Vad skiljer de som sitter och drömmer från de som får saker att hända?

Här är ett utdrag från en intervju med Steve Jobs som tidningen inc.com skriver om:

”Jag ringde upp Bill Hewlett [medgrundare av Hewlett-Packard] när jag var 12 år gammal. "Hej, jag heter Steve Jobs. Jag är 12 år gammal. Jag är elev på gymnasiet. Jag vill bygga en frekvensräknare, och jag undrade om du har några reservdelar jag kan få. Han skrattade, och han gav mig reservdelarna, och han gav mig ett jobb den sommaren på Hewlett-Packard … jag var i himlen.”

Vad var det som hände? Jobs förklarar:

"De flesta lyfter aldrig telefonen och ringer. De flesta frågar aldrig, och det är just det som skiljer drömmarna från de som får saker att hända."

Att be om hjälp kan vara svårt. Att gå på avslut och fråga om affären kan med vara svårt.

Det är enkelt och effektivt att fråga, men de flesta gör aldrig det.

Be, så ska ni få. - Matteus 7:7

De flesta vill hjälpa till

Exemplet som Steve Jobs berättade om är inget unikt. Entreprenörer överlag hjälper gärna till om man bara vågar fråga. Ja många startar företag just för att de brinner för att serva och hjälpa andra. Att hjälpa andra verkar nästan finnas i entreprenörens DNA. Med få undantag.

Och det gäller inte bara entreprenören.

Vad gör du om din kollega, vän eller granne ber om hjälp? Om du är som de flesta tycker du det är roligt att bli tillfrågad, så länge det inte kommer olägligt. Att både be om hjälp och erbjuda hjälp stärker relationen.

Stöd av forskning

Sociologen Wayne Baker från University of Michigan skrev en bok som heter All You Have to Do Is Ask: How to Master the Most Important Skill for Success.

I sin forskning fann Baker att "Giver-Requester" - en person som ofta hjälper andra och som också ofta ber om hjälp - är den mest välrenommerade och även den mest produktiva på jobbet.

Att uppmuntra anställda att både be om hjälp och hjälpa andra på arbetsplatsen kan bidra till en bättre arbetsmiljö och nöjdare medarbetare.

Att vara en Giver-Requester innebär flera karriärfördelar. Bakers forskning fann att dessa individer:

  • Befordras snabbare och i yngre ålder
  • Får bättre betalt
  • Anses kunniga och är betrodda av sina kollegor
  • Är kända för att ha gott rykte

Så gör som Steve Jobs – våga fråga, be om hjälp.

Tips!Har du inte sett Stanford-talet han höll 2005 rekommenderar jag det starkt. Du hittar det här: 7 av Steve Jobs ledstjärnor som skapade Apples framgångssaga


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.