Behöver jag redovisa trots att företaget inte haft någon verksamhet första räkenskapsåret?

2
Jag registrerade ett AB 2024-01-23 med räkenskapsår feb-jan. Har inte startat igång verksamheten förrän nu. Fick lite smått panik eftersom jag insåg att årsredovisning för första räkenskapsåret är imorgon och jag kanske riskerar böter.

Jag har nyligen ansökt om f-skatt och moms för att kunna fakturera. 

Min fråga: Behöver jag skicka in en årsredovsining för första året som var helt passivt? På skatteverket ser jag bara att deklarationen ska in 1 dec. På verksamt och bolagsverket ser jag inget om årsredovisning.

Trodde att detta skulle va ett enkelt papper med undersksrift men verkar ju numera inte gå att göra mycket utan bokföringsprogram som generar filer.

Undrar också vad som gäller för nuvarande räkenskapsår. Har varit passivt fram till augusti.. Behövs någon redovisning för feb-juli?

1506
256
Du måste skicka in en årsredovisning till Bolagsverket även om du inte haft nån verksamhet.  Det är ju det den talar om...

Sista dagen är idag måndag 1 september för din del ( eftersom 31 augusti var en söndag )   så du har till kl 12 i natt på dig att få ihop nåt, skriva under och maila in till Bolagsverkets speciella adress    arsredovisning@bolagsverket.se

Missar du det så är det obönhörligen 5000 kr i böter.

Den går att göra i Excel eller vad som helst om du mailar in, och sen postar in originalet.   men vissa formkrav finns ju.

2
Tack för ditt svar!Den mailadressen skyltar de inte direkt med. Jag hade tänkt mig en enkel pdf från Excel. Hursomhelst så löser det sig tack vare min kompis fru som är revisor som löser det på kick med sitt program. Börjar inse att allt måste ske digitalt med bokföringsprogram.

1506
256
Kanon att det löste sig!  Ja, än så länge går det att maila in som en pdf, men det är tal om att alla årsredovisningar ska lämnas digitalt framöver, och då krävs det ett program.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.