När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Till höger Charlotta Lindblad, Head of Marketing & Communication på Swish.
Självbetjäning och digitala butikslösningar fortsätter att förändra den svenska handeln. Enligt Swish senaste rapport har självbetjäningshandeln ökat med 9 procent under 2024, drivet av både konsumenternas efterfrågan och butikernas satsningar på effektivare system.
Fler kunder föredrar idag självskanning framför bemannade kassor. Endast 25 procent väljer den traditionella kassan, medan 34 procent använder handskannrar och allt fler går över till appbaserad skanning. Särskilt yngre konsumenter uppskattar den smidighet och snabbhet som självbetjäning erbjuder. Långa köer får hälften av kunderna i åldern 18–29 att lämna butiken, och trånga miljöer gör att 54 procent avstår från att gå in.
"Idag är det inte längre en fråga om huruvida butiker ska erbjuda självbetjäning till sina kunder, utan det är en fråga om hur och i vilken utsträckning. Behovet av kontroll är endast en av anledningarna till ökningen vi ser. Även möjligheten att själv bestämma över hur man interagera med personal är viktig, framför allt för de yngre," säger Charlotta Lindblad, Head of Marketing & Communication på Swish och fortsätter:
"Gen Z driver utvecklingen av självbetjäning men har skilda preferenser. Vissa söker snabba köp, andra inspiration. De butiker som lyckas framåt är de som kombinerar teknikens smidighet med den mänskliga kontakten."
Fler insikter från rapporten
Teknik uppskattas i butik: Nästan 80 procent av unga vuxna ser ny teknik som en fördel i sin butiksupplevelse.
Generationsskillnader driver tillväxt: Yngre konsumenter föredrar självbetjäning i högre grad än äldre, vilket leder till en organisk tillväxt när de yngre kundgrupperna blir en större del av marknaden.
Butiksappar blir allt viktigare: En genomsnittlig svensk har 3–4 butiksappar nedladdade. 29 procent av unga vuxna tycker dock att de har för många, vilket gör det avgörande att appar verkligen tillför ett tydligt värde, som rabatter och smidigare betalningar.
Medlemskap är vanligt, men inte alltid aktivt: De flesta svenskar är medlemmar i 3–5 kundklubbar, men använder inte alla aktivt.