Drömmer du om att starta ett företag som sköts helt platsoberoende? Då finns det ett antal saker att ha i åtanke. Marcus Sandström har närmare 10 års erfarenhet av att driva och utveckla företag på distans. Här ger han sina sju bästa tips för att lyckas.
1: Bygg gemenskap och teamkänsla
Att bygga en stark gemenskap är otroligt viktigt för ett distans-företag. För oss har det alltid varit viktigt att få den där familje-känslan, även om vi befinner oss på olika platser i världen. Boka in roliga aktiviteter som ni kan göra på distans (online-spel, virtuella luncher etc.) så att teamet har möjlighet att bonda och prata om saker som inte bara handlar om jobb.
2: Leta efter medarbetare som haft/har egna online-projekt
Rekryteringsprocessen är definitivt en av de största utmaningarna med att driva ett företag på distans. Du behöver hitta medarbetare som kan motivera sig själva och klarar av att arbeta självständigt, vilket inte alltid är helt enkelt. Nyckeln för oss har varit att leta efter personer som själv driver eller har drivit egna online-projekt, då det ger en indikation på att de har de egenskaper som vi letar efter.
3. Ge frihet
Distans-arbete bygger mycket på frihet och ansvar. Att försöka mikroförvalta på distans kommer aldrig att fungera. Vi tror att om våra anställda får frihet att arbeta på det sätt som passar dem bäst så kommer de både trivas bättre och vilja stanna i företaget längre.
Missa inte: Fler artiklar om ämnet distansarbete
4. Arrangera fysiska träffar
Även om det finns väldigt många fördelar med att arbeta på distans, så är det viktigt att teamet får träffas på riktigt också. Inte minst för att bygga en stark gemenskap och team-känsla.
På Viseo gör vi ett årligt team-retreat där alla medarbetare möts upp någonstans i världen och hänger tillsammans. Vi försöker också synka fysiska träffar så mycket vi kan under året. Det kan exempelvis vara att vi åker på event/seminarier, eller att några medarbetare åker till en varm destination ett par månader under vintern för att arbeta tillsammans.
Relaterad läsning: 16 tips hur medarbetare presterar på topp från hemmakontoret
5. Ha en gedigen onboarding för nya medarbetare
Onboarding på distans är inte detsamma som på ett fysiskt kontor. Eftersom nya medarbetare inte har någon kollega bredvid sig att ställa frågor till, så är det viktigt att all information om hur arbetet sköts, vilka program vi använder osv. framgår väldigt tydligt. Jag rekommenderar att skapa ett onboarding-dokument som kan byggas ut i takt med att företaget utvecklas.
6. Arbeta mot resultat istället för timmar
Återigen, distansarbete bygger mycket på frihet och ansvar. För oss har det alltid varit mest väsentligt att medarbetare kan leverera resultat, snarare än att mäta exakt hur många timmar de sitter framför datorn. Alla våra medarbetare har personliga mål (KPI:er) som de arbetar mot. Vart, när och hur de arbetar är av mindre vikt, så länge de uppnår sina mål.
7. Använd videosamtal som standard (och testa VR!)
Vi använder uteslutande videosamtal för våra möten. Det ger en helt annan känsla av närhet än att bara prata över telefon. Det finns ett flertal olika verktyg som man kan använda. Vi brukar oftast köra med appear.in (nu Whereby) och Zoom.
Nu på senaste har vi även börjat experimentera alltmer med VR (Virtual Reality) – jag tror personligen att det är framtiden. Man kan exempelvis dra upp ett Excel-ark framför ögonen på alla deltagare och köra en presentation som om det skulle varit ett fysiskt möte. Eller så kan man köra ett förmiddagsmöte uppe i bergen om man känner för det. Det är en sjukt häftig känsla!