- Sen dess har vi växt lite varje år, berättar hon glatt i Eva-Karin Wallins radiosändning. Nu är vi relativt framgångsrika, men resan dit har varit tung – och väldigt spännande.
Att driva företag innebär en frihet, men det är inte något lätt jobb; Jennifer rabblar upp kostnader, så som mycket skatt och anställdas lön och försäkring, som nackdelar. Ovanpå allt detta ska man dessutom ha råd att ta ut en egen lön.
- Jag bygger inte upp ett företag för att bli rik, tillägger hon, jag gör det för att jag vill jobba med en bransch som är nedvärderad som jag kan förändra tänket om. Min vision är att människor ska inse att städning också är ett viktigt yrke, att alla människor behövs.
Om man däremot vågar mycket och är kreativ är entreprenörskap något som är utvecklande och roligt. Det är nämligen det företagande handlar om enligt Jennifer; att våga, att ta chanser och pröva sig fram.
- Man måste veta vilket område man vågar utmana sig på. Har man bestämt sig för att expandera sitt företag måste man fullfölja det också. Som min brittiska farbror sa; ”Don’t let anybody knock you down on your line”, du måste fortsätta gå Din egen väg, förklarar hon.
Att tänka på när du expanderar
För att expandera ditt företag på ett framgångsrikt sätt handlar det i grunden om dem anställda, menar Jennifer. De anställda är dina ambassadörer; det är genom dem som ditt företag kommer synas. Det är därför viktigt att rätt person blir anställd för jobbet.
- Försök att undvika ja-sägare, tipsar Jennifer vidare. Anställ istället människor som vågar ifrågasätta och säga vad dem tycker, då kommer slutprodukten du levererar bli så mycket bättre.
Människor som konverserar mycket om pengar är också något att undvika – i alla fall i början – tycker Jennifer. Sådana människor, menar hon, kommer inte ge något stöd i svåra tider och kommer endast tänka på sin egen situation istället för att ha förstående för att resurserna i början går upp och ner.
- Omge dig istället av positiva människor som tror på dig och din idé, det är jätteviktigt.
Problem kommer att dyka upp i och med att företaget växer och ju mer anställda man har desto mindre kontroll har man. Det är just därför det är så viktigt att ha rätt människor i sin omgivning – men det är minst lika viktigt att kunna ta en konflikt.
- Kan du inte ta en konflikt måste du gå en konflikthanteringskurs. Det kommer dyka upp konflikter, mellan till exempel kunder och arbetare, och då är det din uppgift att lösa dem. Man måste vara lite av en psykolog, berättar Jennifer.
Så hanterar du negativiteten
Men det är inte bara på jobbet du kommer möta konflikter, menar hon. Även bland människor i din närhet kommer du att ifrågasättas. Då är det istället viktigt att förstå att problemet inte ligger hos dig, utan hos dem, och på så vis vända på situationen.
- Ställ motfrågor, fråga dem om vad det är hos dem som gör att de inte vill tro att du kan klara av det, ger Jennifer som förslag på lösning.
Slutligen är det viktigt att man vågar ta chanser för att växa, men också vågar be om hjälp eller fråga.
- Ta inte dig själv så allvarligt, våga ta för dig helt enkelt, avrundar Jennifer.
Jennifers tips till dig som vill expandera ditt företag:
1. Omringa dig med människor som vill dig väl och vill hjälpa dig framåt – inte bakåt. Våga tro på att du håller måttet och kan utvecklas.
2. Anställ människor som vågar säga vad dem tycker och tänker – de är ambassadörer och ska hjälpa dig.
3. Marknadsför dig tydligt på ett bra sätt i närliggande områden (i alla fall till att börja med).
4. Pengar och sånt löser sig alltid – ha is i magen och prata med leverantörer om du i osäkra tider skulle vilja skjuta upp någon betalning. Människor är ödmjuka mot människor som också är det.
Och slutligen…
5. Var sann mot dig själv och kämpa för dina mål.