Har ditt företag lanserat en ny produkt, ett partnerskap, en innovation eller kanske ett evenemang? Då vill du förstås sprida nyheten – och en välskriven pressrelease är ett av de mest effektiva sätten att nå ut.

Genom att skicka en pressrelease till rätt journalister, medier och influencers kan du skapa publicitet, stärka ditt varumärke och väcka intresse långt utanför din egen kundkrets.

Men hur skriver man då en pressrelease? Och hur ser man till att den blir läst?

Så skriver du en pressrelease

Det första du bör göra innan du skriver din pressrelease är att fundera på några korta frågor:

  • Varför skriver du pressreleasen?
  • Vad vill du berätta med din pressrelease?
  • Vilka ska du skicka pressreleasen till?
  • När är bästa tiden att skicka pressreleasen?
  • Hur ska du skicka pressreleasen?

När du har besvarat frågorna är det dags att skriva själva pressreleasen. Skriv den gärna som en artikel med rubrik, ingress och brödtext – det ökar chansen att den blir läst. Texten ska vara lätt att följa, konkret och trovärdig, gärna med fakta och exempel. Har du vetenskapliga uppgifter, ange källor så att journalister enkelt kan verifiera dem. Börja alltid med det viktigaste.

Skriv om något som verkligen intresserar pressen. En nyhet ska vara unik, aktuell och beröra många. Ju mer relevant den är för mottagarens målgrupp, desto större chans till publicitet.

Berätta en historia i stället för att skriva reklam. Tänk journalistiskt – fokusera på problemet ni löser, inte på hur bra ert företag är. I stället för att lyfta produkten direkt, visa varför ämnet är viktigt och hur ert arbete bidrar till en lösning. Det skapar trovärdighet, igenkänning och gör det lättare för journalisten att vilja skriva om er.

10 knep som får din pressrelease att sticka ut i bruset

Pressrelease skriven på en gammal skrivmaskinEtt problem är att populära journalister periodvis får fler pressreleaser än de hinner läsa. Det gäller därför att dels ha en välskriven och välformulerad pressrelease och dels att hitta knep för att sticka ut i mängden.

  1. Fokusera på rubriken. Eftersom rubriken är det första mottagaren kommer att läsa så är det viktigt att lägga stor vikt vid den. Den ska vara kort och slagkraftig, men också informativ.
  2. Ingressen är också viktig eftersom den kan anses vara en sammanfattning av resten av pressreleasen. Är inte ingressen lockande så är risken stor att journalisten raderar pressreleasen utan att läsa resten av texten.
  3. Gör journalistens jobb. Ju mer färdig din pressrelease är, desto större chans är det att journalisten tar med texten i tidningen. Det ska i princip bara vara att publicera rakt av för journalisten.
  4. Glöm inte att tydligt ange vem du som avsändare är och alla de kontaktuppgifter som behövs för att kunna nå dig och för att kunna läsa mer om ämnet. Se också till att du är kontaktbar de närmaste dagarna efter att du skickat ut pressmeddelandet.  
  5. Leta fram ett case. Tidningar gillar case, alltså personer som intervjuas för att ge texten färg. Om ditt företag lanserar en ny viktminskningsmetod är det alltså ett stort plus att kunna presentera en person som har gått ner i vikt med hjälp av din metod. Det både underlättar för journalisten och skapar trovärdighet för din metod.
  6. Skicka med en bild. Journalister vill gärna ha bildmaterial som komplement till tidningsartiklarna. Genom att skicka med en bild som är okej att använda, alternativt hänvisa till en välpåfylld bildbank på nätet, så kan du underlätta journalistens arbete avsevärt. Har du eller ditt företag en logga så se till att även ha med den i pressmeddelandet.
  7. Skriv kort. En pressrelease bör inte vara längre än en A4. Se också till att hålla texten luftig och lätta gärna upp den med punktlistor, citat och bilder.
  8. Skriv på begriplig svenska. Använd korta meningar, skriv enkelt och rakt på sak. Krångla inte till det i onödan. Se till att eventuella facktermer och svåra ord får sina förklaringar i texten. Undvik allt för många förkortningar.  
  9. Använd gärna faktaruta för att belysa viktiga detaljer, datum, kontaktuppgifter och liknande så de är lätta att hitta.
  10. Ge förslag på intervjupersoner. Kanske är det du själv som är bäst att intervjua, men det kanske också finns andra som är relevanta för att ge sin syn på saken. Ge kontaktuppgifter till potentiella intervjupersoner i pressreleasen och se till att alla är informerade om detta samt att de är nåbara under de närmaste dagarna.

Så skickar du pressmeddelandet rätt

När din pressrelease är färdig är det dags att skicka ut den – men gör det strategiskt. Skicka till relevanta journalister och medier inom ditt ämnesområde, inte till alla du hittar. E-post är fortfarande det enklaste och mest effektiva sättet, men se till att den hamnar hos rätt person.

Skriver du om resor – vänd dig till reseredaktören; handlar det om skönhet – skicka till skönhetsredaktören. Ta reda på rätt kontakt om du är osäker.

Tänk också på tidpunkten. Dagstidningar har kort pressläggningstid, medan magasin och branschtidningar planerar långt i förväg – ibland flera månader. Att skicka på morgonen ökar chansen att bli läst, och under sommaren är konkurrensen ofta mindre på grund av nyhetstorka.

Checklista när du skrivit klart:

  • Säkerställ att pressreleasen svarar på vad, vem, var, hur, varför och när.
  • Är pressmeddelandet på max en A4-sida?
  • Bifogad relevanta bilder
  • Står alla kontaktuppgifter tydligt angivna?
  • Korrekturläs: Är pressreleasen rättstavad?
  • Finns det en bra rubrik som lockar, men också informerar?

Vill du få din nyhet publicerad? Följ checklistan ovan och börja skriva din pressrelease redan idag.

Läs vidare: 5 tips för gratis publicitet


Stöd vårt arbete

Bli medlem och hjälp oss försvara företagarnas villkor

Vi är en fri röst för företagare – utan presstöd eller särintressen. Med ditt stöd kan vi fortsätta granska myndigheter, dela kunskap och driva debatt i frågor som påverkar dig som företagare.
Tillsammans gör vi skillnad för landets värdeskapare.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.