Enligt Internetstiftelsen senaste rapport “Svenskarna och Internet”, använder idag 94% av alla svenskar internet. Vi använder internet för att tillgodose flera olika behov, allt från att hitta viktig information, kommunicera med familj och vänner till att konsumera. Trycket på webbsidornas responsivitet har därför ökat kraftigt i samband med att vi surfar mer och mer via våra mobiler och surfplattor.

Så fungerar responsiv webbdesign

Responsiv webbdesign kan kort och gott förklaras genom att layouten för din webbsida ändras beroende på vilken skärmstorlek och skärmupplösning dina användare har. Vad många inte tänker på inom responsiv webbdesign, är att din webbsidas funktioner ska stödjas av de webbläsare som dina besökares använder. Det finns olika webbläsare och några av de vanligaste är Chrome, Firefox och Safari, som just nu dominerar marknaden.

Vi kan utveckla en bra webbdesign genom att ändra layouten för olika skärmstorlekar. Detta gör vi genom att anpassa t.ex. teckensnitt, bilder, antal kolumner, menyn osv. Utrymmet på en mindre skärm gör att webbutvecklare måste tänka om. Ett begränsat utrymme ska inte vara en faktor för en bristfällig användbarhet eller tillgänglighet. Som webbutvecklare måste vi ändra struktur och design så att webbsidans funktioner och all viktig information finns med oavsett skärmstorlek, upplösning eller webbläsare.

Skapa en positiv användarupplevelse

Mobiler och surfplattor har blivit en stor del i hur vi hanterar vår vardag. Därför har även behovet av en responsiv webbsida ökat. Om en webbsida inte är anpassad efter olika plattformar kan användaren få en negativ användarupplevelse av din webbsida. Det du vill undvika om du är företagare är att tappa potentiella kunder. När en användare besöker din webbplats vill du att deras behov ska uppfyllas. Webbsidan ska vara lättnavigerad, lättillgänglig, användarvänlig och vara estetiskt tilltalande för din målgrupp. Därför är det av yttersta vikt att webbsidan ska fungera på olika plattformar som dina besökare använder.

Mobilwebbplats VS Responsiv webbplats

Det finns faktiskt lite skillnad mellan en mobilwebbplats och en responsiv webbplats. En mobilwebbplats betyder egentligen att du har en extra version av din webbplats, som enbart visas på smartphones. Har du någon gång fått förfrågan om du vill stanna kvar på webbsidan eller besöka mobilwebbplatsen? Den frågan kan du få när företaget har en mobilwebbplats. När vi pratar om mobila webbplatser har de alltid en annan URL, än vad original sidan har. Om du använder dig av en separat mobilversion behöver du uppdatera sidornas innehåll på två olika webbplatser.

Detta skiljer sig mot en webbsida som är responsiv och använder sig av en och samma webbplats. Fördelen här är att du enbart uppdaterar innehållet på en och samma webbplats. I en responsiv webbplats kan du dölja den information som är överflödig för en mindre anpassad skärm.

En responsiv design ökar SEO

Det är ingen hemlighet att Google går mer och mer mot en “mobil-first” - strategi. Vilket betyder att en av våra största sökmotorer prioriterar mobilanpassade webbplatser högre än icke responsiva webbsidor. Google värderar användarvänlighet mot besökare och därför har responsiv design blivit en stor del av SEO optimering. Sökmotorer strävar alltid att tillhandahålla värdefull och tillgängligt innehåll för dess användare. Därför är algoritmen mer benägen att ranka en webbsida som är användarvänlig och responsiv.

Vill du veta mer om responsiv webbdesign, eller känner du att din webbsida inte uppfyller dagens krav för en optimal webbsida. Då är du välkommen att kontakta oss på Konverta för att hitta en digital lösning för dig.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.