Ekonomi

Sponsring - hur funkar det?

Hej!

Jag vill öppna en butik med lite dyrare originella barnkläder och leksaker.

Problemet är finansieringen.

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Lager vinst skatt

Hej

Jag driver ett litet handelsbolag i liten skala som i år har växt rejält och det ger mig lite brydderier efterssom det gör bo...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bokföring av egna insättningar / uttag

Hej

Jag vet att det redan finns en del om detta i forumet men jag blir inte klok på detta. Jag startade en Enskild Firma för 1 månad sedan o...

Färsäljning på mässor

Hej,

Avser att visa upp och sälja på mässor i Sverige och i Frankrike.

- Vad gäller vid försäljning av småsaker till privatpersone...

Lokalhyra

Hej!

Har blivit erbjuden en lokal för min verksamhet (helt nyrenoverad) på 50 kvm för 8 000 kr per månad. Det är väldigt ont om lokaler på o...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Aktiebolag utan 100.000

För dig som avser starta aktiebolag men inte vill låsa 100.000 i aktiekapital. Se www.ragoni.se för mer information.

Fastighetsköp...

Ursäkta dålig svenskan…

Jag har precis börjat med bokföringen för min ny enskild firma och en av första transaktioner in min bokf...

Avskrivningar varulager.

Hej,

Min branch är ganska säsongbetonad, mao föregående års varor är inte så mkt värde efter att en ny modell kommit. Hur mycket...

Varulager avskrivning

Hej,

Hur mycket kan man skriva ner ett varulager? Jag är i en säsongsbetonad branch där föregående års varor inte blir så mkt vär...

Hur ska jag bökförar Bolagverket avgifter?

Allra först förlåt min dålig svenska :oops:

Jag är enskild näringsidkare. Hur ska jag bökföra min Bolagverket avgifter för...

Interimsskulder,fodringar

Hur bokför jag det som står som interimsskulder respfodringar i bokslutet. För jag över det till levskulder,kundfodringar?

ändrad inkomst

hejsan, jag har blivit anställd på deltid av min största kund och kommer alltså inte tjäna i närheten så mycket som jag tänkt i företaget. Kan jag änd...

Community

Finns det någon som känner till en Open Source lösning för ett Community motsvarande tex oscommerce när det gäller webbutik?

Kategori: Inköp

EU moms vidarefakturerad

Är det någon som vet vilka regler som gäller i detta fall. Jag får en levfaktura från Danmark utan moms,( jag bokför med beräknad moms.) Kostnaden ska...

Olika datum på faktura och kontoutdrag

Hej,

Vilket datum skall man använda vid bokföring med kontantmetoden?

Det står ju ett datum på kvittot vid t...

AB och undvika att bli förklarad insolvent.

Har en liten fråga – vad är det minsta kapital som man måste ha på bank kontot när man driver AB? Det måste väl vara en minsta aktiekapital summa som...

Hyra eller förmånsbeskattas?

Om man bor i ett hus som ägs av ens egna aktiebolag, hur gör man smartast då? Betalar man en hyra till AB eller ska man förmånsbeskattas i sin deklara...

Vet ej vad viket konto jag ska välja

Jag tänkte bokföra ett köp av en domän som jag har köpt till företaget. Det är som så att just nu har jag inget bankgiro eller plusgiro så problemet b...

Debitera milersättning

Jag har alldeles nyligen fått mitt F-skattebevis och kommer nu att behöva använda min privata bil i tjänsteärenden. Företagsformen är enskild firma oc...

För många tecken i mottagarnamnet (säger plusgirot/kassaserv

Har någon mer än jag stött på patrull när det är dags att betala en faktura till ex. Kina som ofta har långa mottagarnamn till sina bankkonton? ePlusg...

Kategori: Inköp