När du skapar ett nytt namn bör du ta vissa saker i beaktande, mer om det längre ner.
Men vi vill först visa några exempel på kända företagsnamn och hur de skapades.
Hur kända företagsnamn kom till
IKEA är initialerna från Ingvar, Kamprad, Elmtaryd, Agunnaryd. Det är alltså skapat av hans namn, gården han växte upp och byns namn där han växte upp.
Sony kommer från det latinska ordet för ljud, "sonus".
Starbucks kommer från en karraktär i boken Moby Dick.
Lego från danskans “leg godt”, Lek gott.
Apple har Steve Jobs förklarat att han tyckte namnet lät piggt, roligt och inte avskräckande.
Nike har samma namn som den bevingade segergudinnan i den grekiska mytologin.
Så du ser, det behöver inte vara ett kreativt namn. Det allra viktigaste är ändå vad man sen stoppar i namnet och hur man bygger upp namnets varumärke. För ett lokalt företag är ett gott rykte mer värt än något annat.
Nu fortsätter vi.
Här är saker som kommer att vägleda dig när du kommer på ett företagsnamn.
1. Ett företagsnamn bör vara lätt att komma ihåg
Ett företagsnamn får gärna vara kort. Ett eller två korta ord är naturligtvis enklare att komma ihåg än längre namn och stavelser. Ett kort firma- eller bolagsnamn ser dessutom bra ut på visitkort, brev och annan reklammaterial. Ett kort företagsnamn blir också ett bra domännamn till företagets hemsida.
Ett företagsnamn ska vara enkelt att stava. Ord med komplicerad stavning är mindre benägna att kommas ihåg än ord med enkel stavning.
Ett företagsnamn ska vara lätt att uttala. Du kan inte förvänta dig att någon ens ska nämna ditt bolagsnamn eller firmanamn om hen inte ens kan uttala det. Detta skulle verkligen bli en förlust då spridningen från mun till mun är ett av de kraftfullaste marknadsföringssätten.
Företagsnamnet bör skapa en bild i kundens medvetande. Ord som har visuella effekter och skapar bilder är betydligt mer benägna att bli ihågkomna. När sedan kunden ser en bild som påminner om ditt företag och firmanamn så är det mycket troligt att kunden kommer att tänka på det.
2. Sticka ut från mängden
Ett bra namn ska vara unikt och det bör skilja dig från dina konkurrenter. Om namnet är för enkelt finns risken att dina kunder lätt glömmer bort det. Men överdriv inte till den grad att du formulerar ett bolags- eller firmanamn bara för att det ska sticka ut och vara unikt. Även då kan tendensen bli att dina kunder inte längre kommer ihåg det. Undvik att låna och ändra namnen på dina konkurrenters. Detta märks tydligt, visar brist på kreativitet och än värre; dina kunder kan blanda ihop dig med dem.
3. Namnet bör säga något om ditt företag, dina produkter och tjänster
När en tänkbar kund hör ditt om ditt företag från någon, på radion eller läser om det i någon tidning eller på nätet, är det bra om kunden får en förståelse för vad ditt företag gör. På samma sätt kommer också dina kunder att kunna identifiera sig med det.
Om ditt företagsnamn också har något att göra med den bransch som du verkar i, kommer de att lättare komma ihåg det som det företag som kommer att kunna bemöta deras behov. Det kommer också att göra det enklare för dina kunder att hitta dig genom en sökning på internet. Å andra sidan kan ett företagsnamn som är alltför specifikt också innebära ett problem för dig senare. Vad händer om du kommer att expandera med nya produkter och till nya marknader? Då kanske du måste ändra firmans namn och det är inget man vill göra.
4. Det ska vara tidlöst
Ett trendigt företagsnamn kan lätt fånga nya kunder. Det kanske låter häftigt, men en trend varar sällan i längden. Om du försöker utnyttja trendiga ord eller uttryck måste du ta hänsyn till om det kommer att vara lika inne och effektivt om 5 år som nu. Om du tror att ditt företag lyckas vara med i matchen även i 10 år eller mer, så kanske du ska tänka två gånger innan du använder ett trendigt namn.
Se även: Använd inte släktnamnet som företagsnamn
5. Ett bra namn ska vara ett reklamverktyg i sig
Företag som Nike och Apple behöver inte längre göra omfattande reklamkampanjer för att få folk att köpa och prata om deras produkter. Namnen själva gör reklam. Självklart är detta stora företag men det finns ingen anledning för att inte försöka skapa ett namn som skulle kunna marknadsföra hela företaget, oavsett hur litet det är. Här kan det vara smart att tänka mer långsiktigt och fundera ut en vision för företaget.
6. Det bör finnas ett tillgängligt domännamn
De flesta företag har idag en egen hemsida. Om du inte har en plats på nätet kommer du att missa många möjligheter, så är det bara. Om det inte finns något domännamn tillgängligt eller att du på något sätt kan komma på en domän som enkelt kan förknippas med dig, så kanske du ska tänka ut ett annat. Det betyder kanske att något redan använder det? Skulle du dock bara vara aktiv lokalt och någon har samma namn och domän i ett annat land, så kanske det inte spelar så stor roll om du registrerar .se-domänen.
7 praktiska tips till din hjälp
Nu har du fått några saker som kan vara till hjälp. Det är som du säkert märkte en del faktorer att ta hänsyn till om du vill få det riktigt bra. Alla punkter ovan kanske inte går att ta hänsyn till men gör ditt bästa för att täcka in flera av dem.
Här är några fler råd, regler och länktips:
1. Undersök och fråga runt om vad andra tycker. Låt vänner och kollegor få rösta och ge feedback.
2. Använd forumet för att få feedback.
3. Gör en brainstorm själv eller tillsammans med andra för att få fram nyckelord som är relaterade till dina produkter eller tjänster. Tänk på de fördelar som kunderna kan få och växla mellan att använda ord som verb, adjektiv och synonymer.
4. Se till att du bara använder positivt laddade ord - positiva ord väcker positiva känslor. Om ditt bolags- eller firmanamn har en negativ klang så kommer det naturligtvis att skapa en negativ känsla.
5. När du har en lista med ord, försök då att formulera några namn med hjälp av ovan angivna riktlinjer. Fråga vänner vad de tycker om det. Be främlingar (de är oftast ärligare) inom din kundmålgrupp om vad de tycker. Vad dyker upp för känslor och tankar i deras hjärnor när de hör ditt företagsnamn?
6. Kolla om namnet förhåller sig till de regler som finns på Bolagsverkets hemsida. (Där finns checklistor och många fler råd och tips till din hjälp)
7. Sök efter och se om någon annan redan har registrerat namnet. Sök och få hjälp med företagsnamn här på Verksamt.se
Det kan ta tid att skapa det perfekta företagsnamnet men ge inte upp för tidigt och nöj dig inte med ett namn som är OK – OK är inte bra nog.
Lycka till!
definitivt inte namnet på bolagen som sätter käppar
i hjulen därvidlag. I själva verket är just namnet det minst viktiga.
Jag vill erinra om ett av väldens mest framgångsrika företag
startat av en småländsk entreprenör som hittade på ett
obegripligt företagsnamn baserat på initialerna i personnamnet,
hemgården och hemsocknen. Fem herrar startade båtmotorfirma
och eftersom de var 5 st. så tyckte de att pentagrammet var en
fiffig symbol. Några av dem var ägare i Volvo vilket också ansågs
vara smart trots att praktisk taget inget svenskt kundämne talade
latin på den tiden.
Det är vad du fyller ditt företagsnamn med d.v.s. hur du uppträder
mot kunder och omgivning som avgör hur det skall gå för dig.
Lycka till!
-sky is the limit- Se mer...
Hur uttalar ni det ;-) Se mer...
Eller så pratar jag om alla de underliga saker som finns förknippat med talet 23 (23 sanningar om siffran 23 finns på http://www.independent.co.uk/news/uk/this-britain/23-fascinating-facts-about-the-number-twentythree-437520.html).
Men sanningen är att 23 har varit ett lyckotal för mig i många år, växlarna kommer från cykelintresset och tillsammans man får ett namn med inga övriga associationer, som fastnar lite i huvudet och där det fanns ett uppsjö med tillgängliga domännamn... Och mitt första namnförlag blev inte godkänt av Bolagsverket! Se mer...