Ingvar Wogenius skrev:
Jag hänger inte riktigt med på ditt resonamang om skatterna. Jag förstår hur du tänker, men det gäller väl egentligen mest om man påföljande år inte har nån direkt verksamhet i bolaget. I det fallet så är det såklart tokigt att ta ut lön på pengar som reda är beskattade i bolaget.
Har man däremot pågående verksamhet så minskar ju ett löneuttag vinsten i bolaget , och därmed bolagsskatten.
I det första scenariot så hade det varit bra att sätta av till en periodiseringsfond. Då hade du år 2 kunnat lösa upp den mot löneuttag.
Jag brukar alltid rekommendera att man i början sätter av till periodiseringsfonder 1 eller 2 år, och bygger upp en summa. I ett AB så finns dom ju med i bokföringen, så det är inte direkt svårt att veta hur mycket det är.
Jag vet inte hur många gånger kunder har sagt till mig att - Nä, vi kommer aldrig att gå med nån förlust som vi kan ha nytta av fonden mot.
Pang! Nästa år händer nåt oväntat och man går med en halvmiljon i förlust. Då har man skattat åren innan i 'onödan'. Den skatten får man aldrig tillbaka.
I ovanstående fall så talar vi även om skogsavverkning. Det handlar om en intäkt som kommer sällan, i västa fall en gång per generation.
Där är det oerhört viktigt att ta till alla medel för att fördela intäkten över fler år.
Schablonskatten på 100 000 i P-fond handlar om ca 700 kr, så det är inga jättesummor. Bolagsskatten på 100 000 är ju drygt 20 000.
----------------------------------------------------------------------------------
Kommentar.
Det jag skrev stämmer alltså, man tjänar bara på att periodisera om man tänkt, tror eller kommer gå med förlust ett av de 5 år man har på sig att periodisera.
Många små bolag behöver ingen revisor, och många kanske t.o.m sköter bokföringen själva, det är inte så lätt att ha koll på att man har satt av t.ex. 500 000 kr som ska beskattas med 100 000 kr om 5 år...
Kanske vill man investera och ser att det finns pengar på kontot, men av de 500 000 som du tänkte investera är 100 000 kronor inte dina, inte om rörelseresultatet är positivt.
Investeringar på den typen av summor får ju inte som regel göras direktavskrivning på.
En ren skogsägare, med löpande utgifter för verksamheten, och intäkter bara med fler års mellanrum, visst, för alla del - periodisera.
Men en konsult som tror jag kunna driva en lönsam versksamhet, då är det mer tveksamt.
Om vi ponerar att han sålt skog för 500 000 kr så blir det 0,0196 X 500 000 kr = 9800
2940 kr blir skatt på schablonintäkten, om jag fattar det rätt, alltså + 2940 kr.
+ 100 000 kr år 5, totalt 163700 kr istället för 100 000 kronor om du skattar ut det år 1.
Kostnaderna kan dessutom påverkas av inflation och räntor så det kan bli dyrare.
Inte bara förlorar de 500 000 kronorna i värde om de sitter på ett bankkonto, du får betala mer skatt och schablonränta på pengarna.
Jag har otroligt svårt att se hur det där ska kunna vara lönsamt om man inte kan planera att gå med förlust under tiden man periodiserar.
Och ska man periodisera ska man se till att de pengarna kan förränta sig, antingen på börsen (kan lika gärna gå ned) eller i verksamheten, eller på ett räntekonto som ger minst lika mycket ränta som statslåneräntan (2,55% vid utgången av novmber, jag har bara räknat på vad den var vid årets början.