Läs vår intervju med grundarna Camilla Östblom och David Martin.
Camilla Östblom
Ålder: 30
Bor: New York
Kör: Inget för tillfället, måste skaffa amerikanskt körkort först.
Favoritbok: Alkemisten av Paulo Coelho
Favoritfilm: Hmm, finns flera; Magnolia, Pulp Fiction, Romeo & Juliet.
Stolt över: Vår framgångshistoria.
Idoler/förebilder: Har inga speciella, gillar människor med driv och passion.
Dricker helst: Rom-drinkar med mycket lime.
Kort om din bakgrund: Uppvuxen i litet Upplands-samhälle, bott i lite olika länder och pluggat språk och konst innan jag och David Martin började driva FI 1999.
David Martin
Ålder: 29
Bor: New York
Kör: Mercedes S550
Favoritbok: SOS Survival Guide
Favoritfilm: Top Gun
Stolt över: Varumärket FI och inflytandet som FI har på industrin.
Idoler/förebilder: Richard Branson
Dricker helst: Australiensisk Shiraz
Kort om din bakgrund: Född och uppvuxen på Irland. Var involverad bland scouterna och blev dessutom Irlands juniormästare på cykel. Hoppade av skolan för att följa min dröm; att förbättra Internet. Det var då idén till FI grundades.
Kort om företaget:
Antal anställda: 30 i Stockholm, 20 i New York
Omsättning: Sammanlagt ca 60 MKr
Tillväxt: Från 5 till 50 anställda på 3 år
Hur profilerar ni er; som svenskt eller amerikanskt företag och i så fall varför?
C: Vi profilerar oss som svenskt företag. ”Think Swedish” är våra interna och externa ledord. Uttrycket står för teknik, design, kvalitet och passion; allt det som vi står för. I USA går allt svenskt hem, och anses vara av extra god kvalitet. I Sverige känns det bra att kunna stå bakom ett så gediget koncept, och vi vill att Stockholms-teamet ska kunna känna sig stolta över det. Det höjer moralen och team-känslan.
D: Jag brukade profilera oss som mer Amerikanskt eftersom det I vårt företag handlar om att vara bäst och den attityden är inte speciellt välkommen I Sverige. Idag ser jag däremot FI som svenskt; Sverige är där det startades och människorna som jobbar på vårt svenska kontor säger ”to hell with jantelagen” och ”vi är svenskar och ska göra de bästa interaktiva produkterna i världen”. Våra kunder är främst amerikaner och de älskar sättet vi tänker på så idag säger vi ”think swedish”, vilket är vårt sätt att profilera FI.
När förstod ni första gången att ni lyckats med företaget?
C: Vi har alltid känt att vi hade ett tänk som behövdes på nätet. Det var bara en tidsfråga innan vi skulle börja tjäna pengar på det. Det första riktiga beviset på den känslan för mig kom när vår första stora amerikanska kund knackade på dörren.
D: Förra veckan när jag fick ett samtal från WWE (World Wrestling Entertainment, tidigare WWF), då jag som liten ofta tittade och det skapade ett starkt intryck på mig av hur USA var. De ringde förra veckan och frågade om vi kunde hjälpa dem med deras internetsatsning, vilket idag är deras viktigaste verktyg.
Vilken är er drivkraft – Har den ändrats med åren?
C: Min drivkraft är och kommer alltid att vara att förbättra internet; användarupplevelser, lättheten med vilken man kan använda olika applikationer, hur olika media kan knytas samman med gränssnitt på nätet.
D: Min drivkraft är och har varit samma från dag ett, den lämnar mig inte. Jag brinner för att göra så att saker ser bättre ut och fungerar mer effektivt. ”Internet still sucks big time.” Internet är uppblåst och samtidigt inte rätt tillvarataget. Min passion är att göra det riktigt och rätt och den passionen växer när jag känner att vi gör skillnad och lämnar fotspår.
Viktigaste egenskapen för en chef/ledare?
C: Att kunna inspirera, samt att kunna ta svåra beslut med respekten och professionalismen i behåll.
D: Det finns olika sorts ledare. En bra sådan är en person som folk har en naturlig respekt för och som lyckas tillvarata varje persons talang och samtidigt få personen att växa.
Tror du på turen?
C: Till viss del, men om man inte jobbar hårt så tror jag inte man får sin beskärda del tur.
D: ”I’m Irish”
Vanliga fällor och misstag som ni gjorde under uppbyggnaden av företaget?
C: Vi hade strukturella problem när vi började växa, så det var tufft ett tag att få företaget på rätt köl. Som arbetsgivare och chef tvingas man också tackla alla möjliga andra problem, vilka kan bli svåra att separera från ens person. När man är så starkt knuten till hela företaget och har sett det växa ur ett garage in i ett högklassigt kontor på Stureplan så blir det lätt så att man tänker på företaget som ens barn. Det är både bra och dåligt... Om jag skulle starta ett nytt företag så skulle jag kunna distansera mig lättare, och ta snabbare beslut.
D: Jag trodde alla hade samma glöd och drivkraft som jag har, så jag blev besviken några gånger.
Har ni ett mantra, ett sätt att tänka i alla situationer?
C: Vi tänker alltid ”FIQ”, (FI Quality) vilket står för enastående kvalitet i det vi leverar, hur vi levererar och vår kundomtanke.
D: FIQ är vårt interna mantra. Kvalité för kvantitet. Om det inte görs rätt så är det ingen mening att göra det alls. Det är på detta sätt som vi gjort affärer på sedan vi startade.
Har ni några värderingar i företaget som alltid gäller?
C: Vi anställer människor som verkligen gillar att jobba tillsammans; i våra team finns inga hackkycklingar eller ”bullies”. Alla gillar atmosfären, och alla har samma mål; att leverera FIQ.
D: Ja. Kvalité för kvantitet har alltid varit vårt motto. Även att vårt folk är nycklar i företaget. Vi vägrar att göra ett dåligt arbete. Vi håller oss till varumärket FI i allt vi levererar.
Var hämtar ni inspiration om den tryter?
C: Det är olika från person till person, men som team gillar vi att kolla in de senaste interaktiva lösningarna och applikationerna, design-framgångar på nätet, vi kollar olika forum och testar olika mjukvaror i beta-format. Vi har dance-offs, spelar biljard på våra biljardbord, äter måndagsfrukost tillsammans, spelar flip cup och att åker på skid- och snowboardresor. Vi har kul!
D: Från varandra.
Hur ser ni på motgångar och hur tänker ni när de uppstår?
C: I motgångar finns det alltid lärdom att hämta, vilket gör att med en sådan erfarenhet i bagaget kan man hantera nästa motgång ännu bättre. Det är viktigt att försöka förebygga dem så gott det går, och ha en plan B redo.
D: Jag frågar Camilla.
Bäst & sämst med att vara entreprenör?
C: Det bästa är förstås att man kan bestämma över sin egen tid, sina egna projekt, vilka industrier man vill försöka påverka, vilka nya produkter och tjänster man vill se på marknaden. Det sämsta är att man får svårt att ta sig tid till andra saker än just jobbet samt att man lätt blir fast i viktiga småsaker som måste göras, när allt man vill är att fokusera på ”The Big Picture”.
D: Den största fördelen är att man har möjligheten att påverka. Nackdelen är att man kan bli besviken när man upptäcker att inte alla tänker som en själv.
Ni har anställda både i Sverige och USA. Är det stor skillnad mellan länderna när det gäller företagsamhet, att anställa etc.?
C: Det är ganska stora skillnader, och vi försöker ta vara på det bästa av båda världar. USA är generellt mer tävlingsinriktat, folk flyttar runt mer jobbar hårt för att kunna gå i pension vid 50. Sverige är team-inriktat och har gamla arbetar-vanor. Både-och är bra för ett företag!
D: Det är som svart och vitt när det gäller Sverige och USA. USA är mycket bättre för arbetsgivaren. Men, vi väljer att inte dra nytta av det utan försöker i stället att ta över så mycket svenskt som möjligt till New York. Det fungerar mycket bra så här långt. ”Fika” och inga skor inomhus. Till och med våra klienter försöker ta efter mycket av det. Time Warner har nu infört ”Fika” till deras kontor. De har en svensk flagga och köper havreflarn på Ikea. Det är ett genombrott!
Många yngre vill bli företagare men vet inte riktigt var och hur de ska börja, har ni några råd till dem?
C: Det första rådet är att ta reda på om du verkligen brinner för din sak! Om du inte brinner så kommer du inte att orka. Man måste våga ta en del risker, och tro på sin förmåga/service/produkt. Ring runt, “pusha” och bygg upp ett kontaktnät.
D: Jag kände inte att företaget var ett företag förrän nyligen. Att driva ett företag har fungerat för mig för att jag har sett det som en hobby (OK, en heltidshobby). Om du tycker om det du gör och är riktigt bra på det, så är det lätt när du har ett litet företag.
Målsättning och planer för framtiden?
C: Fortsätta att vara ledande inom vår branch, fortsätta växa och utveckla företaget mot en mer produkt-baserad verksamhet.
D: FI är idag ett globalt välkänt varumärke inom den interaktiva industrin. Vi får jobbansökningar från människor världen över, dagligen. Vi skulle vilja öppna ett nytt kontor i Storbritannien eller på Irland och kanske senare i Asien. Det verkliga målet är att vara på framsidan på ”Wired Magazine” som det ledande företaget inom den interaktiva industrin.
Har ni något ni ångrar?
C: Nja, vi har tagit risker och de har fallit väl ut för det mesta och vi har lärt oss så mycket. Jag ångrar att vi inte skaffat en kontorshund ännu!
D: Många småsaker men vi lärde oss av det.
Avslutningsvis: Framgångsrecept; kan ni ge några tips/råd till våra läsare för hur man ska lyckas som företagare?
C: Hitta något som kan bli din niche och ta alla chanser du erbjuds!
D: Du måste skilja dig från mängden. Du måste tro på dig själv och ditt arbete och då kommer folk runt omkring dig att smittas av din entusiasm. Förstå att världen har allt för många passiva människor och allt för få ”doers” och jag menar verkligen en brist på ”doers”. Om du är proaktiv, professionell och passionerad, de 3 p:na; då har du en fantastisk möjlighet. ”Saken är att det är mycket enklare än vad du tror, men du kommer inte att inse det förrän du har lyckats.”