Vad gör då dessa toxiska chefer?
Här är några tecken från resourcefulmanager att hålla koll på:
1. De bossar runt som en diktator
Chefer som beter sig på detta sätt blir sällan chef länge då ingen vill bli behandlad som en skurtrasa som kastas runt och utnyttjas när det passar chefen.
2. Förödmjuka sina anställda offentligt
Den som begår ett misstag vill inte bli hudflängd inför andra. En bra chef drar personen åt sidan och diskuterar frågan privat.
3. Hota människor
Toxiska chefer kan hota medarbetare med sparken och andra repressalier om de inte sköter sitt jobb. Det skapar dålig stämning och får chefen att framstå som en svag ledare.
4. Regelbundna raseriutbrott
Att som chef behålla sitt lugn även i svåra situationer är inte lätt men ett måste om man ska skapa tillit hos medarbetarna. Chefer som får regelbundna raseriutbrott är knappast attraktiva att anställa i något företag.
5. Vägrar att kavla upp armarna och smutsa ner händerna
De bästa cheferna föregår med gott exempel, inte genom att peka med hela handen åt andra. De ber aldrig sin personal att göra saker de inte är villiga att göra själva. Chefer som sitter på höga hästar och domderar andra, förlorar snabbt respekten. Att kavla upp ärmarna och hugga i skapar istället förtroende och inger respekt - det bygger teamkänslan av att ni gör detta tillsammans.
6. Behandlar människor som om de är idioter
Alla har vi olika styrkor och svagheter. Bra chefer identifierar vad varje person i sitt team har för styrkor och drar nytta av dessa. De fokuserar inte på någons svaghet och får dem att känna sig dumma, utan erbjuder guidning, coachning och utbildning för att hjälpa dem att bli bättre.
7. Påminner alla om vem som är chef
Många toxiska chefer känner ett behov av att påminna personalen om att de själva är ansvariga och viktigare än resten av företaget. Orsaken till detta är ofta att de är osäkra, olyckliga och har låg självkänsla. De känner ett behov av att trycka ner andra så att de själva får den uppmärksamhet och validering de behöver. Så agerar ingen trygg chef och ledare. De bästa cheferna mår på topp när personalen står i rampljuset.
8. Ta äran från andra och skuldbelägger
Vissa chefer som tar åt sig äran för allt deras personal gör, men skyller på dem när det går fel. Bra chefer accepterar inte äran för andra människors framgångar och när saker går fel tar de som ledare personligt ansvar, oavsett om det var deras eget, eller personalens fel.
9. Ständiga lögner
Relationer baserade på lögner håller aldrig och chefer som ljuger för sin personal förlorar snabbt sitt förtroende. När personalen saknar tilltro till chef och företag ifrågasätter de allt och ansträngningen uteblir.
10. Ber om tjänster
Bra chefer ber inte om tjänster och ställer inte krav för att skapa hållhakar. Toxiska chefer kan dock begära saker från anställda som upplevs som manipulerande. En sådan chef vill ingen följa.
11. Lyfter sina favoriter
Bra chefer behandlar i grunden alla sina anställda lika. Den toxiska chefen kan dock ha sin favorit som gärna lyfts fram som exemplarisk. Vem vill jobba för en sådan chef?
12. Respektlös hantering av anställdas personliga tid
Företag betalar vanligtvis sina anställda för att utföra ett jobb under ett visst antal timmar. Att inkräkta på deras personliga tid, förutom i vissa exceptionella situationer, är inte ok. Dåliga chefer respekterar inte andras tid och slösar med den som om tiden vore deras egen.
13. Lovar saker som de vet att de inte kan hålla
Löften om en ljusnande framtid kan fungera ett tag, men om de inte infrias, blir det uppenbart för alla att allt inte står rätt till. Dåliga chefer lovar runt och levererar tunt, vilket skadar företaget och riskerar att personalen lämnar.
Har du fler saker du sammankopplar med dåliga chefer? Kommentera nedan.
Håller du med om att företag tjänar på att chefen är bra? Dela med dina vänner och kollegor.
T ex involverar jag medarbetarna i brainsstorming gällande utveckliingslösningar bara för motivering och låter de få kredit, fastän jag nästan alltid hade tönkt ut lösningarna innan vi ens startade. (Jag gjorde det för att vara säker att det gick att programmet att fungera. Några gånger har de kommit på bättre ideer än dem.)
Och de får jobba när de vill och hur lite de vill för FULL betalning bara de är klara i tid med sin del. (= Jag kollar bara arbetstiden om de INTE gör ett bra jobb styrande sig själva.)
MEN gällande punkt 3, vad tycker författaren att man ska göra istället då någon medarbetare gör ett för dåligt jobb så de måste skärpa sig för annars förstör de gruppen...??
(Jag har mycket tålamod med de som har lägre kapacitet och gör sitt bästa,
men lite/inget tålamod med sådana, som förstör med flit genom att försöka komma undan med fuskjobb.)
Ett gott rykte tar mycket tid och arbete att bygga upp, men kan förstöras OREPARABELT på sekunder om skitjobb/skitattityd når ut till kunder...
Detta eftersom har företaget aldrig gjort ett för dåligt jobb är det troligt för kunden att det fortsätter så, men om företaget gjort ens bara ett skitjobb så är det troligt för kunden att det är (för stor) risk att det kan ske igen... Se mer...