Christian Rudolf driver bloggen Mjukvara.se som handlar om programvaror och webapplikationer. Christian försöker förklara nätets möjligheter och problem så att vanliga människor kan börja nyttja detta nya medium på ett bra sätt. Du finner info om antivirusprogram, online backup och många andra ämnen.

Som frilansare slåss man ofta mot tiden. Man är ensam och gör inte du det, gör ingen det. Du måste hinna sälja, producera och administrera. Lyckligtvis pågår det en informationsrevolution samtidigt som du håller på att starta din frilansfirma. Det kan tyckas jobbigt att man utöver sitt företagande måste lära sig nya tjänster och därmed ändra på hur man jobbar. Det är sant, det är jobbigt för äldre hundar har svårare att lära sig. Lyckligtvis är det marginellt svårare. För att  göra ditt liv lite lättare skall jag visa hur jag använder programvaror för att bli effektivare i mitt sälj.

Sälja är den näst viktigaste aktiviteten i ett företag(att fakturera är den viktigaste). Oftast är det den aktiviteten man har mest problem med också. Det finns ingen stark säljkultur i vårt land och många tror att det handlar om naturbegåvning, så är inte fallet. Anledningen till att man tror detta är att ingen någonsin har brytt sig om att lära dig och andra hur sälj fungerar. Du har i ditt liv och din skolgång lärt dig en massa saker, det är ju ingen som tror att du är en naturbegåvning i biologi bara för att du kan mycket om myror. Sälj handlar bara om en sak, volym. Volym i dina kontakter och relationer.

Jag brukar säga om sälj:

"Möter du 20 människor om dagen, blir du mätt i magen!"

Men det är såklart nästan en omöjlighet att möta så många under en dag. Poängen är dock inte att du skall göra det utan poängen är att sälj är volym i kontakter. Det är alltså volymproblemet programvarorna och nättjänsterna skall hjälpa dig med, sälja måste du fortfarande göra själv.

Volymen har ju verkligen en tendens att också bli volym. Det är såklart en omöjlighet att hålla reda på 300 kontakter och när man skall ringa dem och följa upp projekt eller bara påminna om sin existens och förbättra relationen. För att klara av detta använder jag en tjänst som heter Highrise.com. Enkelt förklarat är detta en blandning mellan en adressbok, påminnelsesystem och att göra lista och det är magiskt i sin enkelhet. Första gången jag testade det, var jag igång i efter ca 60 sekunder. Det var viktigt för mig då det var sälj jag ville pyssla med, inte lära mig ett nytt komplicerat program.Så hur använder jag detta då?

1. Jag börjar med att skapa min "kalla lista"(kall för jag känner ingen på den). Detta kan tex vara alla stora e-handlare inom ett visst segment. Säg att det är 5, kanske 10 aktörer, i bästa fall. Detta kan låta som få men de människorna jag vill ha tag på är upptagna, jag kan behöva ringa 5-6 ggr innan jag får tag på personen jag vill prata med. När alla aktörer finns på den kalla listan försöker jag göra lite undersökningar kring företagen och de personerna jag skall ringa. Jag kan tex söka på ett företagsnamn på linkedin.com, med en gnutta tur, hittar jag marknadschefen där. Då har man ett namn, dock säger infon på LinkedIn inte så mycket utan man måste söka vidare. Har man namnet kan man enkelt göra en sökning på Twitter eller Google bloggsök. Förvånansvärt ofta hittar man info där om personen och vilka de är. På Twitter kan man dessutom ofta se hur de ger uttryck för olika typer av problem. När du ringer dem har du dessutom flera "icebreakers"* att prata om med dem.

2. Ringa alla på kalla listan. När den kalla listan är klar(räkna med ca 10 min per företag på listan) så börjar du ringa dem. Bara ring dem rakt upp och ned och säg vad du vill, använd infon du fått fram om dem. Syftet med samtalet är bara att få till ett möte. Du behöver inte alls sälja i samtalet, bara boka mötet. Inget annat. När du tänker så blir det lättare att genomföra samtalet. Det är en ganska låg andel av alla samtalen som leder till möte direkt, kanske bara 10-20%. Misströsta inte, det är normalt. Alla samtal leder dock till att ni har någon typ av relation och gör du det rätt, så har du mycket mer information om företaget och personen du ringde till som du kan använda nästa gång du tar en kontakt med dem, säg sex månader senare

3. Highrise hjälper dig spara och sortera denna informationen. Du kan också koppla en handling till denna informationen och när handlingen skall utföras. Det sistnämnda är väldigt viktigt. Du kan alltså enkelt få systemet att berätta exakt vilken dag du skall ringa någon.

Såhär använder du Highrise

1. Skapa en profil för personen du ring till, såhär ser det ut:

Glöm inte tagga personen så det blir lättare att söka i ditt register. I detta fallet skulle jag tex tagga personen ifråga till "e-handlare"

2. När du sparat personen ifråga kan du addera en uppgift. Det är nu nyttan av programmet börjar visa sig. På bilden nedan har jag skapat en orangetriangel kring knappen man skall trycka på.

Då skapar du en uppgift. Primärt använder jag detta för att jag skall ringa upp. Det kan tex vara så att personen ifråga vill bli uppringd en speciell tid, en speciell dag. Gör ni sedan detta, då imponerar ni på personen ifråga.

3. Det skapas en aktivitetslista(tasks) Denna lista håller hela tiden reda på vem du skall ringa till och när. På sidan nedan ser ni min ring och aktivitetslista. Jag har raderat namnen och ni kan se att jag hann inte ringa alla jag skulle ringa(se "overdue")

Nu när jag gått igenom detta så förstår ni att jag kan hålla volym. Även om det bara är en timme kvar av min arbetsdag kan jag sätta mig med telefonen och bara sätta igång och ringa. Efter varje samtal bara omkategoriserar jag, tex "återkom torsdag" eller "ring igen för jag fick inte tag på honom". Detta gör att man kan hålla volym i kontakterna utåt

Nu är det bara att skapa dig en profil på Highrise och börja jobba med din kalla lista.

* Information och frågor som får samtalet att flyta lättare och omgående bygger relation.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.