Inköp av produkter, tillbaka på skatt?

16
Hej gott folk!

Har en viktig fråga som jag har funderat länge på. Jag bedriver ett företag som går under hälso och sjukvård, vilket innebär att det är en momsfri verksamhet.

Nu är det så att jag håller på att renovera lokalen som jag skall bedriva företaget i och har spenderat minst 50 000kr på material....nu kommer vi till frågan. Kan man på något sätt ordna så jag åtminstone kan få tillbaka en liten del av pengarna som jag spenderat på all material till lokalen? Enligt min revisor kommer ej att kunna få tillbaka något eftersom jag bedriver en momsfri verksamhet....stämmer detta? Vill bara försäkra mig så att jag ej går miste om lite pengar. Bolagstypen är ett handelsbolag.
632
3
Din revisor har rätt.
394
1
Från momsbroschyren SKV552[br][br][i]Du får dra av hela momsen[br]• För inköp till den del av verksamheten som är[br]momspliktig.[br]• För gemensamma inköp till den momspliktiga och[br]momsfria verksamheten som till mer än 95 procent[br]avser den momspliktiga verksamheten.[br]• För inköp till verksamheten om den till mer än 95[br]procent är momspliktig och den ingående momsen[br]för inköpet inte överstiger 1 000 kr.[br][u]Du får inte dra av någon moms[br]För inköp till den del av verksamheten som är momsfri[/u][/i]
Ulf Bjarme
1073
139
Nu blev det väldigt fokuserat på moms, var det verkligen specifikt ifall du kan lyfta ingående moms på kostnaden eller inte som frågan gällde?[br][br]De 50.000 som du lagt ner är en kostnad i verksamheten, så en del av dessa får du ju "tillbaka" genom att kommande resultat blir lägre än vad det skulle blivit utan kostnaden.[br][br]Nu vet jag inte vad du har för övriga inkomster, hur gammal du är osv men rent generellt vid normala inkomster kan man väl säga att en kostnad i en persons verksamhet medför att personens totala skatt sänks med ungefär hälften av kostnaden.[br][br]Så hälften av de 50.000 = 25.000 kan man väl säga att du får tillbaka.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.