Telefonförsäljning har varit starten för många stjärnsäljare

Telefonförsäljning är troligtvis den tuffaste och mest krävande disciplinen inom försäljning. Å andra sidan är det den mest utvecklande och lärorika.

Oavsett vilken säljroll jag skall anställa någon till anser jag det vara enormt meriterande att ha arbetat med telefonförsäljning. Att ha arbetat med telefonförsäljning och dessutom ha gjort det framgångsrikt är en otroligt stabil grund för att lyckas med all annan försäljning.

Jag inledde själv min försäljningskarriär med telefonförsäljning av försäkringar. Många av de sakerna jag lärde mig då är saker som hjälpt mig nå framgång inom min försäljningskarriär.
Den aktivitetsnivå jag hade under den tiden kommer jag ha svårt att uppnå igen. Under den tiden lärde jag mig hur jag kan hålla en mycket hög aktivitet vilket hjälpt mig i tider då försäljningen gått tungt. Det går alltid att göra lite mer.

Att som 19-åring ringa och sälja annonser till marknadschefer på stora bolag har gjort mig orädd. Jag kallringer idag till VD för ett stort börsnoterat bolag med samma lugn som jag ringer vilken potentiell kund som helst.

Att arbeta med telefonförsäljning gör också att du får möjlighet att träna på många viktiga moment inom säljteknik som exempelvis behovsanalys och invändningshantering. I och med att du gör ett stort antal säljsamtal varje timme får du snabb feedback på om du utvecklas i rätt riktning.

Vare sig du är försäljningsdirektör på ett börsbolag, KAM på ett multinationellt bolag eller fältsäljare är telefonen en av dina viktigaste försäljningskanaler. Telefonen är överlägsen för en första kontakt, för att följa upp affärer och för att hålla kontakten med dina kunder mellan besöken.

Är du så vass på telefonförsäljning som du bör vara?

Missa inte: 5 tips hur du blir en bättre telefonförsäljare


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.