– Vi har inte haft så stor närvaro i Sverige. Under de första åren sålde vi enbart på Amazon i USA. I dag säljs våra varumärken även på Amazon i Kanada och i Europa, säger Filip Gustavsson som är vd och en av de två grundarna.

– När vi startade 2017 gick det fortfarande att köpa billiga produkter från Kina, sätta på sin egen logotyp och sälja dem dyrare på Amazon. Eller så kunde man med enkla produktförbättringar vinna över konkurrenterna, säger bolagets andra grundare och marknadschef Christoffer Ståhle.

I dag räcker inte heller det långt. Det krävs mer unika produkter än så om man vill vara med bland de som säljer bäst inom en kategori. FX Swede har i dag egna produktutvecklare men söker också ständigt fler samarbeten med uppfinnare och innovatörer.

– Vi skulle gärna samarbeta med fler innovativa personer och uppfinnare som har en bra idé men kanske saknar kunskap, muskler eller finansiering att få ut den på marknaden och ge den tillräckligt med stöd för att få produkten att sälja. Främst söker vi produkter som bygger på ett eget patent, vilket gör det svårare för andra att kopiera den. Har du skisser på en sådan produkt hemma i skrivbordslådan så vill vi gärna att du hör av dig till oss. Tillsammans kan vi göra den till en försäljningssuccé! säger Filip Gustavsson.

– På FX Swede lanserar vi först produkten och identifierar sedan rätt överensstämmelse mellan produkt och plats på Amazon. Först därefter börjar vi bygga varumärket och utvidgar till fler kanaler för en bredare marknadstäckning. Många arbetar tvärtom, säger Filip Gustavsson.

FX Swedes korta företagshistoria är både fascinerande och inspirerande. Alla som är intresserade av nya affärsmodeller, e-handel, digital transformation, datadriven försäljning och sociala medier som säljdrivande kanaler borde studera bolagets resa i detalj. Allt det som affärsvärlden diskuterat, analyserat, oroats över eller sett möjligheterna med finns samlat här och genomfört med stor framgång.

FX Swedes affärsidé kretsar kring den stora e-handelsplattformen Amazon. Det har, i alla fall så här långt, varit enda platsen där företagets produkter har sålts. Fokus har varit att synas inom Amazons eget ekosystem – från att få många positiva recensioner och hamna högt i sökresultaten när någon söker inom Amazon, till att ha bäst beskrivningar av och mest attraktiva bilder på sina produkter och att annonsera inne på själva Amazon.

– När vi startade 2017 var vi extremt datadrivna, säger bolagets andra grundare och marknadschef Christoffer Ståhle. Vi använde verktyg som kartlägger och redovisar försäljning och annan statistik på Amazon ned i minsta detalj. Vi letade upp enskilda produkter som sålde bra, trots att de hade fått halvdana recensioner. Vi kikade på vad kunderna klagade på och lanserade sedan egna produkter som liknade storsäljarna, men där vi hade förbättrat de detaljer som kunderna hade anmärkt på.

FX Swede har lanserat en handfull produkter, inom olika kategorier. Just nu är den bäst säljande produkten i portföljen Tress Wellness Waxing Kit, som är en produkt för vaxbehandlingar hemma. Produkten har över 30 000 recensioner och är den bäst säljande i sin kategori på Amazon. Andra exempel på produkter från FX Swede är en spärrnyckelsats, ett Tipi-tält för barn, en kontorsmatta att ha under kontorsstolar för att skydda golvet, ett katthus och en metalldetektor. Produkterna saknar helt koppling sinsemellan – det enda gemensamma är att de alla har valts ut baserade på försäljningsdata från Amazon.

De datadrivna valen av produkter föll väl ut. Mellan 2017 och 2018 ökade FX Swedes omsättning med 549 procent – från 2,7 miljoner kronor till drygt 18 miljoner kronor – och Svea Bank utsåg dem till det företag med störst förändring i omsättning under ett år. Förra året omsatte bolaget 136 miljoner kronor.

FX Swede står nu inför nästa fas i bolagets utveckling – att ta steget in i fysiska butiker.

– Nu tar vi steget ut i fysiska butiker i USA. E-handeln står trots allt bara för tjugo procent av försäljningen av vår typ av produkter. Att finnas i fysiska butiker som Walmart och Macy’s ger en helt annan exponering och spontanköp. Vi har precis inlett ett samarbete med en person som är erfaren inom retail och kommer att ta vårt varumärke in på den amerikanska marknaden. Lyckas vi komma in på några av de stora butikskedjorna där så kan bolagets omsättning mångdubblas i ett slag, berättar Filip Gustavsson.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.