Varför är det så viktigt att komma igång?
Det är då du lär känna dina kunder är mitt svar. Det är när du kommer igång med din idé och i det här fallet försäljning på Internet som du märker vad kunderna frågar efter, vart de kör fast, hur de tänker mm. Du kan självklart försöka lista ut det innan och bör göra det till viss del men allt kommer du troligen inte att få med. Därför, kom igång snabbt och lär av kunderna. Var beredd att anpassa din idé, ditt utbud, ditt upplägg utifrån vad kunderna vill ha.
Tänk vad mycket tid du sparar då än om du planerat i veckor, månader och år och så märker du att kunderna inte alls reagerar som du tänkt.
Hur kommer jag igång med min e-handel enklast?
Enklast, snabbast, bäst och billigast? Det finns många leverantörer av e-handelssystem som propagerar något av dessa superlativ, vissa leverantörer säger sig kunna erbjuda allihop så det kan vara en djungel att välja e-butik. Det jag kan rekommendera dig att börja med är egentligen en vanlig hemsida, presentera din produkt eller tjänst, ha en e-postadress, telefonnummer, adress och möjligen ett formulär där kunden kan beställa. Det kanske bara tar en vecka innan Du upptäcker att du behöver ha en riktig e-butik med varukorg, sök och kortbetalningsfunktioner mm. Fördelen är att då har du upptäckt det genom att du har en försäljning, och du har inte dragit på dig några kostnader mer än din hemsida vilken troligen är mycket billig.
Har du inte kunskap att bygga hemsidan själv eller tid till det kan ett alternativ vara att välja något e-butikssystem som kostar några hundralappar i månaden. Då behöver du oftast inte ha några kunskaper i HTML eller annat och Du kommer igång snabbt. Det finns många leverantörer på marknaden, kika efter referenser och be att få prova e-butiken innan är mina råd.
Vad ska du tänka på när du är igång med din e-handel?
- Ge besökaren trygghet, när besökaren kommer till din sida vet de inget om dig så nu ska du bygga förtroende. Om du har möjlighet, visa en fysiska adress, gärna en bild på dig, dina eventuella medarbetare mm så man ser att ni finns i ”verkligheten” också.
- Var mycket tydlig med vad som händer om kunden inte är nöjd med varorna. Vilka möjligheter till returer finns. Hur hanterar du returerna mm. Om du visar för besökaren att du har rutiner för detta visar det även att du tänkt ett steg till och ökar kundens vilja att beställa av dig.
- Betalningen, hur kan dina kunder betala till dig? Desto fler betalsätt du kan erbjuda desto enklare och större chans att kunden beställer av dig har du. Om du erbjuder kortbetalning, visa gärna vilken bank du samarbetar med, ofta skapar det en trygghet för besökaren att se en banks logotype som de känner till. Enkelt men sant.
- Kontakten, hur enkelt är det att komma i kontakt med ditt företag? Ha inte en anonym info@ adress gömd någonstans på en sida långt ner. Visa klart och tydligt e-postadress, telefonnummer mm så kunden enkelt kan komma i kontakt med dig.
Lycka till med din e-handel och varmt välkommen till en expansiv och spännande bransch!
Bästa hälsningar,