Den förra artikeln handlade om företagande och tidshantering. Tidshanteringen är så otroligt viktig för att effektivt nå resultaten man önskar. Inte bara ska du ta hand om det administrativa, du ska se till att det produceras, marknadsförs och säljs. Det spelar ingen roll hur bra produkter, tjänster företaget har eller hur väl firman är skött om du inte skapar förutsättningarna för att få intäkterna att rulla in. En av förutsättningarna för att skapa intäkter är Branding.
Kurvan och stadier för produkten/tjänstens livscykel:
Världen förändras i snabbare takt än vad människan mäktar med
Om vi inte förändrar företaget i den takt marknaden kräver kommer företaget aldrig att överleva. Kanske du tänker nu som företagare att du minsann alltid har gjort och utövat affärer på ditt sätt, så varför ska mitt företag behöva förändras?
Här är ett exempel:
KODAK var ett anrikt fint företag som gjorde dundrande succé. Kodak var ett namn som förknippades med kameror, framkallning och foton. De hade till och med patent på digitalkameran och namnet kunde ingen göra intrång på trots att det inte var varumärkesskyddat. Men KODAK finns inte mer. KODAK hängde inte med i utvecklingen trots patentet på digitalkameran! Idag tas det 7000 selfies per minut världen över med telefonernas inbyggda kameror. Det missade KODAK och efter 134 år på marknaden, poff – borta.
Hur väl framme ligger ditt företag i digitaliseringen? Vad är det som fattas? Det finns mängder av leverantörer som kan hjälpa till just med digitaliseringen. Jag hörde häromdagen att en företagare trodde företaget var digitaliserat genom att man kunde spara ner ett worddokument i en PDF-fil. Så att testa sina kunskaper om digitalisering och vad just ditt företag behöver är en bra start.
Var befinner sig företaget, produkten/tjänsten?
Livscykeln beskriver produkten/tjänstens olika stadier. Det som är intressant är att se vad vi behöver göra i varje stadie produkten/tjänsten befinner sig i.
Utvecklingsstadiet: Ingen säljaktivitet.
Introduktionsstadiet: Marknadsföringskostnaderna ökar. Aktivitet: Branding.
Tillväxtstadiet: Branding än viktigare. Att ebablera varumärket. Konkurrenter tilltar. Höjer produktkvalitet och eventuellt sänker priset. Öka annonseringen genom digital marknadsföring.
Mognadstadiet: Försäljningen börjar avta – aktivitet: öka konsumtionen genom att förbättra varumärket, förändra egenskaper, förbättra kundservice, sänka priser, hitta nya marknader.
Nedgångstadiet: Produkten/tjänstens nedgång och fall. Aktivitet: återlansering på marknaden med någon förändring så den kommer tillbaka till tillväxtsstadiet igen.
Med nedanstående exempel förstår vi genast vad Branding betyder.
A brand party story:
En man ser en vacker kvinna på ett party. Han går fram till henne och säger: Jag är en fantastisk man. Det är direktmarknadsföring.
En man ser en vacker kvinna på ett party. Han får hennes telefonnummer och ringer henne nästa dag och säger: Jag är en fantastisk man. Det är telemarketing.
En man är på party och hans vän går till en vacker kvinna och säger: Min vän är en fantastisk kille. Det är annonsering.
En man går fram till en vacker kvinna på ett party, häller upp en drink åt henne, erbjuder henne skjuts och säger: Förrresten, jag är en fantasisk man. Det är PR.
En man är på ett party och en vacker kvinna går fram till honom och säger :Jag har hört att du är en fantastisk man. Det är ett erkänt varumärke.
När de flesta säger om ditt företag: Jag har hört att era produkter är av hög kvalitet, lätta att använda och inte så dyra. Då har du skapat anhängare och ett varumärke/brand.
Av detta kan vi dra slutsatsen att Branding handlar om rykte. Det tar lång tid att bygga ett varumärke, få ut ett budskap till rätt anhängare och åhörare. Det ska positioneras, paketeras och marknadsföras. Att förstöra ett rykte kan gå med blixtens hastighet. Ett exempel har vi nyligen tagit del av. Swedbank som under 200 år skapat och underhållit sitt starka varumärke. I ett nafs – poff, borta! Deras uppgift blir nu att bygga ett helt nytt.
Ett varumärke ska alltid kännas
Hur känns det när du hör Swedbank? Hur känns det när du hör Cocacola? Hur vill du att ditt varumärke ska kännas när det omnämns?
Därför är Branding viktig
Hur kunder associerar till ditt bolag, produkt eller tjänst är avgörande.
Hur vill du att människor ska känna tycka och tänka då de hör ditt företagsnamn?
Testa här:
Jag vill att mina kunder ska tycka att … och säga till andra ... när de ser min produkt/tjänst och det ska leda till ….
Jag vill att mina kunder ska känna ... när de hör talas om vårt företagsnamn som leder till ....
Jag vill att mina kunder ska tänka ... om mitt företag som gör att ....
Produkten/tjänstens bästa egenskaper är ... vilket uppskattas mest av omgivningen.
Vi har en utmärkt företagskultur därför att ... och den uppskattas av anställda, leverantörer, kunder, och samarbetpartners.
Företaget som du driver vad står det för? Vad lovar företaget och vad är företagets kärnvärden?
Testa här:
Vi får beställningar för att våra kunder värderar våra erbjudanden om ... högst.
Vi får trogna kunder för att vi lovar att ... och håller det.
Vi får trogna kunder för att vi alltid ....
Det viktigaste för oss är att ... därför att ....
Vilken företagskultur finns i företaget? Som exempel på en företagskultur kan jag nämna IKEA och HM. Jag är säker på att du kan relatera till något som hör till IKEA-kulturen. HM-kulturen bygger bland annat mycket på beteende. Det kallas ”Management by mormor”. Att man alltid returnerar ett samtal, kommer i tid, och svara på e-post. Kultur kan innefatta personal och produkt/tjänst. Från hur man samarbetar med partners, kunder och medarbetare. Vad värderar ägarna mest? Mänskliga värden? Hur viktiga är de? Om de är viktigast så värderar ni kunder mest och sätter kunderna i fokus. Vilka kompetenser finns i bolaget? Hur märker kunderna det? Vad är vi bäst på? Vad bidrar vi med?
Produktens egenskaper? Förtroendet som företaget skapar hos kunderna - vad bygger det på?
Värdefullt att se till att bibehålla det goda ryktet
Att skapa ett positivt rykte är inte det svåraste. Det är att behålla det goda ryktet som är knivigt. Jag vill med nedanstående exempel belysa hur svårt det är att återskapa det goda ryktet.
Percy Barnevik , koncernchef på ABB. Kommer ni ihåg när han fick över 900 miljoner kronor pensionsavtal inkluderat i summan. Han hade varit verksam i ASEA och ABB under 17 år. Media drog i gång och genom en förlikning betalade han tillbaka halva summan. Men ett rykte hade uppstått om honom att han fick för mycket pengar av sin arbetsgivare och överskuggade att han hade skapat en ökning av aktiekursen 87 gånger under sina 8 år i ABB. Vad gjorde han för att försöka återställa sitt goda rykte? Jo han investerade 100 miljoner kronor i välgörenhetsfonden Hand-in-hand och blev mycket engagerad . Det är väldigt svårt att skapa ett nytt rykte när det första, det goda är dött. Han återfick aldrig förtroendet igen, men har ett stort nätverk världen över där en mindre skara fortfarande arbetar med honom i välgörenhet. Han försökte återskapa sitt goda rykte genom att satsa det mesta av pengarna i Indien på att lära människorna att starta företag och bli självförsörjande. I en intervju som gjordes senare sa Percy Barnevik att det hade varit bra att ha de där pengarna som återbetalats för att kunna hjälpa fler.
Branding i introduktionsstadiet
Det är i introduktionsstadiet som ryktet skapas. Då ska produkten marknadsföras och når vi inte ut på rätt sätt och till beslutsfattarna, så är vi illa ute.
Det här behöver du för att skapa företagets varumärke:
- Veta vad företaget står för
- Veta vad ni vill
- Vilka företagets resurser är; pengar, kunskap, medarbetare m.m.
- Veta vad företagets budskap är
- Vilka som ska nås av budskapet
Vad är kärnvarumärket?
- Vad lovar vi? Vad är kärnvärderna som varumärket står för?
- Skapa varumärket och gör det synligt
- Vilka är vi? Våra värderingar och kvaliteter summerar oss för vad vi står för.
- Vilka är våra anhängare?
- Vilka kan hjälpa oss – ambassadörerna att sprida det goda ryktet?
När vi definierat det, lagt ut det på marknaden och fått kundernas välsignelse, beställningar, då har vi skapat ett synligt starkt varumärke.