Just därför är det intressant att skapa en företagssida på Linkedin.
LinkedIn anses vara #1 kanal när det gäller att få ut ”content” (innehåll som intresserar kunder/partners), 80% av B2B leads från sociala medier kommer från LinkedIn. Chefer rankar LinkedIn högst (91%) när det relevant content, Facebook hamnat på 4:e plats (27%) efter Twitter (29%). Källa Content Marketing Institute.
Har du en LinkedIn-profil? Är din profil välskriven och optimerad? Står det saker i din Linkedin-profil som kommer locka besökare att vilja veta mer om dig och det du arbetar med?
I Sverige finns idag över 3 miljoner som använder LinkedIn, det motsvarar cirka 60% av den arbetsföra befolkningen. Globalt finns 530+ miljoner LinkedIn-användare.
Ditt företag och anställda på ditt företag har mycket att vinna på att ha optimerade LinkedIn-profiler. En välskriven och 100%-igt ifylld profil hamnar högre upp i sökresultaten än en profil som inte är ifylld efter konstens alla regler. Har du dessutom minst 50 kontakter, eller helst ännu fler bidrar det till att öka din LinkedIn-profils synlighet och ranking.
6 saker som gäller din LinkedIn-företagsprofil
1. Bra profilfoto gör skillnad. Ta inte en selfie och lägg upp. Be en kompis/anställd/familjemedlem hjälpta till att fixa bra foto. Du kan också investera i en professionell fotograf. Tänk passfoto, från axlarna och uppåt. Neutral bakgrund. Ansiktsuttrycket skall vara som när du är på väg till något du ser fram emot, dvs se lite glad och förväntansfull ut. Tänk ”hur vill jag att andra skall uppfatta mig”.
LinkedIn-profiler med foto har 14 gånger större chans att bli besökta än dem som inte har något foto alls.
2. Använd titelraden 120 tecken till att berätta vad du är bäst på och vilka du hjälper med detta.
3. Lägg till alla nyckelord (kompetenser) du har under ”Skills”/”Kompetenser”. Max antal du kan ha här är 50. Fokusera på ”hårda kompetenser” – dvs sådana ord som dina kunder använder för att söka efter dig/ert företag. Vad skriver de in när de googlar efter dig/er?
4. Fyll i alla delar av din profil. Viktigt. Vilka signaler sänder en dåligt ifylld profil?
5. Undvik att använda överanvända ord, vilka dessa är kan variera från år till år.
6. Skriv INTE i 3:e person, dvs ”David har…”. Skriv hela din profil i första person (Jag har…).
Gör din hemläxa - jobba proaktivt med LinkedIn
Om du skall gå på en nätverksträff, företagsevent eller liknande där du i förväg fått en deltagarlista är det en bra idé att använda Linkedin för att se om dem som du kommer att möta på nätverksträffen/eventet finns Linkedin.
På ren svenska föreslår jag att du skall ”kolla upp” alla som du vet att du kommer träffa. Genom att vara proaktiv på det här sättet kan du skaffa dig lite försprång. Då vet du redan när ni möts öga mot öga (IRL) vilka gemensamma LinkedIn-kontakter ni eventuellt har eller om det finns andra har andra gemensamma beröringspunkter. Kanske har personerna på eventet/minglet arbetat på företag där du också känner folk?
Vett & etikett på LinkedIn
Skriv alltid en personligt utformad kontaktförfrågan när du vill lägga till en ny kontakt på Linkedin. Jag brukar ta parallellen att du går fram till en person på en nätverksträff/event, räcker över ditt visitkort och går därifrån utan att säga ett ord. Så gör väl ingen i verkliga livet? Varför göra så på LinkedIn? Berätta varför du vill skapa kontakt. Undvik standardformuleringen när du vill bygga upp ditt nätverk på LinkedIn.
Bli känd som expert inom ett visst område - ”subject matter expert”
Skaffa dig rutiner kring LinkedIn – se det som en investering i ditt företag/din karriär. Ser du på TV 1 timme i veckan bör du investera (minst) motsvarande tid på LinkedIn. Som företagare är målet på Linkedin att bli ”top of the mind” inom sitt område, dvs att vara den första person/det första företag som folk kommer att tänka på när det gäller experter inom din bransch.
- Bestäm vad som är ditt mål med att vara aktiv på LinkedIn.
- Fyll i alla delar av din LinkedIn-profil (se ovan).
- Var aktiv – regelbundet, inte bara ibland. Minst 1–2 gånger i veckan. Dela intressanta artiklar, skriv insiktsfulla kommentarer som gör andra nyfikna på vem du är. Att bara trycka på gilla räcker inte om man vill bli känd för sin kompetens.
- Bestäm vilken strategi du skall ha när du bygger ditt LinkedIn-nätverk.
- Var inte ”säljig” – var istället hjälpsam, dela med dig av kontakter och tips som du vet att andra har konkret nytta av.
Att uppfattas som expert inom sitt område är ett långsiktigt arbete så det gäller att ha tålamod.
Skaffa dig en företagssida på LinkedIn
Det är gratis att skapa en företagssida på LinkedIn MEN skapa bara en företagssida om du planerar och prioriterar att lägga tid på att:
1) Ta fram en tydlig strategi för sidan, dvs hur skall du/ni få följare? Vilka vill ni ha som följare? Hur skall ni locka rätt följare?
2) Uppdatera företagssidan regelbundet – med innehåll som dina följare tycker är intressant - minst 1–2 gånger/vecka. Många företagssidor lever ett ganska slumrande tillvaro med sporadiska uppdateringar eller inga alls. Undvik den fällan.
Lägg inte upp samma typ av innehåll varje gång utan variera. Var aktiv inom ”ditt ämne”. Dela innehåll som engagerar och lockar besökare. Målgruppsanpassa dina inlägg. Skapa en aktivitetskalender men glöm inte att vara beredda att snabbt reagera på aktuella händelser.
Exempel på innehåll kan vara en kort video. Numera kan du enkelt filma med mobilen och lägga upp på LinkedIn. Om du administrerar en företagssida på LinkedIn kan du prova att lägga upp några filmklipp om er arbetsplats på sidan, du kan t.ex. intervjua kollegor/medarbetare, praktikanter/sommarjobbare, partner, leverantörer med mera.
Du kan lägga till relevanta hashtaggar för att så att säga hjälpa ditt innehåll att bli upptäckt.
Det är viktigt att ha en tydlig strategi för allt innehåll som läggs upp på företagssidan vare sig det är bild-, video- eller text-baserat.
Företagssidan ingår i arbetet med att positionera företagets varumärke.
Vilken dag och tid är bäst när det gäller att posta uppdateringar? Man får prova sig fram men tisdagar och torsdagar, från tidig morgon fram till lunch och senare på kvällen är bättre än måndagar och fredagar. Det bästa är att du testar dig fram för att se vad som funkar bäst för dig och ert företag.
Lägg alltid upp en bild eller något annat visuellt när du postar ett inlägg. Bilder gör att det du skrivit och lagt upp syns bättre när flödet rusar förbi, och ökar dina möjligheter att nå många fler.
Glöm inte att mäta effekterna av dina olika inlägg för att se vilka uppdateringar, vilket innehåll som funkar bättre än andra.
Ambassadörer
Om du har anställda kan det vara bra att involvera dem i arbetet med LinkedIn, men tvinga ingen. Låt de som tycker det verkar vara spännande utgöra företagets kärntrupp (ambassadörer) som bidrar med, idéer, innehåll och kanske även turas om att sköta företagssidan. Intressant innehåll upplagt regelbundet är en av nycklarna till lyckad närvaro på LinkedIn.
Det är viktigt att de som agerar företagsambassadörer (och delar ”content” med sina nätverk) också har riktigt bra profilbilder och välskrivna profiler – som lockar till ytterligare läsning och kanske leder till besök på din/er företagssida.
Uppmuntra dina teammedlemmar och anställda att lägga till en länk till er företagssida i sina e-postsignaturer.
Tänk på läsaren
Innan du skriver och delar ett innehåll på företagssidan, eller på din egen LinkedIn-sida bör du ställa dig följande fråga: Kommer våra/mina följare vilja läsa om detta? Kommer innehållet jag delar göra att de vill följa företagssidan? Kommer de vilja dela innehållet?
Följare
Dina förstahandskontakter (1st grade) blir automatiskt följare av din LinkedIn-profil och ser dina inlägg och artiklar. Vem som helst kan välja att följa dig istället för att vara din 1a-gradskontakt. De kan också välja att följa din/er företagssida.
Gör inlägg – content marketing
På företagssidan har du bara två alternativ, skriva inlägg och eller lägga upp filmklipp medan du på din egen Linkedin-sida har möjlighet att göra inlägg/uppdateringar, skriva artiklar, lägga upp filmklipp samt kommentera/gilla andras inlägg.
Bäst är att göra inlägg varje dag, men det allra viktigaste är att du lägger upp inlägg regelbundet och inte bara när andan faller på.
Grupper
Gå med i grupper där din målgrupp – dina potentiella kunder finns. Hitta grupper som är aktiva inom ditt ämnesområde och var aktiv (regelbundet) genom att hjälpa andra och/eller dela relevant information. Ett sätt att hitta rätt grupper är att se vilka grupper som dina potentiella kunder är med i, detta syns längst ner i deras Linkedin-profil.
En av fördelarna med grupper är att du att du kan skicka meddelanden till medlemmar i gruppen trots att ni inte är 1:a-gradskontakter.
Annonsera på LinkedIn
Du kan expandera din räckvidd genom att skräddarsy annonser i olika format, t ex:
- Sponsrat content – annonser som syns i LinkedIn-flödet.
- Sponsrade InMail – din artikel/annons levereras direkt i en persons inkorg.
- LinkedIn textannonser – här kan du skräddarsy din(a) målgrupp(er) med stor precision. OBS! sätter du för liten målgrupp kommer din annons inte att bli godkänd.
Office 365/Outlook 365
LinkedIn blev förra året (2017) uppköpta av Microsoft som nu skapat ny funktionalitet som knyter ihop dessa båda parter. Detta innebär t.ex. att användare av Office 365 har möjlighet att direkt klicka sig in på en mejlavsändares LinkedIn-konto eftersom LinkedIn och Outlook integrerats. Så här skriver Microsoft:
”LinkedIn-integrering är aktiverad som standard när du har lagt till din klient, som ger användare åtkomst till offentliga LinkedIn-data i några av sina Microsoft-appar. Varje användare kan oberoende av varandra välja att ansluta sina arbetskonton till deras LinkedIn-konto.
LinkedIn-integrering för företag är aktiverad som standard i Azure AD. Om du aktiverar LinkedIn-integrering kan alla användare i din organisation använda LinkedIn-funktioner i Microsoft-tjänster, till exempel visa LinkedIn-profiler i Outlook.”
Social Selling
Genom att skapa och dela ”innehåll” som är värdeskapande för dina potentiella kunder kan du starta dialoger med dessa potentiella kunder och skapa förutsättningar för nya möten. Genom att bjuda på kunskap inom ditt expertområde och ”utbilda” bygger du sakta men säkert upp relationer. Social selling innebär långsiktigt regelbundet arbete, det är inget du gör vid något enstaka tillfälle.
Tänk ”droppen urholkar stenen” när du tänker social selling. Genom att regelbundet jobba med social selling kommer du uppfattas som kunnig/expert inom ditt område vilket kan leda till fler kontakter och mer affärer.
Skapa en rutin för dina social selling-aktiviteter
- Besök LinkedIn dagligen, gå snabbt igenom ditt flöde och var aktiv dvs kommentera och dela det du tror kommer upplevas som värdeskapande av din målgrupp. Ställ gärna öppna frågor. Du kan ”pinga” personer som finns på LinkedIn och som du vill skall läsa det du skrivit. MEN var selektiv, överanvänd inte möjligheten att pinga. Du pingar genom att skriva @+ början på namnet på den profil du vill pinga. Du kommer få en lista med namn du kan välja på men det är inte säkert att personen du vill pinga finns med på listan. Själv kollar jag alltid i förväg om personen överhuvudtaget finns på LinkedIn.
- Besvara alla meddelanden och kontakförfrågningar med ett personligt svar.
- Skicka alltid personligt utformad kontakförfrågan (se vett och etikett ovan).
- Har för vana att se vilka som besökt din LinkedIn-profil.
Social Selling Index (SSI)
Enligt Linkedin finns det ett större sannolikhet att en säljare med högt Linkedin SSI når sin säljbudget. Dock är SSI ingen indikator på resultat, utan detta index mäter enbart din aktivitet.
Brytpunkten för SSI är vid 70%, har man högre än 70% i SSI kommer man skapa fler affärsmöjligheter och det är mer sannolikt att man når sina mål, enligt LinkedIn.
Du kan testa ditt SSI genom att klicka på denna länk (det är gratis): https://lnkd.in/dER5GsK. Ditt SSI består av fyra olika parametrar och genom att klicka på de olika linjerna/staplarna kommer du få tips på hur du förbättra ditt SSI.
Sammanfattningsvis
- Se till att alltid ha en länk till din LinkedIn-profil eller företagssida på LinkedIn i nyhetsbrev, din e-postsignatur, i bloggartiklar och på hemsidan.
- Ha ett tydligt mål med tiden du spenderar på LinkedIn.
- Håll dig uppdaterad och interagera med ditt nätverk. Spara på intressant information om människor, företag eller nyheter i din bransch – information du kan dela med dina LinkedIn-kontakter och/eller följare av företagssidan.
- Lägg gärna upp rörligt innehåll – korta video – men innehåll som ger mervärde till kontakter och följare.
- Var aktiv regelbundet.