Vilka fel bör man som säljare undvika att göra?
- Många är tyvärr alldeles för fokuserade på att sälja att de glömmer kunden framför dem. Att sätta sig i kundens situation är en otroligt viktig utgångspunkt som alltför ofta glöms bort, och får som resultat att affärer gärna blir engångsföreteelser. Som kund kommer man naturligtvis inte gärna tillbaka till en säljare som inte verkar engagerad utan endast bryr sig om att sälja.
Nätverkande nämner Rasmus som en absolut avgörande del i att vara säljare:
- Genom att hitta och omge dig med de bästa i branschen lär du dig och utvecklas till det bättre. Man blir som man umgås, helt enkelt. Idag är kontakter essentiellt för nästan alla branscher, och blir därför ett utbyte där alla parter vinner.
Fem egenskaper du behöver som säljare:
- Målinriktad: Sätt mål istället för att drömma. Ibland måste vi sålla i alla våra drömmar för att hitta det vi vill allra mest. Låt inte andras tvivel och misstro stoppa dig!
- Hjälpsamhet: Ha inställningen "att sälja är att hjälpa" både i förhållande till kunden och din arbetsgivare. Fokusera på kundnytta och långsiktighet för att bygga återkommande kundrelationer, och var samtidigt medveten om hur du hela tiden är ansiktet utåt för din arbetsplats.
- Ärlighet: Se till att alltid tro på det du säljer. Den relation du skapar med kunden är A och O, och förtroendet kunden ger dig är en gåva. Missbruka inte förtroendet utan var alltid ärlig, kom i tid, håll dina löften och visa uppskattning.
- Positivitet: Gör vad du behöver för att må bra och bibehålla en positiv attityd. Vi är alla olika gällande hur vi gör för att komma i stämning - kanske behöver du träna, koppla av eller öva på din närvaro? Ta reda på hur du presterar allra bäst och utgå därifrån.
- Tacksamhet: Var tacksam för den respons du får av kollegor för väl utförda jobb. Se även till att återgälda det, och förbli alltid ödmjuk.