"Idag är det inte längre en fråga om huruvida butiker ska erbjuda självbetjäning till sina kunder, utan det är en fråga om hur och i vilken utsträckning. Behovet av kontroll är endast en av anledningarna till ökningen vi ser. Även möjligheten att själv bestämma över hur man interagera med personal är viktig, framför allt för de yngre," säger Charlotta Lindblad, Head of Marketing & Communication på Swish och fortsätter:
"Gen Z driver utvecklingen av självbetjäning men har skilda preferenser. Vissa söker snabba köp, andra inspiration. De butiker som lyckas framåt är de som kombinerar teknikens smidighet med den mänskliga kontakten."
Fler insikter från rapporten
- Teknik uppskattas i butik: Nästan 80 procent av unga vuxna ser ny teknik som en fördel i sin butiksupplevelse.
- Generationsskillnader driver tillväxt: Yngre konsumenter föredrar självbetjäning i högre grad än äldre, vilket leder till en organisk tillväxt när de yngre kundgrupperna blir en större del av marknaden.
- Butiksappar blir allt viktigare: En genomsnittlig svensk har 3–4 butiksappar nedladdade. 29 procent av unga vuxna tycker dock att de har för många, vilket gör det avgörande att appar verkligen tillför ett tydligt värde, som rabatter och smidigare betalningar.
- Medlemskap är vanligt, men inte alltid aktivt: De flesta svenskar är medlemmar i 3–5 kundklubbar, men använder inte alla aktivt.
Se även: Fördelen med självscanning i butikerna inte självklar
Bli medlem och hjälp oss försvara företagarnas villkor
Vi är en fri röst för företagare – utan presstöd eller särintressen. Med ditt stöd kan vi fortsätta granska
myndigheter, dela kunskap och driva debatt i frågor som påverkar dig som företagare.
Tillsammans gör vi skillnad för landets värdeskapare.