Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 1 vecka sedan

BokförGratis.se – Sveriges första helt gratis bokföringsprogram

Hej alla!

Vi på SWE1 AB vill presentera bokforgratis.se – ett helt kostnadsfritt bokföringsprogram som vi har byggt för svenska småföretagare.

Varför gratis?
Vi startade projektet för att vi själva upplevde att befintliga bokföringsprogram (Fortnox, Bokio, Visma etc.) tar onödigt mycket betalt för grundläggande funktionalitet som egentligen borde vara tillgänglig för alla. Många nystartade företagare betalar 200-300 kr/mån bara för att kunna föra sin löpande bokföring – pengar som kunde gått till verksamheten istället.

Vad erbjuder vi?
- Löpande bokföring med stöd för BAS kontoplan 2026
- Grundbok och huvudbok
- Resultat- och balansräkning
- Momsrapport
- Helt webbaserat – fungerar i alla webbläsare
- Ingen registrering krävs för att testa

Vem passar det för?
Primärt enskilda firmor och mindre aktiebolag med relativt enkel bokföring. Om du har komplexa koncernstrukturer, utlandstransaktioner eller behöver lönehantering rekommenderar vi fortfarande att använda en redovisningsbyrå eller mer avancerat program.

Vi bygger aktivt på nya funktioner och tar gärna emot feedback. Besök bokforgratis.se och testa!

Har ni frågor om programmet eller bokföring generellt? Skriv gärna här i tråden så svarar vi.

Mvh
SWE1 AB
Medlem
51
1
Trevlig sajt men lite mörk i mitt tycke. Har fått för mig att ljust konverterar bättre men kanske olika branscher.

Kommer tjänsten vara gratis hela tiden?
Medlem
57
3
Gratis är gott heter det ju, men också There is no such thing as free lunch.

Så hur tjänar ni era pengar till att hålla igång tjänsten?

Tack för feedbacken, båda två!

@Mr X – Bra poäng om designen! Vi har faktiskt fått liknande feedback från några andra också, så det är definitivt något vi tittar på. En ljusare variant finns på listan. Och ja, grundtjänsten kommer alltid vara gratis – det är hela poängen med projektet. Vi vill att löpande bokföring ska vara tillgängligt för alla oavsett budget.

@Mr_Gold – Helt rimlig fråga! "No free lunch" stämmer absolut. Vår plan är att hålla grundbokföringen gratis och på sikt erbjuda premiumtjänster för de som behöver mer – t.ex. fakturering, lönehantering, avancerade integrationer och AI-assisterad kontering. Tänk Spotify-modellen: grundversionen kostar inget, men när behoven växer finns det mer att hämta. Vi har också låga driftskostnader eftersom vi byggt allt själva och kör en lean setup.

Korta svaret: grundbokföringen – gratis, alltid. Avancerade tillägg – det är där affärsmodellen finns. 😊

Medlem
57
3
AI för kontrering är en potentiell katastrof dom väntar på att hända. Hur garanterar ni att AI programmet inte halucinerar fram värden? Eller tar ni ekonomiskt ansvar för utfallet av felaktigeter?

Svar till Mr_Gold:

AI för kontrering är en potentiell katastrof dom väntar på att hända. Hur garanterar ni att AI programmet inte halucinerar fram värden? Eller tar ni...
Bra fråga och helt rimlig oro!

AI:n hos oss fungerar enbart som ett hjälpmedel, den föreslår konteringar, men inget bokförs automatiskt. Du granskar, redigerar och godkänner alltid själv innan något sparas. Så det är du som har kontrollen, inte AI:n.

Tänk på det som en smart assistent som ger dig ett förslag, inte en autopilot som kör själv.
Toppskribent
1556
264
Den här övertron på AI skrämmer mig, och det är inte av rädsla för konkurrens, utan av omsorg om företagarna.
Hur ska man kunna granska att nåt är rätt om man inte kan bokföring?

Sen har vi hacker-problematiken. Visma ( ja, jag vägrar använda det nya namnet ) och deras program som finns lite överallt, hackas titt som tätt, med enorma konsekvenser.
Och då är dom inte nån liten skutt som sitter på kammaren och knackar Html. ( inte menat som en pik till TS 🙂  )
Tack Ingvar, bra poänger båda två.

Angående AI:n — jag håller med dig. Det är därför den bara ger förslag, inget bokförs automatiskt. Man kan köra helt manuellt med debet och kredit om man vill, vilket vi också rekommenderar för den som vill ha full koll. AI:n finns där som ett stöd, inte som ersättning för kunskap.

Säkerhetsfrågan tar jag på stort allvar. Vi kör Supabase (PostgreSQL) med krypterad lagring, dagliga backups och point-in-time recovery. All data på EU-servrar. Vi har även oföränderliga revisionsloggar signerade med HMAC-SHA256 — innebär att ingen kan ändra bokföringsdata i efterhand utan att det syns. Uppfyller BFL 7:2 krav på arkivering.

Du har rätt att vi är små, men det har faktiskt fördelar — mindre attackyta, ingen gammal kod som slepar med, och modern infrastruktur från dag ett. Vismas incidenter har ofta berott på äldre system med teknisk skuld. Vi har inte det problemet (ännu i alla fall).

Men absolut, säkerhet kräver ständigt arbete oavsett storlek. Det är inget man blir "klar" med.
Medlem
57
3
Hur blir det då för dem som inte kan kontreringen, och därför inte kan granska, och bara accepterar att AI förslagaen är rätt. och så går det åt skogen för dem. Ni har hållt den tjänsten till handa, vilket ansvar kan drabba er is så fall?

Svar till Mr_Gold:

Hur blir det då för dem som inte kan kontreringen, och därför inte kan granska, och bara accepterar att AI förslagaen är rätt. och så...

Bra fråga! Ansvaret för bokföringen ligger alltid hos företagaren enligt bokföringslagen, oavsett vilket program man använder.

Vår AI ger förslag på kontering, men användaren måste alltid granska och godkänna innan något bokförs. Det fungerar som när andra program föreslår konton via OCR eller regler, ett hjälpmedel, inte en autopilot.

Vi bygger också in guider och förklaringar i varje steg för att hjälpa användaren förstå vad som händer. Målet är att sänka tröskeln, inte ersätta kunskap.

Svar till Ingvar Wogenius:

Den här övertron på AI skrämmer mig, och det är inte av rädsla för konkurrens, utan av omsorg om företagarna.Hur ska man kunna granska att...
Ok, jag tänker flytta från Fortnox pga olika anledningar. Men vad rekomenderar du om man kan bokföring. Har letat men hittar inte riktigt något bra 100%

https://www.odoo.com finns men svårt med svensk BAS. Går nog att fixa om man är fler. 

Finns ju inga vanliga bokförningprogram kvar längre, allt är ju online.

Vad använder du? 
Jenkler IT AB - 073-731 76 64 - www.jenkler.se

Svar till SWE1 Trading:

Bra fråga! Ansvaret för bokföringen ligger alltid hos företagaren enligt bokföringslagen, oavsett vilket program man använder. Vår AI ger förslag på kontering, men användaren måste...
Testa att skapa konto, bokforgratis.se/skapa-konto
Går ej att skapa manuellt, man vill ej logga in med Google SSO. Det är en dålig ide 🙂 

Kan du släppa koden opensource så man kan drifta det själv? Jag är mycket för öppenhet iom att jag i grunden är en Linux person 🙂 

Hade varit trevligt med ett gitrepo, du skulle få många som vill hjälpa till gratis. Eller har du bara vibekodat detta projekt. Kan du programmera? 

Jag är utveklare själv och tar gärna ett snack om du har tid.
Slå en pling idag om du vill 073-731 76 64

Toppskribent
1556
264

Svar till Mikael Jenkler:

Ok, jag tänker flytta från Fortnox pga olika anledningar. Men vad rekomenderar du om man kan bokföring. Har letat men hittar inte riktigt något bra...
Visma Administration finns väl fortfarande att köpa och ladda hem.

Av nån märklig anledning vill dom nu lansera en moln-version av Administration 2000.  Jag fattar inte varför.  Man ska kunna jobba överallt sägs det, men om det innebär att jag ska släpa med mig dator,  pärmar, papper, hålslag och häftapparat för att jobba på tåget, så nej tack, då håller jag mig på kontoret.
Ibland känns det som att dom som utvecklar de här tjänsterna aldrig jobbat med praktisk bokföring.

Jag jobbar enbart med stationära program, utom i de fall kunden har Fortnox och vill att jag jobbar där i.
Jag må vara gammalmodig, men skulle helst köra den datorn som programmen ligger, offline, men tyvärr funkar dom dåligt då.
Förutom vanliga hackare så har nu även Skatteverket fri access till bokföringsprogram som ligger online.  Och även om man har rent mjöl i påsen så skaver det där lite.
Vi har tusentals regler att förhålla oss till för personlig integritet, men myndigheterna ska fritt kunna härja runt.

Svar till Ingvar Wogenius:

Visma Administration finns väl fortfarande att köpa och ladda hem.Av nån märklig anledning vill dom nu lansera en moln-version av Administration 2000.  Jag fattar inte...
Inge fel att vara gammalmodig 🙂

Jag gillar själv kontroll och tycker att det här med automatik ibland kan ställa till det.

De gamla visma programen finns inte längre att köpa licens till förutom de stora. Jag vill bara ha för mitt lilla AB och inte betala så mycket.

Sitter nu iallafall och försöker få Odoo community edition att funkar med Svensk bas, moms, m.m. att funka. Den kan man iallafall hosta på egna servrar.
https://www.odoo.com/sv_SE

Men svårt även för mig som är tekniknörd. Får se hur det går att få upp. Annars blir det väl spiris.se ändå. För fortnox gillar jag inte länge 🙂 

Om man är en bokföringfrima så är det ju värt att köpa visma 2000 men när jag är själv, nja hehe 
Medlem
15
Ingvar Wogenius skrev:
Visma Administration finns väl fortfarande att köpa och ladda hem.

Av nån märklig anledning vill dom nu lansera en moln-version av Administration 2000.  Jag fattar inte varför.  Man ska kunna jobba överallt sägs det, men om det innebär att jag ska släpa med mig dator,  pärmar, papper, hålslag och häftapparat för att jobba på tåget, så nej tack, då håller jag mig på kontoret.
Ibland känns det som att dom som utvecklar de här tjänsterna aldrig jobbat med praktisk bokföring.

Jag jobbar enbart med stationära program, utom i de fall kunden har Fortnox och vill att jag jobbar där i.
Jag må vara gammalmodig, men skulle helst köra den datorn som programmen ligger, offline, men tyvärr funkar dom dåligt då.
Förutom vanliga hackare så har nu även Skatteverket fri access till bokföringsprogram som ligger online.  Och även om man har rent mjöl i påsen så skaver det där lite.
Vi har tusentals regler att förhålla oss till för personlig integritet, men myndigheterna ska fritt kunna härja runt.

Jag håller med dig. Om allt var digitalt och på laptopen så skulle det väl fungera att jobba på tåget, men så är det ju inte alltid, och off-line är ju bästa data säkerheten. Ska du hacka off-line så blir det att hacka upp dörren till kontoret.

Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.