiktig och väl förberedd.
Alla vet att entreprenörer ofta är alldeles för styva i korken och helt omedvetna om sina (och sina idéers) brister. Å andra sidan är det bevisat hur viktigt det är att den som berättar om sina nya planer utstrålar självförtroende. Annars är det svårare att skaffa finansiering.
6. Sätt upp delmål.
Resonera baklänges när du gör upp dina framtidsplaner och tänker på var du vill befinna dig om tre år. Vad måste hända på vägen för att du ska nå ett optimalt läge om tre år? Se sedan till att ta med detta i den historia du säljer till riskkapitalisterna. De måste veta att du har klart för dig hur du ska skapa lönsamhet och/eller likviditet.
7. Handling säger mer än ord.
Beskriv inte bara dina planer. Visa att du brinner för din idé och att du vet vad du ska göra för att förverkliga den.
8. Våga tänka stort.
Visst, alla råder dig att säga ”det här är en försiktig beräkning”, men om du försöker göra någonting radikalt ska du basunera ut det. Stå med båda fötterna på jorden, men låt också investerarna drömma om stora möjligheter.
9. Håll det enkelt, särskilt dina planer för genomförandet.
Det är väldigt viktigt att hålla fokus. Blir det för komplicerat börjar varningsklockorna att ringa. Många olika produktområden, samtidig lansering i flera kanaler, komplicerade ägarstrukturer, differentierad prissättning (innan du ens vet om du får några köpare), utvecklingsplaner med sju faser, otydlig ansvarsfördelning – allt detta måste rensas ut ur din presentation. Och ur din affärsplan.
10. Svara på frågor.
Var uppmärksam när du får en fråga från åhörarna. Glöm manuset du har i huvudet för en liten stund. Lyssna och se till att du förstår frågan. Ge ett klart, faktabaserat och ärligt svar på den fråga som ställdes, inte på den fråga som du hade velat ha. Kom ihåg att det ibland är bättre att svara ”Jag vet inte, men jag återkommer till dig om det”.
Jim Pulcrano är vd för IMD, en av de främsta handelshögskolorna i Schweiz. och ingår i det team som undervisar på Executive MBA-utbildningen. Han har skrivit sin doktorsavhandling om nätverksbyggande i näringslivet.