- Det som gör QR-koder så intressanta är dock att den möjliggör för användaren att snabbt skanna av koden och till exempel hamna på en sida eller en film med företagets budskap. På så sätt blir det företagets digitala visitkort, menar Thomas Gårdängen som är VD för snabbväxande appföretaget Crunchfish. Han påstår dessutom att enkelheten är just QR-kodens viktigaste konkurrensfördel.
Jacqueline Kothbauer, föreläsare och konsult inom employer branding och community marketing ser att det går att förstärka sina affärsrelationer med QR-koder. Hon tror och hoppas att försäljning, rekrytering och återförsäljare är tre lämpliga områden.Vad gör vi runt ett fikabord eller vid kaffeautomaten på jobbet? Pratar och utväxlar information. En QR-kod är enkel att använda med mobilen, kan läggas upp på vilken yta som helst och ständigt laddas med nytt innehåll enligt Jacqueline. QR-koder är den moderna mediekanalen som föder relationen till kunder, medarbetare och återförsäljare med nytt, engagerande innehåll. De som vill ge organisationens språkrör en egen mediekanal startar ju ofta en blogg. Varför inte skapa en QR-kod för bloggen som sprids via mejlsignaturen, på visitkorten, hemsidan, på broschyrer med flera? Dra nytta av QR-kodens förmåga att binda ihop offline och online tillägger hon.
Hur kan man använda QR-koder i sin kommunikation med kunder och hur kan det gagna verksamheter?
Som sagt kan QR-koder användas till mycket men det allra populäraste området är fortfarande i reklamsammanhang där användaren fotograferar koden med sin smartphone för att direkt länkas vidare till den information som företaget vill förmedla som exempelvis ett skräddarsytt erbjudande., säger Tomas Gårdängen. Alldeles säkert så kommer fler företag testa sin lycka med detta kommunikationssättet i sin marknadsföring, tror han och förklarar entusiastiskt:
”Då antalet smartphones har ökat markant de senaste åren finns det stora möjligheter för företagen att nå ut till sina befintliga och potentiella kunder med hjälp av QR-koder. Det ska bli intressant att se utvecklingen på detta området framöver ”.
Thomas förklarar att en QR kod är en informations bärare, en bild som visar digital information som en kamera kan tolka. En QR kod kan vara användbart till mycket. Några exempel är skriva text och siffror, göra länkar och olika applikationer.
”Ett mindre företag kan framför allt förenkla information” Mindre företag har nytta av och ha en egen QR kod av anledning att den förenklar information som exempelvis en kund ska föra över. Det kan också vara så att någon på sitt visitkort har en QR kod som innehåller information om visitkortets innehavare. Informationen kan enkelt föras över till en mobiltelefon genom att trycka på en bild.
Om det är viktigt att företag hänger med i de nya tekniktrenderna beror på vad det är för typ av företag. Om man tittar på företag som till exempel är inom tryckeribranschen så finns det en hel massa som satsar på att få digitalisera sina gamla heliga trycksystem. Det är för att sprida fler informativa kanaler och även göra tryckeriet lite billigare och effektivare. Hur trenden om QR koden ser ut i framtiden har Thomas Gårdängen svårt att sia någonting om men för tillfället är den väldigt stark och på väg in till annonsering och visitkort. Den är på väg att ta över mycket framför allt inom reklam idag.
Jacqueline Kothbauer tror också på en ökad användning av QR-koder i framtiden men vill tydligöra att det är viktigt hur den används. En QR-kod är ofta kopplad till någon form av information som kan laddas ner eller sökas upp på en sajt. Har man väl gjort en QR-kod kan den ledas om till nya plats/sajter, eller laddas med nytt innehåll. Låt en permanent QR-kod ligga i mejlsignaturen, på visitkorten, årsredovisningen och alla fasta kontaktytor. Skriv en uppmaning bredvid, så att kunden tar för vana att kolla efter senaste nytt. Överlag behöver fler kommunikationschefer börja tänka i termer av vår mediekanal runt varumärket/verksamheten. QR-koden är en accesspunkt. Hemsidan, sociala mediekanaler , appar, mässmontrar med flera är andra.
Hur kommer det sig då att tekniken har blivit så populär?
Ilse de Jong, expert på internetkommunikation tror att det handlar om att företaget på allvar har börjat se nyttan av att verkligen börja kommunicera med sina kunder i fler kanaler och då är nya smarta telefoner en viktig kanal eftersom människor bär med sig dem överallt och definitivt har börjat använda dem till mycket annat än att bara ringa.