Omvänd en missnöjd kund till din stamkund
De flesta kunder som är missnöjda säger inget, utan byter helt enkelt butik eller leverantör. En missnöjd kund som hör av sig visar däremot att denne hade förväntat sig mer, att han eller hon verkligen ville ha denna produkt och att det skulle fungera. Kunden visar ett intresse för dig och ditt företag. Hör kunden av sig till dig så har du möjligheten att visa att du bryr dig om dina kunder och att du har bra service.
Så här skaffar du en kund för livet:
- Lyssna på kundens problem. Avbryt inte och försvarar dig inte. Var tyst och lyssnar tills kunden har pratat klart. (i vissa fall skrikit klart). Avbryter du kunden så förvärrar du bara saken. Nu har du visat att du lyssnar på vad kunden har att säga.
- Håll med kunden och medge att felet är oacceptabelt. Du behöver inte komma med bortförklaringar – Ett problem kan ju lätt uppstå, även för den bäste. Kunden bryr sig inte heller om vilka problem du har och varför det uppstått. Här visar du att det finns en lösning på problemet.
- Gör nu vad som behövs för att kompensera kunden, självklart inom rimliga gränser. Fråga vad kunden önskar eller kom med förslag och fråga vad kunden tycker om det. Ofta behövs det inga större mirakel för att kunden ska bli nöjd. Nu framstår du som både pålitlig och professionell.
Kundens problem är snabbt glömt och det tar säkert inte lång tid förrän kunden hör av sig igen, med en ny beställning.
Långsiktiga fördelar
Detta bemötande kan kosta lite kortsiktigt och ibland kännas onödigt, särkilt om kunden själv har orsakat problemet. Lönar det sig? Ja, det lönar sig alltid i längden. Bemöter du kunden på detta sätt så är det stor chans att du har en kund för livet. En nöjd kund berättar dessutom gärna för andra om ditt goda bemötande. Med kundservice som överträffar vad kunderna förväntar sig så kan du snabbt öka priserna på din tjänst/produkt.
Klädbutik i USA
Jag hörde en gång en historia om en klädbutik i USA som bytte in en kunds skjorta, trots att skjortan inte ens var köpt i den butiken. Butikens resonemang var att ingen ska behöva bära en skjorta som den inte trivs med. Ryktet spred sig snabbt och denna klädbutik är idag en känd ”innebutik” som lockar till sig kunder från hela världen.
Men en sak har jag lärt mig, kommunikation är A och Ö och då menar jag inte mellan mig som tekniker och kunden. För den är med viktigt, men det är oftast inte den som brister utan det är personal A som pratar med VD och inte får med alla detaljer och detta beror på att du som tekniker tvingats förklara för personal A vad som gjorts m.m då VD inte varit tillgänglig under hela besöket.
Så fan ta alla idiot kunder, speciellt de som inte kan skilja rätt och fel.
Ps. Ja, det är ett under att jag ens arbetet kvar, men å andra sidan har jag hundratals nöjda kunder som ständigt talar om detta, så man överlever. Ds. Se mer...